۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۹

معاون سازمان انرژی اتمی:

سامانه‌های پرتودهی تاپایان دولت سیزدهم در ۱۲نقطه کشور نصب می شود

سامانه‌های پرتودهی تاپایان دولت سیزدهم در ۱۲نقطه کشور نصب می شود

زنجان- معاون سازمان انرژی اتمی گفت: طبق برنامه ریزی‎ها و تا پایان دولت سیزدهم سامانه‌های پرتودهی در ۱۲ نقطه کشور نصب شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، سید پژمان شیرمردی ظهر پنجشنبه در سیزدهمین یادواره شهید راه و دانش دکتر مجید شهریاری، با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های هسته‌ای در حوزه تأمین غذا نقش مهم می‌تواند در توسعه امنیت غذایی داشته باشد، گفت: امروزه ۴۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور به ضایعات تبدیل می‌شود که باید با استفاده از روش‌های جدید نگهداری از خرابی آنها جلوگیری کرد.

وی افزود: امروزه ۲.۵ میلیارد نفر در جهان دچار ناامنی غذایی هستند که یکی از راه‌های مطمئن برای جلوگیری از ضایعات کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی استفاده از فناوری هسته‌ای و توسعه سامانه‌های پرتودهی است.

شیرمردی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی ها و تا پایان دولت سیزدهم سامانه‌های پرتو دهی در ۱۲ نقطه کشور نصب می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید، ادامه داد: نخستین و پیشرفته‌ترین این سامانه‌ها طی ماه گذشته در قزوین با کاربردهای مختلف نصب شد یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص بیماری‌ها رادیو دارویی است.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ هزار گیت رادیو دارویی را برای تشخیص و درمان تومورهای سرطانی تولید می‌کنیم، گفت: در این راستا گیت هایی ساخته شده که قادر است سلول‌های سرطانی رو پرتوگیری کند.

شیرمردی افزود: در استریل کالای یک بار مصرف پزشکی، یک روش با کیفیت سریع به کار گرفته شده است که در حال حاضر کشور ژاپن ۸۰ درصد کالاهای یک بار مصرف پزشکی را با پرتو، استریل می‌کند که سهم کشورمان در این زمینه بسیار ناچیز است که این سهم در اواسط ۱۴۰۰ زیر یک دهم درصد بود که این میزان به طور میانگین در کشورهای اروپایی ۴۵.۵ درصد است.

وی ادامه داد: در حوزه محیط زیست توانستیم موادی تولید کنیم که در آینده از ورود ریزگردها به کشور جلوگیری می‌کند و به کارگیری پرتوها برای تولید نفت سبک از نفت سنگین دیگر اقدامات سازمان است.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: یکی از برنامه‌های مهم، تدوین سند جامع راهبردی ۲۰ ساله سازمان برای حرکت به سمت توسعه در حوزه انرژی هسته‌ای بود که با تلاش و پیگیری‌های انجام شده در فروردین ۱۴۰۱، سند جامع راهبردی آن توسط رئیس جمهور رونمایی شد.

شیرمردی با بیان اینکه یکی از مهمترین بخش‌های های این سند، توسعه متوازن تمامی حوزه‌های صنعت هسته‌ای کشور است، افزود: در برخی از حوزه‌های این صنعت کم کاری شده و باید با تلاش بیشتر، اثرات این صنعت بیش از گذشته در زندگی مردم جاری شود.

وی ادامه داد: یکی از فصل‌های راهبردی سند، تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور است و استفاده از راکتورهای کوچک مد نظر مقام معظم رهبری در این خصوص مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از پایدارترین روش‌های تولید برق استفاده از نیروگاه‌های اتمی است

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به مشکلات و کمبود برق در کشور، دولت درصدد مدیریت بهتر این حوزه است و یکی از پایدارترین روش‌های تولید برق استفاده از نیروگاه‌های اتمی است.

شیرمردی با بیان اینکه کشورهایی که با جمهوری اسلامی و استفاده صلح آمیز آن از انرژی هسته‌ای مخالفت می‌کنند خودشان بیشترین بهره‌برداری را از این صنعت دارند، افزود: بیش از ۴۴۰ راکتور هسته‌ای در جهان وجود دارد که ۱۰ درصد برق مورد نیاز از آنها تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایالات متحده با داشتن ۱۰۴ راکتور هسته‌ای رتبه اول بهره‌مندی از آن را در دنیا دارد که ۲۰ درصد برق کشورش را تأمین می‌کند، ادامه داد: پس از آن کشور فرانسه با داشتن ۵۹ راکتور هسته‌ای ۷۵ درصد برق مورد نیاز خود را از این طریق تأمین می‌کند.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سهم کشورمان از راکتورهای هسته‌ای جهان ۱.۵ درصد است و این میزان برای ملت سرافراز ایران قابل قبول نیست، گفت: در خصوص راکتور هسته‌ای تهران، بدترین فشارهای بین المللی را وارد ساختند و حتی با ایجاد شبهه اعلام کردند برای راه اندازی آن هزینه‌ای بیش از آنچه که باید برای راکتور قدرت در دنیا انجام شود صورت گرفته است در صورتی که چنین چیزی نبود.

شیرمردی افزود: امروزه با صرفه جویی حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت توانستیم حدود ۲ برابر در هزینه‌ای که برای ساخت یک راکتور هسته‌ای انجام می‌گیرد، صرفه جویی کنیم و از انتشار ۶۵ میلیون تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری کنیم.

کد خبر 5954152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha