۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۲۳

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست زنجان خبرداد؛

افزایش ۷۴ درصدی کشف متخلفان محیط زیست در زنجان

افزایش ۷۴ درصدی کشف متخلفان محیط زیست در زنجان

زنجان- فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل محیط زیست استان زنجان گفت: امسال کشف متخلفان محیط زیست و حیات وحش ۷۴ درصد افزایش یافته است. 

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل قلی‌زاده عصر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته هوای پاک اظهار کرد: در استان ۱۰ پاسگاه محیط بانی داریم که در حال حاضر ۵ مورد از آن‌ها فعال و ۵ مورد به دلیل کمبود نیروی انسانی در عمل غیرفعال است.

وی تعداد نیروی محیط بان استان زنجان را ۴۵ نفر برشمرد و گفت: سه منطقه شکار ممنوع در شهرستان‌های ابهر، طارم و زنجان، یک منطقه پناهگاه حیات وحش در منطقه انگوران و سه منطقه حفاظت شده انگوران، سرخ‌آباد و فیله خاصه داریم.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه ۵۰۳ هزار هکتار مناطق تحت مدیریت داریم، عنوان کرد: هم مناطق تحت حفاظت و هم مناطق آزاد بر حسب مورد و نیاز پایش می‌شوند؛ بنابراین با استانداردهای جهانی باید به ازای هر یک هزار هکتار یک محیط‌بان داشته باشیم که ۴۵ نفر نیرو برای این مساحت کافی نیست.

وی با بیان اینکه با وجود چالش کمبود نیرو، ۲۲۵ متخلف در ۹ ماهه امسال کشف و دستگیر شدند، ابراز کرد: تعداد متخلفان در مدت مشابه سال گذشته ۱۲۹ نفر بود و تعداد کشف تخلف ۷۴ درصد افزایش یافته است.

قلی‌زاده تعداد پرونده‌های تشکیل شده متخلفان در سال گذشته را ۱۰۰ فقره خواند و افزود: امسال ۱۸۹ پرونده در مراجع قضائی تشکیل و به این امور رسیدگی شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ قبضه سلاح غیرمجاز از شکارچیان کشف شد، ادامه داد: امسال با افزایش دو برابری ۲۴ قبضه سلاح کشف شده و وجود این تعداد اسلحه غیرمجاز در دست مردم تهدیدی برای محیط زیست محسوب می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه سال گذشته ۱۸ قبضه سلاح مجاز و امسال ۲۴ قبضه کشف شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته شاهد شکار غیرمجاز ۲۴ رأس از پستانداران بودیم و امسال با کاهش ۲۷ درصدی ۱۵ پستاندار شکار شده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۸ قطعه پرنده که عموماً از پرندگان زینتی بودند، در ۹ ماهه امسال زنده‌گیری و کشف شده است، اظهار کرد: این رقم در سال گذشته به ۷۶ قطعه رسیده بود که امسال ۲۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کد خبر 6000767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha