۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۱۳

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

چهارمحال و بختیاری پیشتاز در طرح ملی غربالگری فشارخون و دیابت است

چهارمحال و بختیاری پیشتاز در طرح ملی غربالگری فشارخون و دیابت است

شهرکرد-سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: این استان جزو ۱۰ رده برتر کشور در اجرای پویش ملی سلامت غربالگری فشارخون بالا و دیابت معرفی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین اعرابی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این پویش از ۲۰ آبان تا ۳۰ دیماه ۱۴۰۲ به مدت ۷۰ روز اجرا شد.

وی افزود: در این پویش بیش از ۷۰۴ هزار و ۹۱۷ نفر معادل ۹۷.۱ درصد جمعیت هدف استان (افراد بالای ۱۸ سال) مورد پایش و غربالگری قرار گرفتند.

اعرابی گفت: بر اساس این غربالگری در مجموع ۱۵۱ هزار و ۱۶۳ نفر در استان در معرض ابتلاء به پرفشاری خون و ۲۴ هزار و ۲۴۴ نفر در معرض ابتلاء به دیابت هستند که باید بیشتر به سبک زندگی سالم همچون ورزش و تغذیه مناسب اهمیت دهند.

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۹ هزار و ۱۰۹ نفر مشکوک به فشارخون بالا و بیش از ۳ هزار و ۱۲۶ نفر مشکوک به دیابت در استان شناسایی شد.

اعرابی اظهار داشت: بیماران جدید و افرادی که از بیماری خود بی خبر بودند هم، بیش از ۹ هزار و ۹۳۲ نفر مبتلا به فشارخون بالا و ۴ هزار و ۵۷۶ نفر مبتلا به دیابت در استان شناسایی و از بیماری خاموش و بی علامت خود مطلع و آگاه شدند.

وی گفت: در این پویش افرادی که در معرض ابتلاء به بیماری هستند و یا به عنوان بیمار جدید مورد شناسایی قرار گرفته‌اند از سوی کارشناسان تغذیه معاونت بهداشت استان بصورت رایگان مشاوره، رصد و تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

به گفته وی؛ "اطلاع رسانی تغذیه سالم" در ادامه این پویش تا ۱۵ بهمن ماه با تمرکز بر کاهش مصرف نمک و افزایش مصرف لبنیات در استان اجرا می‌شود.

لازم به ذکر است؛ متقاضیان نام نویسی در کد رشته‌های تحصیلی بدون آزمون کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری هم می‌توانند از فردا سوم تا ۸ بهمن ۱۴۰۲ به پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی www.azmoon.iau.irمراجعه کنند .

کد خبر 6001308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha