۲۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۳۸

رییس کل دادگستری استان قزوین خبر داد؛

کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده های ماده ۴۷۷ در قزوین

کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده های ماده ۴۷۷ در قزوین

قزوین- رییس کل دادگستری استان قزوین از کاهش زمان اظهار نظر و رسیدگی به پرونده های خاص ماده ۴۷۷ به کمتر از ۵۰ روز در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی شعبانی در این خصوص اظهار کرد: بر اساس ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری و تبصره‌های ذیل آن، در صورتی که رئیس قوه قضائیه رأی قطعی صادر شده از هر یک از مراجع قضائی را خلاف شرع تشخیص دهد، می‌تواند پرونده را جهت اعاده دادرسی کیفری به دیوان عالی کشور بفرستد تا به آن در شعبه‌های خاصی که توسط رئیس قوه قضائیه برای این انجام این امر تعیین شده‌اند، رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه این شعب، رأی قطعی قبلی را نقض و رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی را مجدداً به عمل آورده و رأی مقتضی صادر کرده و این رأی لازم‌الاجرا خواهد بود. گفت: بر اساس تبصره یک ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری، آرای صادره از مراجع قضائی از جمله همه دادگاه‌ها و مراجع حل اختلافی که تحت نظر دادگستری به حل اختلافات می‌پردازند ممکن است شامل اعمال ماده ۴۷۷ شوند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین افزود: زمان رسیدگی به پرونده‌های ماده ۴۷۷ یک فرآیند زمانبر است بطوری که در سال گذشته رسیدگی به این پرونده‌ها به صورت میانگین بیش از ۲۱۰ روز بود که با تلاش همکاران در سال جاری به کمتر از ۵۰ روز کاهش پیدا کرده است.

شعبانی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۵۰پ رونده و در ۱۰ ماه سال جاری نیز یک هزار و سه پرونده ماده ۴۷۷ در استان مورد رسیدگی قرار گرفته، گفت: در سال گذشته یک هزار و ۹۷ پرونده ماده ۴۷۷ وارد دادگستری شده بود که این رقم در ۱۰ ماهه گذشته با ۹ درصد کاهش به ۹۹۵ فقره رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین در پایان تصریح کرد: امیدواریم با تلاش همکاران در حوزه اعمال ماده ۴۷۷ روند رسیدگی به این پرونده‌ها تا پایان سال کاهشی بوده و سرعت بیشتری داشته باشد.

کد خبر 6019880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha