کارشناس عراقی در گفت‌وگو با مهر:

امام خمینی (ره) معادله فکری جدیدی را ایجاد کرد

امام خمینی (ره) معادله فکری جدیدی را ایجاد کرد

کارشناس عراقی گفت: امام خمینی (ره) معادله سیاسی و اسلامی جدیدی را ایجاد کرد که بیانگر دیدگاه اسلام معاصر است که می تواند پایه‌های یک نظام سیاسی را بر اساس بینش واقعی و ناب اسلامی بنا کند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل _ وداد زاده بغلانی: این روزها در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم، انقلابی که ایران را از یک کشور عقب مانده وابسته به آمریکا به کشوری توسعه یافته و آزاد منتقل کرد. این انقلاب توانست هویت اسلامی فرد ایرانی را احیا کند در حالی که رژیم شاهنشاهی سعی در محو آن داشت.

این انقلاب فراتر از مرزهای جغرافیایی، گسترش پیدا کرد وتوانست موضوع فلسطین را که تقریباً با دسیسه‌های آمریکا مدفون شده بود، را احیا کند، و آنچه را که امروز به عنوان وحدت محور مقاومت در منطقه، به ویژه بعد از نبرد طوفان الاقصی شاهد هستیم، بخشی از جلوه‌های این احیای بزرگ اسلامی است.

در همین راستا خبرنگار ما مصاحبه‌ای با دکتر «اسامه السعیدی» تحلیلگر واستاد دانشگاه عراقی داشته است که مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

این روزها در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم، از نگاه شما این انقلاب چه نقشی در تغییر معادلات منطقه به ویژه مساله فلسطین داشت؟

امام خمینی (ره) توانست معادله سیاسی و اسلامی جدیدی را ارائه کند که بیانگر دیدگاه اسلام معاصر است، پایه‌های این معادله بر اساس بینش واقعی و ناب اسلامی است که در قالب یک نظریه یکپارچه ارائه شد. نظریه‌ای که در بسیاری از دانشگاه‌ها و بسیاری از مؤسسات فکری، چه در منطقه و چه در جهان قابل تدریس است.

چرا ایالات متحده آمریکا، کشورهای غربی، رژیم صهیونیستی و تعدادی از کشورهای عربی در تلاش هستند تا ایران را به تهدیدآفرینی برای اعراب و منطقه متهم کنند، در حالی که ایران در کنار مردم این منطقه برای مقابله با اشغالگری اسرائیل و حمایت از مبارزات مردم فلسطین ایستاده است؟

این نظام سیاسی که در ایران به وجود آمد فقط برای برطرف کردن خواسته‌های مردم ایران نبود بلکه نسخه‌ای برای کل مردم جهان است. این نظام سیاسی مورد تحسین مردم بسیاری از کشورهای منطقه و به طور کلی کشورهای اسلامی که ایران را به عنوان نقطه قطبی شدن می‌دانند، قرار گرفت. به همین دلیل بود که به رژیم صدام دستور داده شد که از طریق یک جنگ پوچ ۸ ساله، سعی کند این انقلاب را مهار کند و از گسترش و درخشش آن جلوگیری کند.

موضوع حمایت‌های ایران از آرمان فلسطین، و ملت‌های منطقه و حتی کشورهای جهان مانند آمریکای لاتین و آفریقا حتی بعد از پایان یافتن جنگ صدام بر علیه ایران ادامه داشت. دشمنان ایران در تلاش بودند که از جایگاه انقلاب بکاهند یا عرصه را بر آن تنگ کنند که تواند به اهداف داخلی و بین المللی خود دست یابد.

حمایت مقاومت اسلامی عراق از جنبش‌های مقاومت فلسطین در مقابل تجاوزات کنونی اسرائیل به غزه چه نتایجی را به دنبال دارد؟

از آنجایی که اکثریت رژیم‌های حاکم، رژیم‌های وفادار به ایالات متحده آمریکا هستند، لذا نقطه مقابل آنها جنبش‌های مقاومت هستند که به عنوان محور مقاومت شناخته می‌شوند، این محور شروع به جذب هزاران جوان متدین و آگاه کرد که طرز فکر آنها با محور مقاومت مطابقت داشته است.

لذا آنچه را که در لبنان اتفاق افتاد، آنچه در سوریه اتفاق افتاد، آنچه در عراق اتفاق افتاد، آنچه در بین جنبش انصارالله یمن اتفاق افتاد، آنچه در بحرین اتفاق افتاد همه حمایت از دیدگاه فکری امام بود ودر حقیقت یک معادله فکری، سیاسی و امنیتی جدیدی شکل گرفت که سدی در برابر آمال و آرزوهای صهیونیسم غربی است.

به نظر شما تهدید آمریکا به هدف قرار دادن محور مقاومت به ویژه مقاومت عراق منجر به توقف حملات علیه رژیم صهیونیستی می‌شود یا مقاومت مصمم‌تر از قبل به مقابله با سیاست اشغالگران آمریکایی و صهیونیستی ادامه می‌دهد؟

درگیری مقاومت با صهیونیسم و آمریکا یک درگیری گسترده است. این نبرد، نبرد اراده‌ها با رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا و با هر کشوری است که بخواهد حقوق، توانایی‌ها، آرمان‌ها و حاکمیت مردم را غصب کند، بنابراین بله، محورهای مقاومت در عراق برای خنثی کردن تمامی نقشه‌های شوم آمریکا و رژیم صهیونیستی همیشه ایستاده است و به این روند ادامه خواهد داد.

کد خبر 6020137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha