۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵

رییس دانشگاه گیلان: 

حل مساله پسماند شمال کشور از طریق دیپلماسی علمی امکان پذیر است

حل مساله پسماند شمال کشور از طریق دیپلماسی علمی امکان پذیر است

رشت- رییس دانشگاه گیلان با تاکید بر لزوم بهره گیری از تجربیات دانشگاه‌ های کشورهای همسایه پیرامون حل مسائل زیست محیطی گفت: حل مساله پسماند شمال کشور از طریق دیپلماسی علمی امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرید نجفی ظهر چهارشنبه در نشست هم اندیشی اعضای ایرانی اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دولتی حاشیه دریای خزر در دانشگاه گیلان اظهار کرد: دیپلماسی علمی یکی از راهبردهای مهم وزارت است.

وی با تاکید بر توسعه دیپلماسی علمی در سرفصل‌های مختلف افزود: توسعه دیپلماسی علمی در گیلان بیشتر در کشورهای همسایه و حاشیه دریای خزر پیگیری و دنبال می‌شود.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه دیپلماسی علمی در جهت توسعه استان گام گذاری شود، گفت: در کنار توجه به پوشش کمی دانشجویان خارجی در دانشگاه‌ها باید مسیر دیپلماسی علمی را به سمت توسعه استان پیش ببریم.

نجفی پسماند را از معضلات جدی استان‌های شمال کشور برشمرد و بیان کرد: با توسل بر دیپلماسی علمی می‌توان مساله پسماند سه استان شمالی را حل کرد.

وی با اشاره به مخاطرات پسماند و مسائل زیست محیطی در شمال کشور افزود: افزایش بیماری‌های صعب العلاج در استان‌های شمال کشور متأثر از مساله پسماند و مسائل زیست محیطی است.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به خطرات آلودگی اکوسیستم و زیست بوم استان‌های شمالی بیان کرد: پسماند و پساب‌های ناشی از آن از طریق مزارع و محصولات کشاورزی و ابزیان دریا دوباره به چرخه زیستی مردم بر می‌گردد.

نجفی با تاکید بر لزوم بهره گیری از تجربیات و اندوخته‌های دانشگاه‌های کشورهای همسایه پیرامون حل مسائل زیست محیطی و پسماند اضافه کرد: حل مساله پسماند در استان‌های شمال کشور از طریق دیپلماسی علمی امکان پذیر است و باید این مهم مورد توجه دانشگاه‌ها و متولیان علمی قرار گیرد.

وی با تاکید بر راه اندازی مراکز رشد مشترک بین استان‌های شمال کشور با همسایگان خزری و اوراسیا افزود: ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک علم و فناوری مشترک می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها کارگشا باشد.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه دنبال شکل دهی دانشگاه جامعه محور هستیم، گفت: حل مشکلات جامعه در سرفصل‌های مختلف باید مورد توجه دانشگاه‌ها قرار گیرد و فقط به ارائه مقالات علمی بسنده نشود.

کد خبر 6024204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha