۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۲

سخنگوی شهرداری غزه در گفت‌وگو با مهر مطرح کرد؛

سهمیه آب آشامیدنی هر خانواده در غزه روزانه ۵ لیتر است

سهمیه آب آشامیدنی هر خانواده در غزه روزانه ۵ لیتر است

سخنگوی شهرداری غزه به بیان لایه‌های ناگفته از اوضاع معیشتی و اقتصادی و اجتماعی مردم غزه در هفت ماه گذشته از حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه پرداخت.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل- آذر مهدوان: نسل کشی غزه در ماه‌های گذشته به تاریک‌ترین صفحه جنایت‌های ۸ دهه‌ای اسرائیل تبدیل شده است. مردم غزه علاوه با حملات شبانه‌روزی صهیونیست‌ها با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی مواجه هستند. این مسئله وضعیت فاجعه باری را رقم زده است.

در این ارتباط «بخش ترکی خبرگزاری مهر» در گفت‌وگویی مفصل با «حسنی مهنا» سخنگوی شهرداری غزه به بررسی آخرین وضعیت این منطقه پرداخته است.

بحران واقعی در غزه

مهندس «حسنی مهنا» در ابتدا اعلام کرد، ساکنان غزه در یک بحران واقعی قرار دارند و آب شرب به مقدار بسیار اندکی به منازل می‌رسد و در بسیاری از مناطق، امکان دسترسی به آب آشامیدنی وجود ندارد و شهروندان برای دسترسی به مقادیر اندکی آب دردسرهای زیادی را متحمل می‌شوند. این روند تا جایی است که متوسط آب قابل مصرف که در دسترس خانواده‌های فلسطینی قرار می‌گیرد، ۵ لیتر در روز است، این در حالی است که بر اساس ارزیابی مؤسسات بین المللی میزان آب مورد نیاز انسان روزانه از ۱۲۰ لیتر فراتر می‌رود، اما در شهر غزه اوضاع بسیار نگران کننده است و اشغالگران صهیونیست از زمان آغاز تجاوز به این منطقه زیرساخت‌های آبرسانی به آن را قطع کرده‌اند. آنها بسیاری از چاه‌های آب غزه و تأسیسات شیرین کردن آب دریا را موشک باران کرده اند که این روند باعث ایجاد بحرانی عمیق شده و ۸۵ درصد از منابع آبی غزه را از بین برده است.

بحران تشنگی در شهر غزه

وی تصریح کرد که اشغالگران علاوه بر هدف قرار گرفتن منابع آبی غزه، خطوط آبرسانی به مناطق مختلف را نیز هدف گرفته‌اند و به این ترتیب امکان آبرسانی به بسیاری از مناطق با مشکل مواجه شده است و حتی در صورتی که آب شرب به شبکه‌های آبرسانی متصل شود، این آب‌ها در خیابان‌ها جاری می‌شوند و لذا شهروندان مجبور هستند برای دسترسی به مقدار بسیار اندکی از آب آشامیدنی مورد استفاده خود مسافت‌های طولانی را پیاده طی کنند. شهرداری نیز مجبور شده است که از تعداد بسیار محدودی از چاه‌های آب استفاده کند و این استفاده نیز به ساعت‌های محدودی منحصر می‌شود تا شهروندان همه مناطق امکان دسترسی به آب را داشته باشند.

حجم عظیم تخریب زیرساخت‌های غزه

سخنگوی شهرداری غزه همچنین به بیان آماری از میزان تخریب منازل و مدارس و بیمارستان‌ها در این جنگ اشاره و تاکید کرد که شهر غزه بزرگترین شهر در نوار غزه به شمار می‌رفت که به نوعی پایتخت اداری این منطقه بود، تمام مؤسسات و دانشگاه‌ها و آکادمی‌ها و مؤسسات دولتی و مراکز اصلی شرکت‌ها و مؤسسات بین المللی در این شهر بود. این موضوع، ویژگی منحصر به فردی به شهر غزه داده بود و همین موضوع باعث شد رژیم صهیونیستی تصمیم بگیرد این شهر را تقریباً به صورت کامل ویران کند و بسیاری از مناطق و محلات را به صورت کامل تخریب کرده است. حجم تخریب ناشی از موشک باران اشغالگران صهیونیستی در این شهر بسیار زیاد است و بسیاری از برج‌ها و آپارتمان‌ها و ساختمان‌های مسکونی که صدها فلسطینی را در خود جای می‌دادند، به صورت کامل تخریب شده‌اند و ساکنان شهر عمدتاً آواره شده و به مناطق جنوبی عزیمت کرده‌اند. این اتفاق در نتیجه حملات هوایی و موشکی و همچنین حمله زمینی به غزه صورت گرفته که همچنان نیز ادامه دارد. البته اشغالگران به تازگی از منطقه حی‌الزیتون که بزرگترین و متمرکزترین منطقه غزه به شمار می‌رود، عقب نشینی کرده‌اند.

حسنی مهنا تصریح کرد که اشغالگران همچنین اقدام به تخریب تعداد بسیار زیادی از مساجد غزه کرده‌اند و تعداد بسیار اندکی از آنها باقی مانده است. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی تخریب شده‌اند و اشغالگران تقریباً تمامی مراکز خدماتی فعال در غزه را منهدم کرده‌اند تا به این ترتیب امکان خدمت رسانی به شهروندان غزه در خصوص تأمین آب شرب و خدمات پزشکی و بهداشتی از بین برود. اشغالگران زیرساخت‌های غزه را به شکل گسترده‌ای از بین برده‌اند. مسیرهای مواصلاتی از بین رفته و خیابان‌ها خاکی شده و خطوط آبرسانی و فاضلاب آن تخریب شده است. به این ترتیب امکان خدمت رسانی به ۶۵۰ هزار شهروند غزه از بین رفته است، البته در حال حاضر حدود ۳۵۰ هزار شهروند فلسطینی در غزه حضور دارند.

این مقام مدنی غزه خاطرنشان کرد که این شهر در نتیجه استمرار شرایط جنگی رژیم صهیونیستی در آن در شرایط معیشتی و بهداشتی و زیست محیطی بسیار پیچیده‌ای قرار گرفته است. حملات ویرانگر اشغالگران اسرائیلی باعث شده تمامی ابعاد زندگی در نوار غزه به صورت کلی تحت تأثیر قرار گرفته و منهدم شوند. اشغالگران زیرساخت‌های غزه و منازل مسکونی و مراکز خدماتی غزه را به صورت مستقیم هدف قرار داده اند. آنها به هر انسان و موجود زنده و گیاهی که در غزه می‌بینند، حمله می‌کنند. صهیونیست‌ها آبرسانی و سوخت رسانی و گازرسانی و برق منازل را قطع کرده‌اند.

همه طبقات بالا و متوسط غزه فقیر شده اند

این مسئول شهری غزه تاکید کرد که البته صهیونیست‌ها اجازه ورود برخی کمک‌های بین‌المللی به غزه را داده‌اند که این کمک‌ها بسیار بسیار محدود هستند و نیازهای ساکنان نوار غزه و بویژه شهر غزه را برآورده نمی‌کند. شهر غزه از محاصره کامل و بسیار شدید رنج می‌برد و امکان رسیدن کمک‌های انسانی به این شهر وجود نداشت. تنها گذرگاه فعال غزه، گذرگاه رفح در مرز جمهوری عربی مصر است که کمک‌هایی را برای رفح و خان یونس و استان مرکزی ارسال می‌کرد، ولی این کمک‌ها به شهر غزه نمی‌رسید.با وجود گذشت زمان طولانی از این شرایط، در نتیجه فشارهای بین المللی ناشی از فجایع انسانی و زیست محیطی و پزشکی در شهر غزه، اخیراً اجازه ورود چند کامیون محدود از کمک‌های انسان دوستانه به این شهر داده شد، اما با این وجود همچنان بحران تشنگی و گرسنگی در این شهر جود دارد و این کمک‌ها بسیار اندک بوده است. البته این کمک‌ها زندگی مردم را تا حدی بهبود بخشید، اما این بهبود، بسیار جزئی بوده و امکان بازگشت به شرایط قبل در سایه استمرار محاصره صهیونیست‌ها و عدم بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم غزه وجود دارد. امروزه تمام مردم شهر در بحران اقتصادی به سر می‌برند و همه آنها جزو فقرا شده اند و تمامی طبقات اجتماعی از بین رفته است و طبقات بالا یا متوسط اجتماعی دیگر وجود ندارند و همه آنها نیازمند کمک‌های انسان دوستانه هستند و در نتیجه جنگ هیچ درآمدی ندارند و بخش خصوصی به صورت کامل از کار افتاده است.

وضعیت بازارهای شهر غزه

وی تصریح کرد که بازارهای شهر نیز به صورت تقریباً کامل از بین رفته است. بازار الشجاعیه توسط رژیم صهیونیستی با خاک یکسان شده و بازار الزاویه در میدان فلسطین واقع در مرکز شهر نیز به همین اوضاع گرفتار شده است. اشغالگران بازار شیخ رضوان را نیز با موشک‌های ویرانگر هدف قرار داده‌اند، بازار ساحلی اصلی غزه نیز کاملاً تخریب شده است و بازار جدید الیرموک نیز از حملات صهیونیست‌ها در امان نمانده است. این بازار تنها چند روز قبل از آغاز جنگ در غزه افتتاح شده بود.

مهنا افزود که اشغالگران با هدف قرار دادن بازارهای شهر تلاش دارند مردم را مجبور به ترک منازل خود کنند و باعث شوند شرایط زندگی در این شهر کاملاً از بین برود، اما ساکنان شهر اقدام به بازگشایی بازارهای سیار در محلات مختلف شهر کرده‌اند و به صورت غیر ساماندهی شده اقدام به دست‌فروشی می‌کنند تا بر این نکته تاکید کنند که به اراضی خود پایبند هستند و نمی‌خواهند منازل خود را در این شهر ترک کنند. این موضوع به چالشی برای رژیم صهیونیستی و نمادی از تقویت پایداری مردم غزه تبدیل شده است تا آنها بتوانند همچنان در این شهر زنده بمانند. با این وجود اشغالگران صهیونیست همواره فروشندگان سیار و شهروندانی که برای تأمین کالاهای اساسی خود از منازل خارج شده‌اند را تعقیب می‌کنند و آنها را هدف قرار می‌دهند. آنها این بازارهای سیار را با هواپیماهای بدون سرنشین و کوادکوپتر هدف قرار می‌دهند.

بحران عمیق اقتصادی در غزه

بنا بر اعلام این مقام مدنی فلسطینی البته خرید و فروش جزئی در برخی بازارها وجود دارد، اما این اتفاق بسیار محدود است، چرا که قیمت کالاهای اساسی بسیار بالا است و خانوارهای غزه قدرت خرید خود را به علت جنگ طولانی مدت در غزه از دست داده اند. آنها با بحران اقتصادی عمیقی دست به گریبان هستند که نیازمند مداخله تمامی کشورهای عربی و بین‌المللی و جامعه جهانی است تا فشارها بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ را افزایش دهند و نسل کشی موجود در غزه را متوقف کنند. تا شرایط زندگی در این مناطق به اوضاع عادی خود بازگردد.

وی به تورم بسیار بالای موجود در شهر غزه در قیمت کالاها اشاره و تاکید کرد که این تورم به علت کمبود مواد و کالاهای اساسی در غزه و عدم توانایی مردم این شهر بخرید به وجود آمده است. این در حالی است که مردم شهر درآمد واقعی و دائمی ندارند و امکان دسترسی به نقدینگی را نیز از دست داده اند، چرا که گردش پول در این شهر به درستی انجام نمی‌شود. البته بانک‌ها در شهر فعال هستند، اما گردش واقعی پول در غزه صورت نمی‌گیرد و گردش پول تنها در نزد فروشندگان و دستفروش‌ها انجام می‌شود که در مناطق مختلف فعال هستند و تاجران و بازرگانان در این زمینه نقشی ندارند.

کد خبر 6108173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      0 0
      خدانابودکنه کشورهای عربی رابابابه دادمردم فلسطین برسیدخدانابودتون کنه که حتمایه روزی خودتون به این بلاگیرمیوفتین
    • عیسی ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      0 0
      هرلقمه غذاوآبی که که میخورم وهرلحظه که درخانه ودرکنارخانواده ام باراحتی وامنیت گذران میکنم به یاداین انسانهای مظلوم وزجرکشیده میفتم خدابه حق حضرت زهراباعث وبانیان این وضعیت موجودرانابودکند