۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۲۹

آیت الله جوادی آملی: 

موسوعه «معارف اهل بیت(ع)» می‌تواند از منابع علم کلام حوزه باشد

موسوعه «معارف اهل بیت(ع)» می‌تواند از منابع علم کلام حوزه باشد

قم- مرجع تقلید شیعیان  با اشاره به اینکه این موسوعه معارف اهل بیت(ع) که میتواند از منابع علم کلام حوزه باشد، گفت: در این موسوعه سه مسئله «توحید»، «وحی و نبوت» و «امامت و ولایت» محوریت دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله عبدالله جوادی آملی در پیام تصویری به آئین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه که در سالن همایش‌های بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت، اظهار کرد: از خداوند می‌خواهیم که آن‌چه خیر و صلاح این نظام است به ما عطا فرماید.

وی با اشاره به رونمایی از موسوعه معارف اهل بیت فی الکتب الاربعه، مطرح کرد: این موسوعه بزرگ معارف کتاب و سنت است که هم نظم علمی آن و هم نظم کلامی و درسی آن ویژه است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه این موسوعه می‌تواند به معنای حقیقی یک موسوعه باشد، عنوان کرد: یک موسوعه کامل باید اولاً، با نظم علمی ملحوظ شده باشد ثانیاً و درجات تفصیلی آن‌ها هم در کنار بیان اجمالی آن‌‎ها ذکر شده باشد.

وی با اشاره به اینکه این موسوعه مبارک که میتواند از منابع علم کلام حوزه باشد، خاطرنشان کرد: در این موسوعه سه مسئله «توحید»، «وحی و نبوت» و «امامت و ولایت» محوریت دارند و سایر امور نیز زیر مجموعه این سه بارگاه بابرکت و عظیم هستند.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه اهل بیت (ع) ما را در معرفت معارف الهی هدایت کردند، تصریح کرد: اگر موضوع توحید و مسئله وحی لغت را بپیمائیم و مسئله امامت را با راهی که مشخص کرده‌اند ادامه دهیم، یک مجتهد به دین و مسائل سیاسی و اجتماعی می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه اگر خواستید چیزی را بشناسید از درون آن بشناسید نه از بیرون، یادآور شد: بیرون ممکن است تبلیغی و سفارشی باشد ممکن است گزاف در بیرون راه پیدا کند ممکن کذب در بیرون راه پیدا کند؛ ولی شناخت از درون و با درون، حق است.

آیت الله جوادی آملی اضافه کرد: ممکن است درون کسی کذب محض باشد؛ ولی شناختن کذب از درون، صدق است، از درون، حق است.

وی با افزود: اگر معنا و حقیقت وحی و نبوت را درک کردید و شناختید، کسی که مدعی وحی و نبوت است و شما یافتید که این معنا در او محقق است، به رسالت او تصدیق می‌کنید.

جوادی آملی با بیان اینکه این کتاب توسط جمعی از اساتید و فضلا جمعبندی شده است، گفت: این نکته نیز باید ملحوظ باشد که ما هیچ بحث مستقل رسمی چه در فلسفه مشاء، چه در فلسفه اشراق و چه در حکمت متعالیه نداریم که واجب الوجود، حقیقت نامتناهی است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه حق را با درون بشناسید نه با بیرون، بیان کرد: این مسئله در سایر عرصه‌ها ازجمله عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نیز کارآمدی دارد.

کد خبر 6108475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha