۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۳۳

دامون شش بلوکی به مهر خبر داد؛

جزییات یک رویداد متفاوت موسیقایی/ معاون رییس‌جمهور پای کار آمد

جزییات یک رویداد متفاوت موسیقایی/ معاون رییس‌جمهور پای کار آمد

یکی از پژوهشگران عرصه موسیقی نواحی در تشریح تازه ترین فعالیت های خود از طراحی و دبیری نخستین رویداد ملی «آوای مادرانه و لالایی ایران» توسط شورای فرهنگ عمومی کشور در جزیره قشم خبر داد.

دامون شش بلوکی پژوهشگر و نوازنده موسیقی نواحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود بیان کرد: براساس برنامه ریزی هایی که انجام گرفته بود طی روزهای اخیر نخستین رویداد ملی «آواهای مادرانه و لالایی ایران» در جزیره قشم برگزار شد که بنده به عنوان دبیر و مشاور علمی این برنامه حضور داشتم. این رویداد با همراهی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، توسط شورای فرهنگ عمومی کشور و همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قشم و همراهی سازمان مناطق آزاد قشم برگزار شد و دربرگیرنده اتفاقات خوبی بود که امیدوارم ادامه پیدا کند.

وی افزود: این رویداد در ۲ بخش سمینار و کنفرانس‌های تخصصی و اجراهای لالایی و آواهای مادرانه برگزار شد. در بخش سمینار سودابه سالم با موضوع «لالایی و موسیقی کودک»، رضا مهدوی با موضوع «گل واژه های مادرانه و نقش قدسی آواهای مادرانه در دین اسلام»، تانیا شکری با موضوع «آواها، مویه ها و لالایی های مناطق کردنشین»، آتوسا مومنی با موضوع «لالایی و میراث ناملموس جهانی»، رضا رفیع با موضوع «لالایی ها و شروه های حوزه کهگیلویه و بویراحمد و نقش مرحوم پروین بهمنی به عنوان مادر لالایی های ایران در بسط فرهنگ لالایی»، رضا شکری با موضوع «آواهای مادرانه مناطق کردنشین» و و بنده با موضوعات «ابعاد مختلف لالایی های مادرانه و بررسی جنبه های موسیقایی آن در اقوام» ،«بررسی ادبیات فولکلوریک ایران و لالایی ها در حوزه علم روانشناسی» و «جایگاه لالایی ها در موسیقی اقوام ایرانی» سخنرانی هایی را ایراد کردند. این در حالی است که تعدادی از مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به ارائه توضیحاتی درباره تولیدات موسیقایی خود پیرامون لالایی و آواهای مادرانه پرداختند.

شش بلوکی درباره بخش اجرایی این رویداد هم توضیح داد: اجرای آواهای مادرانه از استان هرمزگان، مناطق قشقایی، بختیاری، مناطق کردنشین، منطقه کهگیلویه و بویراحمد و مناطق شمال کشور بخش های اجرایی این رویداد را تشکیل می داد. البته ما یکسری کارهای ضبط شده هم داریم که در بخش اجرایی در قالب یک برنامه ویژه مرتبط با پاسداشت مرحوم پروین بهمنی به عنوان مادر لالایی های ایران پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. البته باید این توضیح را بدهم که این رویداد در دوره اول عمدتا جنبه پژوهشی داشته و در قالب جشنواره تعریف نمی شود چرا که حین اجراها ما علاوه بر توضیحات موسیقایی توسط هنرمندانی چون پرور قوی‌دل مباحثی را نیز در حوزه عروسک های اقوام ایران مطرح می کردیم که در کنار نمونه های موسیقایی ارائه می شد.

این پژوهشگر موسیقی نواحی در پایان صحبت های خود بیان کرد: رویداد «آوای مادرانه و لالایی ایران» فقط سرآغازی برای برگزاری یک رویداد ملی در قالب یک جشنواره ملی با ابعاد گسترده تر و تخصصی تر است که امیدوارم بتوانیم با یک تقسیم بندی گسترده ابعاد مختلف فرهنگ لالایی را درآینده ای نزدیک پیش روی مخاطبان و علاقه مندان قرار دهیم. مسیری که در این چند روز به واسطه همراهی خانم انسیه خزعلی (معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری)، سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و همکارانشان در دبیرخانه، سازمان منطقه آزاد قشم، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موجب یک هم افزایی موثری شد که می تواند مقدمه خوبی برای برگزاری یک جشنواره ملی باشد.

کد خبر 6109522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha