۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۶:۲۳

ابراز نگرانی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ایالات متحده؛

انتشار سویه مرگبارتر آبله میمون در آفریقا

انتشار سویه مرگبارتر آبله میمون در آفریقا

کشور کنگو در حال مبارزه با تعداد بی سابقه ای از موارد آبله میمون است که ناشی از سویه ای با نرخ مرگ و میر بالاتر از سویه ای است که در سال ۲۰۲۲ در اروپا و آمریکا گسترش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده گفتند که تحت کنترل گرفتن شیوع آبله میمون و مهار آن در داخل کشور کنگو ضروری است.

«کریستینا هاتسون»، زیست شناس پژوهشگر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، گفت: «گسترش سویه کشنده clade I mpox نگرانی‌هایی را در مورد گسترش ویروس به کشورهای دیگر ایجاد می‌کند و بر اهمیت اقدام هماهنگ و فوری جهانی برای حمایت از تلاش‌ها برای مهار ویروس تاکید می‌کند.»

سویه mpox (که قبلاً به عنوان آبله میمون شناخته می‌شد) که دو سال پیش از آفریقا به اروپا و آمریکای شمالی گسترش یافت به عنوان clade II شناخته می‌شد.

این بیماری در حالی که دردناک و گاهی شدید بود، طبق مطالعات مختلف منجر به نرخ مرگ و میر از ۰.۱٪ تا ۳.۶٪ موارد شد.

اما تیم هاتسون خاطرنشان کرد که clade ۱ mpox کُشنده تر است و مرگ و میر ناشی از این بیماری بین ۱.۴٪ تا ۱۰٪ در بیماران متغیر است.

شیوع مداوم clade ۱ mpox در جمهوری دموکراتیک کنگو قربانیان زیادی گرفته است: جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش می‌دهد که "شیوع چندگانه استانی" بین آغاز سال ۲۰۲۳ تا ۱۴ آوریل ۲۰۲۴ رخ داده است که در مجموع ۱۹۹۱۹ مورد و ۹۷۵ مورد مرگ تخمین زده می‌شود -- به این معنی که از هر ۲۰ بیمار یک نفر فوت کرده است.

این شیوع همچنین شاید گسترده‌ترین باشد: تیم هاتسون خاطرنشان کرد: در طول سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، موارد clade I mpox در ۲۵ استان از ۲۶ استان و برای اولین بار از مرکز شهر کینشاسا گزارش شد.

کودکان به ویژه آسیب پذیر هستند: طبق این گزارش، دو سوم (۶۷٪) موارد مشکوک و بیش از سه چهارم (۷۸٪) مرگ‌های مشکوک در افراد ۱۵ ساله یا کمتر رخ داده است.

Mpox از طریق تماس شخصی نزدیک منتشر می‌شود که معمولاً شامل تماس پوست به پوست است، بنابراین رابطه جنسی اغلب می‌تواند وسیله‌ای برای انتقال باشد. علائم اولیه عبارتند از تب، لرز، خستگی، سردرد و ضعف عضلانی، اغلب همراه با راش پوستی و ضایعاتی که پوسته پوسته می‌شوند و به آرامی در طی چند هفته بهبود می‌یابند.

اگرچه هر کسی ممکن است به mpox مبتلا شود، مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند و افراد مبتلا به HIV بیشتر در برابر این بیماری آسیب پذیر هستند.

Mpox از دیرباز در آفریقا بومی بوده است، زیرا می‌تواند از طریق تماس با حیواناتی مانند میمون به انسان منتقل شود.

کد خبر 6112514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha