۵ شهریور ۱۳۸۷، ۸:۴۸

استقبال زاهدی از استخدام اساتید بازنشسته توسط دانشگاه آزاد

استقبال زاهدی از استخدام اساتید بازنشسته توسط دانشگاه آزاد

وزیر علوم در مورد استقبال دانشگاه آزاد از استخدام اساتید بازنشسته دانشگاههای دولتی گفت: از جذب اساتید دانشگاههای دولتی توسط دانشگاه آزاد استقبال می کنم چون به طور حتم موجب ارتقای کیفیت تحصیلات تکمیلی این دانشگاه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی زاهدی در جمع اعضای هیئت علمی کارکنان دانشگاه اراک با بیان اینکه قبول داریم که آنچه انتظار می رفته در حوزه مسائل فرهنگی محقق نشده است، افزود: نظر ما بر این است که دانشگاه باید تمدن ساز باشد اما تا دانشگاه تمدن ساز فاصله داریم و از اعلام این موضوع هیچ ابائی ندارم بلکه معتقدم باید با طرح مشکل و برخورد عقلانی با آن برای رسیدن به وضع مطلوب تلاش شود.

وزیر علوم اضافه کرد: اگر یک لحظه در خیابان قدم بزنیم و ارزیابی درستی داشته باشیم و فضای دانشگاه را با فضای بیرون مقایسه کنیم دانشگاهیان می دانند که مساجد دانشگاهها مملو از جمعیت دانشجویی می شود. همه ما شب های قدر و مراسم اعتکاف را در مساجد دانشگاهها دیده ایم و خودمان می دانیم که هیچ کس این جمعیت مشتاق را برای حضور در مساجد اجبار نمی کند بلکه آن قدر استقبال از اعتکاف در مساجد دانشگاهها زیاد است که دیگر مساجد جا ندارند.

وی تاکید کرد: نمی توانم بگویم چون فلان دختر دانشجو با چادر در دانشگاه حضور پیدا نمی کند پس متدین نیست. امسال در بازدید از مراسم اعتکاف دانشگاه تهران موضوعی توسط مسئول اعتکاف مطرح شد از این باب که دختری پشت در مسجد گریه می کرده و از قضا ظاهر چندان مناسبی نیز نداشته است اما اشک می ریخته و می گفته چرا برای اعتکاف جا ندارید.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: اگر خدای ناکرده دختر دانشجویی یک ذره ظواهر را بر اثر ندانستن مسائل شرعی رعایت نمی کند نمی توانیم بگوییم که او متدین نیست اما باید همه اجزای دانشگاه دست به دست هم دهیم تا در راستای آگاه سازی دانشجویان حرکت مثبتی صورت گیرد یعنی رعایت پوشش اسلامی را مرتب گوشزد کنیم و این وظیفه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، رئیس دانشگاه و تک تک اعضای هیئت علمی است.

وضعیت فرهنگی فعلی دانشگاه مطلوب نیست اما از بیرون بهتر است

زاهدی تاکید کرد: هیچ نشانی از این نداریم که مسائل فرهنگی دانشگاه از بیرون بدتر است البته وضعیت فرهنگی فعلی دانشگاه نیز مطلوب ما نیست بلکه تاکید می کنیم که باید وضعیت فرهنگی دانشگاه را با بیرون مقایسه کرد. پوشش و حجاب اسلامی کار می خواهد و ما دانشگاهیان وظیفه داریم که درباره مسائل فرهنگی کار کنیم.

زاهدی با بیان اینکه ابتکارات سازمان سنجش آموزش کشور در سالهای گذشته دکان بسیاری از سودجویان را تعطیل کرده است، گفت: پس از کنکور بسیاری از موسسات کنکور اقدام به انتشار سؤالات و پاسخ نامه آزمون می کردند اما سازمان سنجش امسال سه ساعت پس از آزمون سؤالات و پاسخ های صحیح را بر روی سایت سازمان سنجش قرار داد که این هم به نفع مردم شد و هم دکان خیلی ها را تعطیل کرد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه روزی خبرنگاری نظر وی را در مورد عملکردش پرسیده است، گفت: نمی خواهیم ادعا کنیم که همه چیز خوب و عالی و نمره ما 20 است بلکه به طور قطع وزارت علوم نیز کمی و کاستی های زیادی دارد اما صادقانه تشنه خدمت هستیم و این موضوع را نشان داده ایم. در این راستا به کمک علمی و فکری اعضای هیئت علمی دانشگاهها نیاز داریم تا به عنوان اتاق فکر آموزش عالی ایده بدهند.

برخی وظایف آموزش عالی در برنامه پنجم توسعه

وی افزود: در برنامه پنجم توسعه باید سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای دولتی به 40 درصد برسد. همچنین باید هرم هیئت علمی به گونه ای شود که بیش از 90 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاهها بالاتر از مرتبه مربی باشند. ضمن اینکه حداقل 20 درصد از فارغ التحصیلان کارشناسی در کل آموزش عالی کشور باید تا پایان برنامه پنجم توسعه وارد دوره های کارشناسی ارشد دانشگاهها شود.

وزیر علوم تاکید کرد: هر وزیر دیگری در دولت بعدی در وزارت علوم قرار گیرد باید به دنبال بایدهای برنامه پنجم توسعه باشد.

استقبال زاهدی از استخدام اساتید بازنشسته دانشگاههای دولتی در دانشگاه آزاد

وی گفت: تاکید بر این است که دانشگاه آزاد در چارچوب قانون حرکت کند. اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی بلافاصله پس از اینکه بازنشسته می شوند در دانشگاه آزاد در حال جذب هستند و ما نیز خوشحال می شویم که استادهای دانشگاههای دولتی دردانشگاه آزاد جذب شود و از این توان برای گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد بهره گرفته شود.

زاهدی با بیان اینکه وزارت علوم توسعه بی رویه تحصیلات تکمیلی را مردود می داند، خاطرنشان کرد: اگر بدون برنامه به سمت چشم انداز حرکت شود نمی توان به اهداف رسید اما وزارت علوم تاکید دارد که باید هر چه سریعتر به خصوص در حوزه توسعه تحصیلات تکمیلی به هدف چشم انداز رسید.

وی در مورد تجهیز دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی گفت: رئیس جمهوری 299 میلیون یورو پول نقد در اختیار دانشگاهها برای تامین تجهیزات قرار خواهد داد که این پول باید از طریق معاونت علمی رئیس جمهوری برنامه ریزی شود. وزارت علوم تاکنون لیست مورد نیاز را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال کرده است و امید می رود که این 299 میلیون یورو هر چه سریعتر به دانشگاهها تخصیص پیدا کند و به طور نقدی بین دانشگاهها توزیع شود.

به گزارش مهر، وزیر علوم در حاشیه دیدار با اعضای هیئت علمی دانشگاه اراک در جمع خبرنگاران گفت: امسال در کل آموزش عالی کشور بالغ بر یک میلیون و 400 هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجو وجود دارد.

زاهدی در خصوص تدبیر آموزش عالی برای خوابگاههای دانشجویی در سال آتی تحصیلی گفت: از دانشگاهها خواسته شده تا در مهر ماه امسال بر اساس نیازی که دارند و با در نظر گرفتن توان شهر بتوانند از طریق رهن و اجاره اقدام به تامین فضای خوابگاهی مورد نیاز کنند.

وی افزود: صندوق رفاه دانشجویان موظف شده است که رهن مورد نیاز ساختمان هایی که دانشگاهها برای فضاهای خوابگاهی را اجاره می کنند را تامین کنند.

وزیر علوم اضافه کرد: امسال صد میلیارد تومان برای احداث خوابگاهها اختصاص پیدا کرده است بنابراین می توانیم 62 خوابگاه در 59 دانشگاه ایجاد کنیم که این رقم در طول تاریخ آموزش عالی بی سابقه است زیرا در گذشته سالانه صرفا بر روی ساخت حدود 15 خوابگاه برنامه ریزی شده است.

کد خبر 738598

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha