۳۰ بهمن ۱۳۸۷، ۱۵:۳۸

شب گذشته برگزار شد:

جشن نخستین سالگرد استقلال کوزوو در سایه تشدید اعتراضات بلگراد

جشن نخستین سالگرد استقلال کوزوو در سایه تشدید اعتراضات بلگراد

شب گذشته نخستین سالگرد استقلال کوزوو از صربستان، با استقبال گسترده اهالی این منطقه (آلبانیایی تبارها) و البته در سایه اعتراضات گسترده مردمی در کشور صربستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های منطقه بالکان، همزمان با آغاز جشن استقلال در کوزوو، بوریس تادیچ، رئیس جمهور و میرکو تسوتکوویچ، نخست وزیر صربستان با صدور بیانیه هایی کتبی رسما اعلام کردند که از حقوق کشورشان در خصوص "استقلال غیرقانونی کوزوو" حمایت خواهند کرد.

در حالی که اغلب مقامات رسمی صربستان در مواضع جداگانه به صورت قاطع اعلام کردند که بلگراد هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نخواهد شناخت، بسیاری از شهرهای این کشور نیز روز گذشته صحنه تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به آنچه "استقلال دروغین کوزوو" خوانده می شد، بودند.

از جمله نکات قابل توجه در این خصوص تظاهرات گسترده صرب های ساکن میتروویتسا، از شهرهای صرب نشین شمال کوزوو بوده که در آن کوزوو "کشوری دروغین" خوانده شد.

صرب های ساکن میترویتسا همچنین خواستار برخورد جدی بلگراد با تداوم روند دولت سازی در کوزوو شدند.

از سوی دیگر مقامات کوزوو از جمله هاشم تاچی، نخست وزیر این کشور تازه استقلال یافته، با اشاره به نخستین سالگرد استقلال این منطقه از یوگوسلاوی سابق، سال گذشته را در عرصه های مختلف، مثبت و سالی قابل قبول ارزیابی کرده اند.

از سال گذشته و پس از اعلام استقلال کوزوو تا به امروز از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، ۲۲ کشور و از میان ۱۹۲ عضو سازمان ملل متحد، ۵۴ کشور استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند که آخرین آن ها پاناما بوده است.

کد خبر 836477

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha