۲۰ اسفند ۱۳۸۷، ۱۲:۳۳

متکی در اختتامیه اجلاس اکو: زمینه همکاری اعضای اکو بیش از پیش فراهم شده است

متکی در اختتامیه اجلاس اکو: زمینه همکاری اعضای اکو بیش از پیش فراهم شده است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: روند جهانی شدن و رشد شتابان پیشرفت تکنولوژی اطلاعات، فراگیر شدن آزادسازی تجاری و اقتصادی و مشارکت گسترده تر بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی زمینه را بیش از گذشته برای توسعه همکاریهای اعضای سازمان اکو فراهم آورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی در مراسم اختتامیه هجدهمین اجلاس شورای وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو که در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد گفت : با مروری بر عملکرد سازمان طی دو دهه اخیر در می یابیم که اکو در این مدت با تلاش کشورهای عضو به نتایج مثبتی در بسط و توسعه همکاری در بخشهای مختلف دست یافته و با بسترسازی، امضا و تصویب موافقتنامه ها و اسناد بنیادین، زمینه لازم برای همکاری بیشتر و اجرای پروژه های منطقه ای فراهم شده است.

وی ادامه داد : با اجرای موافقتنامه تجاری اکو، عملیاتی شدن بانک توسعه و تجارت، اجرای موافقتنامه تسهیل روادید تجار و نهایی شدن موافقتنامه حمایت و تشویق از سرمایه گذاری خارجی توسط اعضا میزان مبادلات تجاری بین اعضا و منطقه جذب سرمایه گذاری خارجی و اجرای پروژه های منطقه ای به صورت قابل توجهی افزایش می یابد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که راه اندازی قطار کانتینری و مسافربری در مسیر استانبول- تهران- اسلام آباد و آلماتی- بندرعباس و همچنین عملیاتی شدن قطار اسلام آباد - کرمان- استانبول موجب حرکت آزاد سرمایه و کالا و تردد اتباع در منطقه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد : از آنجا که همکاریها و ترتیبات منطقه ای مکمل سیاستهای ملی و همکاریهای بین المللی می باشند ضروری است همه اعضا با هماهنگ سازی سیاستهای ملی و منطقه ای و تلاش مضاعف، زمینه اجرای توافقات را فراهم کنند. همه اعضا اذعان دارند که امکانات بالقوه بالایی در بخشهای صنعت، کشاورزی، علوم، بهداشت، حمل و نقل، انرژی و گردشگری در منطقه وجود دارد که با اجرایی شدن موافقتنامه ها و اجرای پروژه ها می توان انتظار داشت ظرفیتهای موجود در آینده تبدیل بالفعل شود.

متکی با بیان اینکه حجم فعلی روابط و مناسبات اقتصادی کشورهای عضو با یکدیگر بسیار پایین تر از ظرفیتهای موجود بوده و رضایتبخش نیست گفت: بدیهی است تحقق همکاریهای منطقه ای با چالشهای فراوانی مواجه بوده و نیاز به اهتمام جدی اعضا دارد ولی روند جهانی شدن و رشد شتابان پیشرفت تکنولوژی اطلاعات، فراگیر شدن سیاستهای مربوط به آزادسازی تجاری و اقتصادی و مشارکت گسترده تر بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی، زمینه را بیش از گذشته برای توسعه همکاریها فراهم آورده است.

وی تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران طی سالهای گذشته برای همکاریهای منطقه ای در قالب اکو اهمیت بالایی قائل بوده و با میزبانی نشستهای مختلف نقش به سزایی در پیگیری و اجرای توافقات داشته و در آینده نیز از هیچ تلاشی در راستای تحقق اهداف اکو و تقویت همکاریها دریغ نخواهد نکرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد : بروز بحران مالی بین المللی و تلاشها برای مهار آن نشان می دهد کشورها باید در سطح منطقه ای و بین المللی در زمینه های مالی، پولی و دیگر بخشهای مختلف همکاری جدی داشته باشند تا بتوانند تهدیدها را تبدیل به فرصت نموده و از بروز بحرانهای مشابه در آینده جلوگیری به عمل آورند.

وی گفت: اعتقاد ما بر این است علیرغم اراده قوی سیاسی برای توسعه همکاریها، مشکلات و موانعی برسر راه تحقق همکاریهای منطقه ای در قالب اکو وجود دارد و همه کشورها عضو باید با بازبینی سیاستها و عملکرد گذشته سعی کنند موانع موجود را برطرف کنند.

متکی با بیان اینکه ضروری است اصلاحاتی در چارت سازمانی، شیوه کار و مقررات اجرایی سازمان صورت پذیرد یاد آور شد که بعد از گذشت دو دهه هنوز همکاریهای فرهنگی و علمی بین کشورهای عضو در مراحل ابتدایی است و مناسب است کشورهای عضو راهکارهای جدیدی در زمینه تقویت همکاریها در این بخشها اتخاذ کنند.

وی تاکید کرد که کشورهای عضو و دبیرخانه سازمان می توانند از تجربیات دیگر سازمانهای منطقه ای موفق در راستای افزایش بهینه عملکرد سازمان استفاده کنند.

متکی با بیان اینکه تا کنون اکو با سازمان ملل و دیگر سازمانهای منطقه ای و بین المللی ارتباط همکاری خوبی داشته است ادامه داد: در این راستا برقراری و همکاری بیشتر با دیگر سازمانهای منطقه ای و بین المللی زمینه اجرای پروژه ها و طرحهای اقتصادی سازمان را فراهم می کند.
 

کد خبر 847150

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha