۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸، ۱۷:۰۶

فرشاد مومنی:

تراز اقتصادی کشور نزول کرده است/ مدیریت دوران جنگ اتفاقی نبود

تراز اقتصادی کشور نزول کرده است/ مدیریت دوران جنگ اتفاقی نبود

همدان - خبرگزاری مهر: مشاور ارشد اقتصادی میر حسین موسوی گفت: پیش بینی اقتصاددانان به وقوع پیوست و تراز اقتصادی کشور نزول کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر در همدان، فرشاد مومنی در دانشگاه بوعلی سینای همدان اظهار داشت: در هیچ جای جهان قابل پذیرش نیست که کشور ایران با سابقه درخشان تمدن و ظرفیتهای فراوان در بخشهای مختلف دچار رکود تراز شود اما این اتفاق رخ داد و پیش بینی 75 اقتصاددان نویسنده نامه به رئیس جمهور به وقوع پیوست.

وی تصریح کرد: در چهار سال گذشته اقتصاددانان چهار بار نامه نوشتند که سه مورد آن خطاب به رئیس جمهور بود و نسبت به سیستم اقتصادی دولت هشدار داده بودند که به این هشدارها توجهی نشد.

مومنی گفت: بی توجهی به واقعیتها هم غم انگیز وهم امید بخش است زیرا اتفاقات ناخوشایند برای اقتصاد به وقوع پیوست و اینکه امید بخش است برای اینکه نامه ها نشان داد ظرفیت دانشگاه های کشور به قدری بالاست که اگر سیستم اقتصادی تغییر کند، می توان تحول ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به صورت تئوریک رفتارهای آن را در فضای اقتصاد سیاسی رانتی توجیه می کنند و این اقتصاد سیاسی رانتی بقاء خود را بیش از هر چیز دیگر مرهون عدم شفافیت و عدم گردش آزاد اطلاعات می داند که این موضوع بزرگترین نقطه ضعف این نوع سیستم است در حالی که بزرگترین نقطه قوت دانشگاه ها به شمار می رود.

مومنی افزود: یکی از مولفه های اقتصاد رانتی مطرح شدن ایده های بدلی است و حتی ممکن است که فردی میل بدلی نداشته باشد اما با دفاع بد از اصول و ایده های ارزشمند بدترین لطمه را به آن می زند.

استاد دانشگاه علامه تهران، عدالت اجتماعی را یکی از زیباترین ارزشهای شناخته شده در تاریخ بشری عنوان کرد و اظهار داشت: اندیشه توسعه گردش آزاد اطلاعات یک اصل است و عدالت اجتماعی به عنوان یک ارزش در مقیاس بین المللی شناخته می شود اما از نیمه دوم قرن 20 تاکنون حتی یک نمونه موفق وجود ندارد که با نگرش صرفا اقتصادی در زمینه پیشبرد عدالت اجتماعی موفق عمل کرده باشد.

مشاور اقتصادی میرحسین موسوی گفت: در چند سال گذشته رتبه کشور از لحاظ فضای کسب و کار 30 رتبه تنزل یافته است و از لحاظ پاکدامنی اقتصادی نیز از رتبه 87 در سال 83 به رتبه 141 در سال گذشته تنزل یافت.

مومنی تاکید کرد: ایجاد فضای با ثبات در اقتصاد کلان یکی از مهمترین پیش نیازهای میل به بالندگی اقتصاد و توسعه کشور است و با وجود اینکه بی سابقه ترین درآمد نفتی در چند سال گذشته برای ایران به دست آمد اما از لحاظ وضعیت تورم یکی از بدترین کشورهای جهان است.

مشاور اقتصادی موسوی همچنین به مقوله انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت: ایام انتخابات یک فرصت استثنایی تاریخی برای همه مردم کشور فراهم می کند تا یک دلگرمی به گذشته داشته باشند و بر اساس آن تلاش کنند تا چشم انداز روشنی برای آینده کشور رقم بزنند.

مومنی افزود: طبیعتا در چنین شرایطی دانشگاه ها یک مسئولیت خطیر و بزرگتر بر عهده دارند و شأن دانشگاه ایجاب می کند که ما نگاه بنیادی به مسائل داشته باشیم و حتی اگر می خواهیم هموطنان را به انتخاب بهتر کمک کنیم این کار باید همتراز با شان و جایگاه دانشگاهیان باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بالاترین وظیفه دانشگاه آگاهی بخشی به جامعه است.

مومنی اظهار داشت: در میان کاندیداهای موجود با افرادی روبرو هستیم که اغلب دارای سوابق اجرایی هستند که این سوابق با ضوابط علمی قابل مقایسه است.

مدیریت دوران جنگ اتفاقی نبوده است

استاد دانشگاه علامه گفت: جنگ تحمیلی عظیم ترین واقع دهه 60 کشور بود که در 250 سال گذشته این نوع مدیریت در جنگ بی نظیر است چرا که در مدت 8 سال جنگ حتی یک مورد مرگ بر اثر قحطی یا اپیدمی وجود نداشت و این موضوع تصادفی نیست.

مومنی تصریح کرد: نبود مرگ بر اثر قحطی و اپیدمی محصول یک سیستم مدیریتی است که به علم، قانون، اخلاق و برنامه پایبند بوده است و امروز نیز همان مدیر برای شرکت در انتخابات نامزد شده است.

وی یادآور شد: افزایش مداخله دولت در اقتصاد، نتیجه شرایط جنگی است اما میزان مداخله دولت میرحسین در 8 سال جنگ تحمیلی در پایین ترین سطح مداخله در طول 30 سال گذشته قرار داشت.

مومنی گفت: رکورد پایین ترین نرخ تورم و بالاترین نرخ رشد اقتصادی در یک سال در دوره جنگ نیز از افتخارات موسوی است که هیچ کدام از این موارد تصادفی نبود.

وی مهمترین اولویت دولت آینده را توفق روند تخریب موجود در جامعه بیان کرد و اظهار داشت: پس از متوقف کردن این روند باید خیلی آرام نسبت به احیاء ستونهای معطوف به بالندگی اقدام کرد.

کد خبر 876104

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha