۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸، ۸:۴۹

در گفتگو با مهر عنوان شد:

انبوه فارغ التحصیلان دامپزشکی در کشور/کمبود نیرو در سازمان دامپزشکی!

انبوه فارغ التحصیلان دامپزشکی در کشور/کمبود نیرو در سازمان دامپزشکی!

خرم آباد - خبرگزاری مهر: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور با انتقاد از تعداد زیاد دانشکده های دامپزشکی در کشور عنوان کرد: در حال حاضر کشور با انبوه فارغ التحصیلان دامپزشکی بیکار مواجه است.

مجتبی نوروزی در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد، اظهار داشت: میزان فارغ التحصیلان با پتانسیلهای موجود در بخش دامپزشکی در کشور همخوانی ندارد.

وی یادآور شد: در برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه تعداد دانشکده های دامپزشکی معدود است که سالانه تعداد محدودی نیز فارغ التحصیل می شوند ولی در کشورما یکی از دغدغه های جدی در حوزه دامپزشکی انبوه فارغ التحصیلان است.

نوروزی رشد بی از حد دانشکده های دامپزشکی در بخش آزاد را یکی از معضلاتی دانست که ما را با چالش جدی در این حوزه مواجهه کرده است.

مشکل جدی کمبود نیرو در بخش دولتی دامپزشکی

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود از کمبود شدید نیرو در سازمان دامپزشکی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه درصد زیادی از نیروی دامپزشکی در کشور در حال بازنشسته شدن هستند تا یکی دو سال آینده در زمینه نیروی انسانی در بخش دولتی با مشکل بسیار جدی روبرو هستیم.

نوروزی عنوان کرد: در حال حاضر در برخی نقاط محروم کشور از جمله برخی مناطق لرستان تنها یک تا دو نفر نیرو داریم که آنها هم یا نیروهای طرح یا سرباز هستند.

وی با تاکید بر اینکه بهداشت مملکت را با این تعداد نیرو نمی توان کنترل کرد، یادآور شد: در راستای رفع کمبودها در بخش نیروی انسانی پیشنهاد استخدام سه هزار نفر را از سوی وزیر جهاد کشاورزی به هیئت دولت داده ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه صحبتهای اولیه برای استخدام این تعداد نیرو صورت گرفته است، ابراز امیدواری کرد: استخدام سه هزار نیروی جدید در سازمان دامپزشکی به نتیجه مطلوب برسد.

نوروزی در پاسخ به سئوال مهر که آیا استخدام نیرو در بخش دولتی سازمان دامپزشکی با خصوصی سازی منافاتی ندارد؟، یادآور شد: به اعتقاد من استخدام این نیروها در راستای خصوصی سازی است.

وی ادامه داد: وقتی محورهای جدیدی برای سازمان تعریف می شود و ما حتی نیروی لازم برای نظارت بر بخش خصوصی را نداریم چگونه باید عمل کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه این سازمان سه برابر نیروی شاغل در بخش دولتی در بخش خصوصی اشتغالزایی داشته است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر با وجود اینکه در بخش دولتی سازمان دامپزشکی تنها 6 هزار نیرو مشغول به کار هستند ولی در بخش خصوصی بیش از 18 هزار نفر در فعالیت هستند.

تشکیل دبیرخانه "اکو وکو" در ایران

نوروزی با تاکید بر اینکه باید فضای نظارتی بر بخش خصوصی ایجاد شود، عنوان کرد: استخدام نیروهای جدید به نظر من به سود بخش خصوصی است زیرا با حجم تولیدات دامی، دارویی، واکسنها و سیستم های جدید ما نیز باید به روز باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نیروهای مورد نیاز سازمان همگی کارشناس هستند، خاطر نشان کرد: چون بخش تحقیقات نیز در حوزه دامپزشکی قرار گرفته است برای حوزه های تحقیقاتی نیز نیاز شدیدی به نیروهای متخصص داریم.

این مسئول وزارت جهاد کشاورزی از تشکیل دبیرخانه "اکو وکو" در حوزه دامپزشکی در کشور خبر داد و گفت: با توجه به این امر برای اینکه ما بتوانیم کل فرآورده های دامی کشورهای عضو اکو را ساماندهی کنیم باید کارشناسان خبره و بومی داشته باشیم و این در حالی است که ما در حال حاضر این نیروها را در اختیار نداریم.

نوروزی تصریح کرد: با توجه به فضاهای جدیدی که در حوزه بین المللی برای دامپزشکی کشور ایران تعریف شده است باید در این حوزه های تخصصی شویم.

وی همچنین به نیازهای موجود در زمینه نیرو در داخل کشور اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال برای اینکه ما بتوانیم تب مالت را در کشور کنترل کنیم حداقل به چند نیروی متخصص نیاز داریم که در سطح ملی به عنوان حاکمیت تسلط داشته باشند و الان بخشی از نیروهای ما در این حوزه در حال بازنشسته شدن هستند.

نوروزی با اشاره به اینکه از هزار و 800 عامل بیماری حدود 850 عامل بین دام و انسان مشترک است، افزود: کنترل بیماری های چون سل، بروسلوز، هاری و حتی بیماری نو پدید نیازمند نیروهای خبره و کارکشته در این عرصه است.

400 کشتارگاه سنتی در کشور وجود دارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به مهر گفت: در حال حاضر حدود 400 کشتارگاه سنتی در کشور وجود دارد که باید تعداد آنها کاهش یابد.

نوروزی ادامه داد: بنا داریم تا پنج سال آینده تعداد کشتارگاههای سنتی در کشور تا 100 کشتارگاه کاهش دهیم.

وی همچنین از فعالیت 40 کشتارگاه صنعتی دام در سطح کشور خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر 190 کشتارگاه صنعتی طیور در کشور وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از تجهیز هفت استان کشور به آزمایشگاه تخصصی آنفولانزا خبر داد و افزود: همچنین در خصوص باقی مانده ها، فرآورده ها، بیماریهای خاص در 9 استان کشور آزمایشگاههایی را تعریف کرده ایم که در لرستان نیز احداث این آزمایشگاه مصوب شده است.

به گفته نوروزی در حال حاضر در کشور 80 میلیون واحد راس گوسفند و بز، 8.5 میلیون راس گاو، گوساله، شتر و گاومیش، بیش از 24 هزار فارم مرغ اجداد، تخم گذار و گوشتی، 3.5 میلیون کندوی زنبور عسل و 9 هزار و 400 مزرعه پرورش ماهی سردآب و گرم آبی در کشور وجود دارد.

کد خبر 881048

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha