۵ تیر ۱۳۸۸، ۱۰:۳۶

خالق "جن‌گیر" از جشنواره لوکارنو یوزپلنگ افتخاری جایزه می‌گیرد

خالق "جن‌گیر" از جشنواره لوکارنو یوزپلنگ افتخاری جایزه می‌گیرد

یوزپلنگ افتخاری شصت و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو به ویلیام فریدکین، فیلمساز 74 ساله آمریکایی، اهدا می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ورایتی اعلام کرد فریدکین که در بیش از چهار دهه حضور در عرصه فیلمسازی 18 فیلم سینمایی از جمله فیلم‌های برنده اسکار "ارتباط فرانسوی" و "جن‌گیر" را در کارنامه دارد، علاوه بر گرفتن جایزه افتخاری جشنواره لوکارنو یک دوره کلاس پیشرفته فیلمسازی هم در این دوره برگزار می‌کند.

فردریک مایر مدیر هنری لوکارنو دلیل اهدای جایزه یوزپلنگ افتخاری را به فریدکین چنین اعلام کرد: ایجاد انقلاب در فیلم‌های ژانر همزمان با فعالیت در سیستم استودیویی فیلمسازی در هسته هالیوود. قرار است فیلم سینمایی "زیستن و مرگ در لس آنجلس" ساخته فریدکین امسال در بزرگترین سینمای فضای باز اروپا در میدان پیاتزا گرانده لوکارنو برای 8500 نفر نمایش داده شود.

فیلمساز سرشناس و جریانساز آمریکایی آخرین بار سال 2006 با فیلم سینمایی وحشتناک "حشره" در جشنواره فیلم کن حضور داشت و موفق شد جایزه فیپرشی را با این فیلم از آن خود کند. او پس از آن چند فیلم تلویزیونی ساخته و این روزها قصد دارد بخت خود را در عرصه کارگردانی اپرا هم بیازماید.

شصت و دومین دوره جشنواره فیلم لوکارنو پنجم تا 15 اوت (14 تا 24 مرداد) برگزار می‌شود و امسال آخرین دوره فعالیت مایر در سمت مدیریت هنری جشنواره است. فریدکین با گرفتن یوزپلنگ افتخاری به جمع فیلمسازانی چون ژان لوک گدار، کن لوچ، برناردو برتولوچی و الکساندر سوکوروف می‌پیوندد که پیشتر این جایزه را برده‌اند.

جشنواره فیلم لوکارنو روز پنجم اوت امسال با نمایش فیلم سینمایی "500 روز تابستانی" نخستین تجربه کارگردانی مارک وب فیلمساز آمریکایی در میدان بزرگ پیاتزا گرانده آغاز و فهرست کامل فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم لوکارنو روز 16 ژوئیه اعلام می‌شود.

هونگ سانگسو فیلمساز کره‌ای، پاسکال بونیتزر فرانسوی، نینا هاس بازیگر آلمانی و لوئیس مینارو تهیه‌کننده کاتالان از نخستین داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره لوکارنو هستند. مرور انیمیشن‌های ژاپنی و تقدیر از تونی سرویلو بازیگر ایتالیایی و خانم مارتینه مارینا تهیه‌کننده مستقل فرانسوی از بخش‌های جشنواره به شمار می‌رود.

کد خبر 902471

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha