تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۱

پل جوادیه بر اساس آخرین اطلاعات از مراحل ساخت و تکمیل آن در حال حاضر 83 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مجریان طرح در حال نصب قطعات قوس آن هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید معرب، مجری پروژه پل جدید جوادیه در این باره می گوید: در حال حاضر این پروژه 83 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ما در حال اجرای قطعات 5 و6 قوس هستیم که البته قطعات سه و چهار در حال مونتاژ هستند و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این زمینه پیش‌بینی‌ این است که تا پایان خردادماه سال جاری، تمامی قطعات قوس پل نصب شود.

وی می افزاید: پل جوادیه 14 قطعه قوس داشته که تا کنون 10 قطعه آن نصب شده و اکنون در حال اجرا و مونتاژ چهار قطعه دیگر هستیم که بعد از اتمام این مرحله از پروژه کار نصب کابل‌های آن را شروع خواهیم کرد.

به گفته مجری پروژه پل جوادیه، کابل‌های پل از اواسط تابستان نصب شده و این مرحله از عملیات جز آخرین مراحل اجرای پروژه‌ها خواهد بود؛ البته یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های پل، نصب کابل‌ها است. این کابل‌ها که از جنس فولاد بوده و از یک کشور اروپایی تهیه شده‌اند، نیروی اصلی عرشه را به قوس انتقال داده و از مقاومت بالایی برخور دارند و مهم‌ترین ویژگی پل از دیدگاه مجریان و کارشناسان عمران نیز کابلی بودن آن است که پل جدید جوادیه را در ردیف زیباترین پل‌های دنیا قرار می‌دهد.

هر چند وی زمان دقیقی از اتمام نصب کابل‌ها ارائه نمی‌دهد و معتقد است در فاصله زمانی کوتاهی صورت خواهد گرفت؛ اما تاکید می‌کند که تا اواسط شهریور پروژه را تکمیل خواهند کرد. در این ارتباط مازیار حسینی، معاون عمرانی شهرداری تهران نیز اعلام کرده تا پایان شهریور پروژه را به بهره‌برداری خواهند رساند.

این مقام مسئول در حوزه عمرانی شهرداری تهران در مورد سرعت روند امور در این پروژه، می‌گوید: در حال حاضر قطعات اصلی در محل کارخانه تولید شده و قطعات لازم در محل کارگاه پیش‌ مونتاژ و پس از حمل نصب می‌شود و به این ترتیب سرعت کار بالا رفته است؛ چرا که اگر قرار بود اجرای پل و تامین قطعات آن در محل کارگاه صورت گیرد، زمان بیشتری صرف می‌شد و بسیاری از امور امکان‌پذیر نبود.

طرح پل جوادیه

یکی از نکات جالب توجه در مورد پل جدید جوادیه که دارای طول 210 متر با دو پل دسترسی شمالی و جنوبی بوده و دهانه‌هایی با متراژ متغیر دارد، طرح آن است که به گفته مدیران و طراحان پروژه از سوزن قطار الهام گرفته شده و نوعی تناسب با راه آهن را نشان می‌دهد.

مجری این پروژه معتقد است: در طراحی و ساخت این پروژه مطالعات مختلفی صورت گرفته که این مطالعات ابعاد و زوایای پروژه را حتی در طراحی به‌ طور دقیق مشخص می‌کند. به ‌طوری‌که به‌ علت شکل گرفتن پل در فراز خطوط فولادین آهن و کاربری آن برای راه‌آهن، سعی شده از نماد و نمونه‌ای از ریل و راه آهن در طراحی آن استفاده شود.

کارشناسان شهری یکی دیگر از ویژگی‌های این پروژه را تناسب طرح آن با محیط اطراف می‌دانند که از دیدگاه آنها همخوانی خوبی با راه‌آهن ایجاد کرده است موضوعی که با پیشرفت فیزیکی پروژه بیشتر نمودار شده و نوعی تناسب با راه‌آهن را نشان می‌دهد. البته متراژ باندها و دهانه پل نیز گویای این نوع طراحی بوده و مطابق با سوزن قطار در متراژهای متغیر محاسبه شده است.

براساس نقشه پروژه و صحبت‌های طراحان آن، طول پل 210 متر بوده که شامل دو پل دسترسی شمالی و جنوبی است و دهانه‌هایی متغیر از 35 تا 60 متر دارد. پل اصلی جوادیه 126 متر است و پل دسترسی شمالی 60 متر طول و 30 متر عرض دارد که این متراژ در پل دسترسی جنوبی به 35 متر طول و 6/25 الی 30 متر عرض می‌رسد و محاسبات دقیق این متراژها در اجرا طرحی به شکل سوزن قطار به ‌وجود می‌آورد.

معارض هفته بعد ملک را تحویل می دهند

معارض که همانند بسیاری از پروژه‌های شهری سرعت روند امور در پل جوادیه را کند کرده بود، رفع شده و به گفته معرب مجری پروژه توافقاتی صورت گرفته که بر اساس آن هفته بعد ملک را تحویل می‌دهند.

وی، می‌گوید: مطابق توافقات صورت گرفته با شرکت نفت و براساس قراردادی که بین شهرداری و این شرکت منعقد شده درمانگاه این شرکت در محدوده اجرای طرح خریداری شده و شرکت نفت هفته آینده آن را تحویل می‌دهد.

مجری پروژه پل جوادیه معتقد است: با تحویل این ملک روند امور سرعت بیشتری خواهد گرفت که در نهایت پروژه را برای شهریور آماده بهره برداری می‌کند.