سيد علي صالحي - شاعربا تاكيد بر اين كه تنبلي ، خام خواري و سهل يابي عمومي و وجود عادت هاي كانكريت شده ذهني نسبت به نصايح موزوني كه زبان در جهان آنها تنها وسيله اي درحد رسانه صرف است ، تصريح كرد : وجود شاعران هم قامت كا اكثرا از يك دريچه مشترك و مشابه به هستي نگاه مي كنند و در نهايت ، از دست دادن مخاطبان حرفه اي و طبيعي كه خود پرهيزناشران و رسانه ها از انعكاس جدي اين نوع شعر را تشديد مي كند و مستندات و دلايل ديگر نشان مي دهد كه شعر سپيد نتوانسته است حضور ملي خود را تثبيت كند .
اين شاعر درادامه گفت و گوي خود با " مهر" ياد آور شد : البته نقش تاريخي و فرهنگي شعر سپيد غير قابل انكار است و اين نكته مهم به نظرمي رسد كه براي تثبيت و توسعه ملي چنين شيوه كلامي ، پنجاه سال حيات ، عمر و تجربه اندكي است .
سيد علي صالحي تصريح كرد : مي توان گفت كه سياست گذاريهاي حكومتي در اين حوزه ، به انزواي شعر سپيد ، ياري هاي بي دريغي رسانده است ، براي نمونه مي توان به حذف شعر سپيد از كتب آموزشي و درسي در ساحت تعليمات علوم ادبي و فرهنگي اشاره كرد.
صالحي گفت : در اين سالها وسيعترين و پرمخاطب ترين رسانه عمومي يعني صدا و سيما ، يكسره ميزبان وزن و قافيه بوده است ، تا جايي كه گاه " شعر " و خاصه شعر سنتي را از شدت تكرار ، از معني تهي كرده است و اينها همه صورت قضيه است.
اين شاعر افزود : اگر در پي رسيدن به پاسخ علمي و تحقيق شده در اين زمينه هستيم ، حقيقت اين است كه جز كلام اعجوبه اي چون لسان الغيب ، حافظ ( شفاي مجروح ترين روياهاي نوميدان ) ، چيزي به نام شعر همواره در حاشيه زيسته است ، فراموش نكنيم كه تحميل شعر از طريق يك رسانه ، به مفهوم كثرت مخاطب خود انگيخته و خود مختار نيست.
سيد علي صالحي با تشريح وضعيت كلي شعر در جامعه ما خاطرنشان ساخت : براي روشن شدن مطلب ، پرسشي دارم ، شعر با هر صورت و سياقي كي مخاطب داشته و كي در انزوا نبوده است ؟! به جز نقالان قديم و مدرسان جديد ، كدام علاقه مند به شعر ، فقط يك بار شاهنامه كبير را مرور كرده است ؟ فقط مي دانيم كه " بسي رنج بردم در اين سال سي ! " سراغ داريم كسي را كه نماينده مخاطبان عام باشد و با علاقه تمام ، خمسه نظامي و مثنوي مولانا را خوانده باشد ؟
اين شاعر تصريح كرد : وقتي كه برترين آثار شعري ما ؛ مخاطب وفادار ندارد ، نبايد هيچ انتظاري از ديگر آثار معاصر داشت ، شعر هنر ملي ماست ، اما در توليد نه در مصرف موثر!
سيد علي صالحي : درجامعه اي كه توليد شعربالا باشد ، آن جامعه درحال تحمل بحران هاي سنگين و متعدد است. |
سيد علي صالحي با اشاره به اين كه با وجود اين كه در گذشته خبري از صنعت چاپ و نشر نبوده ، اما شعر از مخاطب بيشتري برخوردار بوده است كه خود اين موضوع نيز جاي بحث و تامل دارد.
اين شاعراظهار داشت : شاعران ، پيش از از دوران مدرن ، حكم رسانه حكومتي را داشتند ، فراغ بال وفرصت ودربار و وظيفه رسيدن ماهانه و عزت و ... اصلا شاعري در گذشته شغل بود! در عصر ما اگر در بعضي مقاطع جرم نباشد ، لااقل مولود عنصري نامطلوب - از نظر قدرت - به شمار مي رود ، اهل شعر در گذشته حرمتي داشتند و كرامت و دست رنجي ، اما شاعري در روزگار ما چه ؟!
صالحي در پايان خاطرنشان ساخت : شعر ، دوران حبس ابدي خود را طي مي كند ، گاه كه مجموعه شعري با همين شمارگان غم انگيز ، تجديد چاپ مي شود ، حيران مي مانم ، يعني هنوز هم كساني هستند كه خلوت خود را با روح واژه پر مي كنند ؟! مصرف و مخاطب شعر، حرف ديگري است ، اما يقين دارم در جامعه اي كه توليد شعر بالا باشد ، آن جامعه در حال تحمل بحران هاي سنگين و متعدد است.
نظر شما