برخی خواننده های موسیقی ایرانی ناسپاس هستند

خواننده های موسیقی ایرانی اغلب نسبت به تلاش آهنگسازان و نوازندگانی که با آنها همکاری کرده اند ناسپاسی می کنند.

عباس خوشدل آهنگساز با بیان این مطلب درخصوص ارتباط متقابل خواننده و آهنگساز در موسیقی ایرنی ضمن حضور در محل خبرگزاری مهر گفت : ارتباط میان خواننده و آهنگساز دوطرفه است و هریک از آنها درعین با هم بودن حرف خود را بیان می کنند، اما برخی از خواننده ها تصور می کنند که آهنگساز و یا گروه نوازنده در خدمت آنها هستند و بعد از معروف شدن هم یادشان می رود که نخستین بار چه کسی برای آنها آهنگ ساخته و آنها را معرفی کرده است و متاسفانه در طول سالها فعالیت در عرصه موسیقی نمونه های بسیاری از اینگونه ناسپاسی خواننده ها نسبت به آهنگساز را مشاهده کرده ام.

این آهنگساز در ادامه صحبت های خود با اشاره به آلبوم های منتشر شده خود در سالهای اخیر گفت : بعد از اینکه آلبوم موسیقی "صدایم کن" را در سال 87 ساختم و منتشر شد ،آلبوم "شبان عاشق" ساختم و بعد از آن هم "رازگشا" با صدای علیرضا افتخاری راوانه بازار شد.

وی در ادامه به انگیزه و چرایی ساخت آلبوم "راز گشا" اشاره کرد و گفت : زمانی که نیلوفرانه ساخته شد بسیاری از مداحان به دلیل علاقه ای که مردم به قطعات این آلبوم داشتند از ملودی قطعات این آلبوم استفاده می کردند و کلام بسیار سبکی هم روی ملودی می گذاشتند و در مراسم مختلف می خوانند ، زمانی که این وضعیت را دیدم دنبال فرصت مناسب می گشتم تا آلبومی در مدح ائمه اطهار با کلامی فاخر بنویسم تا اثر قابل قبول و موچهی را در اختیار مداحان قرار دهم.در همین هنگام بسیج صدا و سیما با من تماس گرفت و خواست که قطعاتی برای ائمه اطهار بسازم و از آنجا که من دنبال فرصت می گشتم تا اثری درست دراین زمینه ارائه دهم به سرعت پذیرفتم.

آهنگساز آلبوم "راز گشا" درباره کم و کیف ساخت قطعات این آلبوم گفت : در این آلبوم قطعاتی در مدح حضرت محمد (ص) امام علی(ع)، امام رضا (ع) و امام زمان(عج) ساختم و از ابتدا قرار بود همین تعداد قطعات با صدای علیرضا افتخاری ساخته شود اما در یکی از روزهایی که قراربود در استودیو ضبط داشته باشیم آقای افتخاری گفت که خواب دیده دریک دسته سینه زنی آقایی را دیده و گله کرده که چرا برای امام حسین(ع) نمی خوانی و بعد پیشنهاد داد که یک قطعه هم برای امام حسین(ع) بسازم، در آن زمان هم مشغول ساخت قطعه ای بر اشعار عطار نیشابوری بودم و حدود یک میلیون تومان هم خرج شده بود این مسئله را با بسیج صدا و سیما مطرح کردم و موافقت اعلام شد و این قطعه هم در اسفند سال 87 به آلبوم "رازگشا" اضافه شد.

خوشدل در ادامه به چگونگی ساخت قطعه ای که برای امام علی(ع) ساخته اشاره کرد و گفت : هرقطعه ای که تا کنون برای امام علی (ع) ساخته شده اغلب در مقام دشتی و با شعری از شهریار بوده است اما من این خط را به هم زدم و شعری از عباس شهری انتخاب کردم و به جای دشتی از آواز شوشتری و همایون استفاده کردم تا از فضای سوگوارانه بیرون آید .

این موسیقیدان در ادامه صحبت های خود به چرایی اجرای مجدد آثار قدیمی با صدای علیرضا افتخاری اشاره کرد و گفت : خیلی دوست داشتم خاطره وزارت فرهنگ و هنر را برای خودم بار دیگر زنده کنم و خوشبختانه تا اندازه ای هم موفق شدم چراکه من هرتجربه ای که کسب کردم در آن دوران بود و نکته بعد اینکه آهنگ هایی که درگذشته کار کرده بودم با صدای خواننده های دیگر بود من آمدم همان قطعات را براساس وسعت صدای افتخاری بار دیگر تنظیم کردم و ایشان هم خواند درواقع آنچه را که می خواستم ازصدای افتخاری بیرون کشیدم.

عباس خوشدل در پایان صحبت های خود به ثبت ردیف های موسیقی در یونسکو اشاره کرد و گفت : بسیار خوشحالم که ردیف های موسیقی ایرانی در یونسکو ثبت شد وقتی این خبر را شنیدم با خودم گفتم که آیا فقط ردیف های نورعلی خان برومند فرستاده شده که اگر اینطور بود پس تکلیف سایر ردیف ها چه شده است ولی گویا چنین نبوده است.

کد خبر 1069792

شهر خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =