۲۱ خرداد ۱۳۸۹، ۹:۴۹

تایید گزارش مهر /

قرارداد 2 طرح گازی به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد

قرارداد 2 طرح گازی به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد

یک مسئول گازی از امضای قرارداد اجرای توسعه پالایشگاه گاز ایلام و قطعه سوم خط لوله ششم سراسری بین شرکت ملی گاز ایران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی کشکولی با اشاره به واگذاری قرارداد ساخت 2 طرح جدید گازی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، گفت: یکی از این طرحها توسعه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام است.

معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز همچنین با اشاره به واگذاری تکمیل ادامه خط لوله ششم سراسری به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، تصریح کرد: در حال حاضر قرارداد اجرای این 2 طرح گازی با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شده است.

در همین حال اخیرا جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به امضای قریب الوقوع قرارداد توسعه فاز دوم پالایشگاه ایلام و ادامه خط لوله ششم سراسری، گفته است: به زودی گزارش کاملی درباره مسائل اقتصادی ساخت خط لوله سراسری ششم گاز تهیه خواهد شد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه هدف از ساخت ادامه خط ششم سراسری به طول 550 کیلومتر در قالب قرارداد EPCF تقویت شبکه انتقال گاز 5 استان کشور خواهد بود، اظهار کرده است: با توجه به ظرفیت بالای انتقال گاز خط ششم سراسری، احتمال صادرات گاز از این خط به اروپا وجود دارد، ضمن آنکه تلاش می کنیم ساخت این خط لوله از منطقه آغاجاری تا دهکلان کردستان امسال به پایان برسد.

در حال حاضر یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز میدان پارس جنوبی به اروپا خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی یکهزار و 300 کیلومتر است که تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله گاز از عسلویه تا اهواز به طول 611 کیلومتربه پایان رسیده است.

در مسیر قطعه سوم خط لوله ششم سراسری ساخت 7 تاسیسات تقویت فشار گاز پیش بینی شده است که با تکمیل ساخت کل این خط لوله امکان انتقال روزانه 110 میلیون متر مکعب گاز پارس جنوبی به شمالغرب کشور فراهم خواهد شد.

وضعیت تامین مالی ساخت خط لوله صادرات گاز اروپا

به گزارش مهر، با وجود امضای قرارداد این دو پروژه گازی، تاکنون به طور رسمی ارزش قرارداد ساخت خط لوله ششم سرارسی گاز و توسعه فاز دوم پالایشگاه ایلام اعلام نشده است اما به نظر می رسد ارزش قرارداد قطعه سوم خط لوله ششم سراسری طور تقریبی معادل یک میلیارد یورو (شامل 650 میلیون یورو در بخش ارزی و 400 میلیارد تومان در بخش ریالی) باشد.

همچنین ارزش تقریبی قرارداد توسعه پالایشگاه ایلام با هدف افزایش سه میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور
بین 130 تا 150 میلیون دلار برآورد می شود.

بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران قرار است بخشی از منابع مالی اجرای این دو طرح گازی توسط بانک صادرات و منابع فاینانس تامین شود و این در حالی است که لیست پروژه هایی که قرار است با استفاده از تسهیلات بانک صادرات تامین مالی شوند نامی از این دو طرح گازی برده نشده است.

بر اساس تصمیم اخیر نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت مقرر شده است که بانک صادرات برای اجرای 36 پروژه نفت، گاز، پالایش نفت و پتروشیمی بالغ بر 30 میلیارد دلار اعتبار و تسهیلات بانکی اختصاص دهد.

بر این اساس در فهرست طرحهای گازی که باید توسط بانک صادرات تامین مالی شود تنها ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند دو و طرح استحصال اتان پالایشگاه گاز پارسیان گنجانده شده و نامی از طرح توسعه پالایشگاه گاز ایلام و ساخت قطعه سوم خط لوله ششم سراسری گاز برده نشده است.
کد خبر 1098519

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha