۸ مرداد ۱۳۸۹، ۱۱:۵۵

برای نخستین بار؛

چک سنگین هواپیمای ایرباس 600-300 در داخل کشور انجام شد

چک سنگین هواپیمای ایرباس 600-300 در داخل کشور انجام شد

مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تعمیر و بازرسی سنگین هواپیمای ایرباس 600-300 در داخل کشور برای نخستن بار خبر داد و اعلام کرد: با انجام این کار توانمندی انواع تعمیر و بازرسی تمامی هواپیماهای هما در کشور عملیاتی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد پرورش در جریان بازدید از مراحل تعمیر و بازرسی این هواپیما گفت: با انجام دادن تعمیرات اساسی بر روی هواپیمای پهن پیکر ایرباس 600-.300 می توان با اتکا به توانمندی های داخلی انواع هواپیماهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را در داخل کشور مورد تعمیر اساسی قرار داد.

وی با بیان اینکه برای اطمینان از ایمنی ناوگان بر اساس اعلام شرکتهای سازنده، هواپیماها در زمانهای مشخص شده مورد بازرسی و تعمیر قرار گیرند، اظهار داشت: ما قبلا تمام چک های رده سبک را در داخل کشور انجام می دادیم و در همین حال  از حدود 10 سال پیش توانمندی انجام چک های سنگین بر روی انواع هواپیماهای بدنه وسیع در کشور به وجود آمد و امروز شاهد انجام تعمیرات اساسی بر روی این هواپیمای پهن پیکر در داخل کشور هستیم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این هواپیما پس از 6 سال برای انجام مراحل بازرسی به آشیانه آمده است در خصوص صرفه جویی ارزی انجام شده در این کار اعلام کرد: هزینه انجام این کار در خارج از کشور در حدود 6 تا 7 میلیون دلار است، در حالیکه انجام این کار در داخل کشور در حدود یک پنجم این مبلغ هزینه در بر داشته است.

پرورش در خصوص تاثیر تحریم ها بر ناوگان هوایی کشور اظهار داشت: هم اکنون بیش از 30 سال است که ایران تحت تحریم قرار گرفته و بیشتر فشارها بر روی بخش هوایی است با این وجود هم اکنون شاهد اضافه شدن ناوگان هوایی به هما و دیگر شرکت های داخلی و عملیاتی کردن آنها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه کار در چنین شرایطی سخت است، ولی چون با اعتقاد انجام می شود هیچگاه متوقف نخواهد شد، افزود: امروز تعداد مسافران ناوگان هوایی کشور افزایش و شبکه پروازی نیز گسترش یافته است و شاهد شکوفایی صنعت در کشور هستیم.

به گزارش مهر، هر شرکت هواپیمایی برای اطمینان از ایمنی ناوگان خود، برنامه تعمیراتی بر حسب ساعات و دوره پروازی هر هواپیما و بر اساس دستورالعمل های تعمیراتی شرکت های سازنده در نظر می گیرند و طبق آن هواپیماها در پایان زمان مشخص شده باید برای بررسی فنی به آشیانه انتقال یابند.

تعمیرات هواپیماها در بخش های A و B و C و S تقسیم می شود که در هر بخش هواپیما مورد بازبینی فنی قرار می گیرد.

در بین این نوع تعمیرات، بازرسی فنی نوع S بالاترین نوع بازرسی هواپیماهاست که در آن تمامی قطعات هواپیماها اعم از موتور، بدنه و کابین مورد بررسی فنی قرار می گیرد، به نحوی که جز به جز هواپیما بر اساس دستورالعمل های شرکت سازنده هواپیما و زیر نظر بازرسان فنی مهندسی و تعمیرات بررسی می شود.

"علی هویه گر" مدیرکل تعمیرات اساسی هواپیما در هواپیمای ایرباس BD در ادامه این بازدید با بیان اینکه این هواپیما تحت بازرسی S قرار گرفته است، اعلام کرد: در بازرسی این هواپیما تعداد 2 هزار و 380 دستورالعمل که توسط واحد برنامه ریزی مهندسی صادر شده بود در مدت حضور هواپیما اجرا شد؛ ضمن اینکه نوسازی کابین خلبان و مسافران نیز در کنار تعمیرات اساسی این هواپیما انجام شد.

وی با اعلام اینکه 80 درصد قطعات هواپیمای ایرباس BD از سری هواپیمای ایرباس A300-600 هواپیمای جمهوری اسلامی ایران به وسیله مهندسان ایرانی تعمیر شده است، مدت زمان انجام بررسی ها را رقمی بالغ بر55 هزار نفر ساعت کار دانست و تصریح کرد: از رقم در حدود 40 هزار ساعت کار در آشیانه فنی انجام شده و  15 هزار ساعت آن نیز صرف تعمیر قطعات ارسالی به کارگاه های پشتیبانی شده است.

مدیرکل تعمیرات اساسی هواپیما، انجام تعمیرات در خارج از کشور را به ازای هر ساعت کار رقمی حدود 110 تا 120 یورو هزینه دانست و گفت: رقم تمام شده تعمیر در اروپا بین 5 الی 6 میلیون یورو است درحالی که تعمیر هواپیمای ایرباس 300-600 در هما رقمی در حدود 800 تا یک میلیون یورو هزینه در بر داشته است.

هویه گر با اشاره به تجربه 15 ساله کشور در بازرسی و تعمیر هواپیماها افزود: امروز انواع بازرسی ها و تعمیرات هواپیماها به مدد دانش داخلی انجام می شود که علاوه بر به رخ کشیدن توانمندی و دانش ایرانی باعث جلوگیری از خروج سرمایه به خارج کشور می شود.

کد خبر 1125109

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha