۱۳ مرداد ۱۳۸۹، ۱۲:۵۵

اختصاصی مهر/

احتمال وجود دژ بزرگ اصفهان در تپه اشرف/ تپه اشرف اهرامِ مصر شرقی

احتمال وجود دژ بزرگ اصفهان در تپه اشرف/ تپه اشرف اهرامِ مصر شرقی

اصفهان - خبرگزاری مهر: یک کارشناس مسائل تاریخی گفت: یکی از مناطق بزرگ اصفهان شهرستانه یا پل شهرستان است که مبین موقعیت باستانی شهر بزرگ اصفهان است و این احتمال وجود دارد که "سارویه" دژ بزرگ اصفهان در این محل (تپه اشرف) قرار داشته باشد.

محمد حسین ریاحی در گفتگو با خبرنگار مهر در اصفهان افزود: این منطقه پیش و بعد از اسلام رونق خاصی داشته و به سبب مجاورت آن رودخانه زاینده رود از لحاظ اقتصادی و فرهنگی موقعیت خاصی در ایران داشته است.

وی ادامه داد: پس از سلام نیز مسجدی در این قسمت بنا می‌‌شود که یکی از قدیمی ترین مساجد بشمار می‌رود که اکنون این مسجد مقابل تپه اشرف در خیابان مشتاق قرار گرفته و بخشی از آن در زیر یک مدرسه است.

ریاحی ادامه داد: این مسجد مربوط به دوران قرون اولیه هجری قمری است و به سبب ارزش بالای تاریخی این خطه را مدینه و نامیده می‌شود.

وی به مجاورت تپه اشرف با رودخانه زاینده رود نیز اشاره کرد و گفت: پل شهرستان نیز قدیمی‌ترین پل اصفهان بر روی زاینده رود است و تصاویر و نقشه‌های بجا مانده از دوران گذشته اسکان کاروانها در کنار این پل تاریخی را نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: منطقه شهرستان یا شهرستانه به مرور زمان موقعیت خودش را از دست داده و به طور قطع با حفاری و کاوشگری‌هایی که هم اکنون در تپه اشرف در حال انجام است می‌توان موقعیت تاریخی و باستانی شهر بزرگ اصفهان را به تصویر کشید.

این محقق و پژوهشگر تاریخ ادامه داد: بر اساس موقعیت تپه اشرف احتمال می‌رود که دژ سارویه که دژی بزرگ بوده در این محل واقع شده باشد.

ریاحی در خصوص ویژگی‌های دژ سارویه اظهار داشت: در این بنا کتابخانه بزرگی بوده‌ که در آن کتاب‌های فراوانی نگهداری می‌شده و سارویه در حمله اعراب به ایران ویران شد.

وی با اشاره به قدمت تاریخی سارویه ادامه داد: این بنا قدمتی بسیار زیاد دارد چنانچه گفته می‌شود قبل از طوفان نوح ساخت شده‌ که در آن کتب مهم ایرانیان را به دستور تهمورث نگهداری می‌کرده ‌که البته پس از آن این کتب را ابوریحان بیرونی بررسی و آثار را به بغداد فرستاد که در انجا به این کتب عنایتی خاص بود.

به گزارش مهر ابن ندیم بر این باور است که سارویه یکی از بناهای محکم باستانی است که ساختمان معجزه‌آسایی دارد و در مشرق هچون اهرام مصر است.

کد خبر 1128143

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha