۲۵ مرداد ۱۳۸۹، ۱۲:۴۴

غضنفری در گفتگو با مهر-3 :

"نستله" صهیونیستی نیست/ سیستم ثبت سفارش "اسرائیل" را نمی‌پذیرد

"نستله" صهیونیستی نیست/ سیستم ثبت سفارش "اسرائیل" را نمی‌پذیرد

وزیر بازرگانی با بیان اینکه "نستله" را کالای صهیونیستی نمی‌دانم اعلام کرد وزارت بازرگانی، کلمه "اسرائیل" را بر روی کامپیوترهای سیستم ثبت سفارش قفل کرده است.

مهدی غضنفری وزیر بازرگانی در بخش اول و دوم گفتگوی "دوستانه، صمیمی و صریح" خود با خبرنگاران مهر از نحوه به وزارت رسیدنش گفت و با انتقاد از واگذاری صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی، از تنظیم بازار در زمان هدفمند کردن یارانه ها و احتمال ادغام وزارتخانه های بازرگانی و صنایع و معادن پس از هدفمندی یارانه ها و سرانجام تشکیل بانک اصناف سخن به میان آورد.

در بخش سوم گفتگوی مهر با غضنفری موضوع پیشنهاد تشکیل اتاق مشترک بازرگانی بین ایران و آمریکا توسط رئیس اتاق بازرگانی ایران و مصوبه مجلس مبنی بر جمع آوری کالاهای صهیونیستی از بازار بررسی شده است که این گفتگو را با هم می خوانیم:

* خبرنگار مهر : آقای وزیر ! رئیس اتاق بازرگانی ایران بحث تشکیل شورای مشترک همکاری تجاری ایران و آمریکا را تاکنون چندین بار مطرح کرده است. شما به عنوان فرمانده بخش بازرگانی کشور با این موضوع موافق هستید؟

- وزیر بازرگانی: من به خاطر می آورم زمانی که معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بودم، در سفرهایی که به کشورهای مختلف برای توسعه سرمایه گذاری و روابط تجاری داشتم، به خصوص در کشورهای اروپایی، بخش خصوصی این کشورها می گفتند که دوست دارند با ایران کار کنند و حتی سئوال می کردند که بقیه کشورهای اروپایی چقدر با ایران کار تجاری انجام می دهند.

من هم در مقابل از آنها، سئوال می کردم که چه چیزی را راجع به کار تجاری با ایران می خواهید بدانید؟ می گفتند که ما نمی خواهیم فرصت کار با ایران را از دست بدهیم و اگر سایر کشورهای اروپایی با شما کار می کنند، ما نباید از قافله جا بمانیم.
 
بخشهای خصوصی علاقمند به کار با هم هستند و این امر، خیلی به موافقت و مخالفت ما دولتی ها بر نمی گردد. علاقه آنها به کار بیشتر است. بخش خصوصی ممکن است متعلق به آمریکا یا اروپا باشد. ما فقط در مورد رژیم اشغالگر قدس است که به شدت مواظب هستیم که همکاری وجود نداشته باشد، اما در سایر کشورها، بخش خصوصی را آزاد گذاشته ایم که اگر تمایل دارد، کار کند.
 
 
 
* در این میان، مجلس چندی پیش مصوبه ای را از تصویب گذراند که بر جمع آوری کالاهای وابسته به رژیم صهیونیستی از بازار تاکید دارد، وزارت بازرگانی در این باره اقدام انجام داده یا نمی خواهد اقدامی در این باره انجام دهد؟

 
- وزارت بازرگانی، کلمه اسرائیل را بر روی کامپیوترهای سیستم ثبت سفارش قفل کرده است؛ یعنی وقتی یک واردکننده در حال پر کردن فرم ثبت سفارش کالای خود است، کلمه اسرائیل را به عنوان کشور مبدا واردات انتخاب کند، کامپیوتر نمی پذیرد.
 
البته زمانی بود که ثبت سفارش واردات به صورت دستی انجام می گرفت، در این حالت ممکن بود که غفلتا از زیر دست فرد مسئول رد و موجب دردسر شود، اما با کامپیوتری کردن ثبت سفارش، خیال ما راحت تر است؛ چراکه در سیستم این کشور را قفل کرده ایم و لذا اگر هم در بازار خبری برسد که کالایی از آنجا به هر دلیل وارد شده است، بلافاصله وارد عمل می شویم و واردکننده را صدا می زنیم که جنس را مرجوع کند؛ ضمن اینکه ادامه تجارتش را با مشکل مواجه می کنیم.
 
باید اشاره هم کنم که خود تجار نیز علاقه ای در کار با رژیم صهیونیسیتی ندارند؛ این را یک واقعیت است. تجار ایرانی نفرت عجیبی از این رژیم به خاطر انسان کشی دارند. این طور نیست که گروهی به دنبال واردات از این کشور باشند و ما مثلا مواظب آنها باشیم که این کار را انجام ندهند. وزارت بازرگانی در این زمینه با بخش خصوصی بسیار راحت است.
 
* آقای وزیر پس چرا نستله که گفته می شود برخی سهامداران آن صهیونیستی هستند، راحت در ایران کار می کنند؟
 
- ما نستله را یک شرکت اسرائیلی نمی دانیم. من بارها عرض کرده ام که اگر هر دلیل و مدرکی نسبت به اینکه این شرکت صهیونیستی است، وجود دارد، عرضه کنند. تا به حال هیچ دلیل و مدرکی ارایه نشده است. این شرکت، با مجوز دولت سرمایه گذاری کرده است.
 
* گویا خود وزارت صنایع هم اخیرا یکسری بررسیها انجام داده که نستله را جزء کالاهای مشکوک وابسته به رژیم صهیونیستی دانسته است؟
 
- در پاسخ به این سوال دانسته خودم را عرض می کنم. این شبهه در مورد برخی شرکتها وجود دارد. به عنوان مثال شرکت سامسونگ، ال جی و یا نستله را فرض کنید که در بورسهای بین المللی عرضه شده اند و هر کسی سهمی از آن را خریده است.
 
10 درصد، 20 درصد، 30 درصد. امروز 30 درصد از این شرکت را یک صهیونیست می خرد، آیا کل این شرکت صهیونیستی می شود؟ همین خریدار، 6 ماه بعد 10 درصد سهمش را می فروشد، دو ماه بعد 2 درصد دیگرش را می خرد و فضایی این چنینی در بورس بوجود می آید. در ایران یک شرکت دولتی و یک شرکت خصوصی است. آن شرکتی که دولتی است مالکش هم مشخص است. ولی وقتی که وارد بورس بین المللی می شود، این مالکیت دست به دست می چرخد.
 
بنابراین شما نمی توانید به شرکتی که 30 درصدش امروز توسط یک شرکت صهیونیستی خریداری شده است و بعدا ممکن است بخشی از آن را بفروشد، بگویید بلند شو و از ایران برو. شاید به این دلیل گفته اند شبهه ناک. نمی دانم. من باور خودم را عرض می کنم.
 
قبلا هم یادم هست دو سال پیش در سازمان توسعه تجارت این بحث مطرح شد، در آنجا من خواهش کردم که مدارک را بیاورید تا ما بررسی کنیم، دوستان ما بررسی کردند و به این جواب نرسیدند که این شرکت صهیونیستی است.
 
یادمان باشد که باید در مورد قضاوتهای این چنینی مواظب باشیم. زمانی هست که یک فرد سرمایه گذاری کرده است و ما می خواهیم بگوییم که فضای سرمایه گذاری ما آرام و امن و مطمئن است.
 
اما عده ای هم ممکن است شیطنت کرده و کاری کنند که این سرمایه گذار بیرون رود و بعد از آن بگویند که در ایران نمی توان سرمایه گذاری کرد. یعنی می خواهم دوجانبه بودن موضوع را از دو سو مورد توجه قرار دهم. نستله واقعا صهیونیستی نیست و نباید با عجله و شتاب آن را بیرون کرد و بعد همه جا بگویند اینها هیچ سرمایه گذاری را قبول نمی کنند.
کد خبر 1134704

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha