۲ شهریور ۱۳۸۹، ۹:۲۲

در گفتگو با مهر اعلام شد:

اعتراض به حذف نماینده شورای شهر از کمیسیون ماده 100

اعتراض به حذف نماینده شورای شهر از کمیسیون ماده 100

سخنگوی شورایعالی استانها با بیان اینکه حذف نماینده شورای شهر از کمیسیون ماده 100 و اضافه کردن دو نماینده دولت، همسو با روند کاهش اختیارات شورا است گفت: شوراها تضمین کننده حقوق مردم در کمیسیون ماده 100 هستند.

حسن فدایی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: بر اساس طرحی که از سوی دولت در زمینه ترکیب اعضای کمیسیون ماده 100 به مجلس ارائه و تصویب شد دو عضو جدید به اعضای کمیسیون ماده 100 اضافه می شود. در حال حاضر نماینده شورای شهر، نماینده وزارت کشور و نماینده قوه قضائیه از قضات دادگستری سه عضو کمیسیون هستند ولی بر اساس این طرح یک نماینده از وزارت مسکن و شهرسازی و یک نماینده از سازمان میراث فرهنگی در شهرهایی که دارای بافت تاریخی هستند به این ترکیب اضافه شد.

سخنگوی شورایعالی استانها اظهار داشت: شورای نگهبان در بررسی مصوبه مجلس متعرض افزایش تعداد نمایندگان دولت نشده و به حضور نماینده شورای شهر اعتراض کرد با این استدلال که این حق رای شوراها در کمیسیون ماده 100 اجرایی محسوب می شود و مشکلاتی را از نظر مدیریت شهری ایجاد می کند.

به گفته وی، دخالت در تصمیم گیری و تصیم سازی برای مدیریت شهری و حضور در کمیسیون ماده 100 به هیچ عنوان به معنای کار اجرایی نیست و ترکیب قبلی این کمیسیون با حضور نماینده دو قوه مجریه و قضائیه و شورا به عنوان نماینده مردم بسیار کارآمدتر بود.

وی با بیان اینکه حذف نماینده شوراها در کمیسیون ماده 100 بسیار مهم است چرا که شوراها تضمین کننده حقوق مردم در کمیسیون ماده 100 هستند، افزود: به اعتقاد ما ایراد شورای نگهبان به استناد اصل 101 قانون اساسی که حق رای شوراها در کمیسیون ماده 100 جنبه اجرایی دارد و شوراها نمی توانند در امور اجرا دخالت کنند، صحیح نیست چرا که این اصل در مورد اختیار ارایه طرح و لایحه شورایعالی استانها به مجلس است.

فدایی تصریح کرد: شورای نگهبان باید همه اصول قانون اساسی را با هم ببیند از جمله اصل ششم و هفتم قانون اساسی که شورا را ارکان اساس تصمیم گیری و نظارت کشور می دانند. قسمت اساسی کار شوراها تصمیم گیری در امور مدیریت شهری است، در قانون تصمیم گیری و حتی قسمتی از اجرا به شوراها اعطا شده است.

وی با تاکید بر اینکه حذف نماینده شورای شهر از کمیسیون ماده 100 خطرناک است گفت: ممکن است در آینده ورود به این بحث موجب شود اختیار شورا در انتخاب شهردار و تصویب بودجه، اصلاح و ارایه متمم بودجه و تصویب اساسنامه های موسسه های وابسته به شهرداریها و تصویب لوایح و ارایه طرحهای مربوط به مدیریت شهری زیر سئوال رود.

سخنگوی شورایعالی استانها تاکید کرد: اگر شوراها کمک حال مجلس در بحث محلی است باید مورد حمایت قرار گیرند نه اینکه هر روز از اختیاراتش کم شود.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته اعضای کمیسیون عمران مجلس و کمیسیون امور شوراها با رئیس و اعضای شورایعالی استانها و با حضور یک عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: نظرات طرح شده در این جلسه مثبت و موافق حضور نماینده شورا در کمیسیون ماده 100 بود و قرار شد جلسه مشترکی در این زمینه با شورای نگهبان برگزار شود.

کد خبر 1138837

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha