۲۴ شهریور ۱۳۸۹، ۱۴:۳۳

نصراصفهانی خبر داد:

روشی نوین برای جلوگیری از باروریهای ناهنجار/ تولید دام با قدرت شیرآوری بالا

روشی نوین برای جلوگیری از باروریهای ناهنجار/ تولید دام با قدرت شیرآوری بالا

مدیر پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان از ارائه روشی نوین در درمان ناباروری در این پایگاه خبر داد و گفت: در این پروژه از طریق شارژ الکتریکی ذات اسپرم های خوب و بد را از یکدیگر متمایز کردیم این روش علاوه بر بالابردن کیفیت لقاح و جنین، شانس باروری را تا میزان 15 درصد افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد حسین نصر اصفهانی امروز چهارشنبه در حاشیه کنگره سلول های بنیادی در جمع خبرنگاران، IVF و میکرواینجکشن (ICSR) را از روش های درمان ناباروری در دنیا نام برد و افزود: در روش IVF پس از گرفتن تخمک و اسپرم، در محیط آزمایشگاهی لقاح انجام می شود با استفاده از این روش در سال 1978 میلادی اولین نوزاد متولد شد اما این روش برای درمان ناباروری که از سوی مردان باشد، به دلیل عدم قدرت نفوذ اسپرم در تخمک کاربرد ندارد. 

وی به روش میکرواینجکشن اشاره کرد و اظهار داشت: در روش ICSR یا میکرواینجکشن، در محیط های آزمایشگاهی اسپرم ها توسط سوزن های بسیار باریک به قطر 2 میکرومتر به داخل تخمک تزریق می شود.

مدیر پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان با بیان اینکه به صورت طبیعی تخمک از میان میلیون ها اسپرم تنها تعدادی از آنها را انتخاب می کند، یادآور شد: از آنجایی که درصد ناهنجاری ها در باروری طبیعی حدود 3 تا 5 در هزار است، از این رو همواره احتمال باروری و تولد جنین ناسالم وجود دارد.

وی به اجرای پروژه تحقیقاتی در این مرکز اشاره کرد و توضیح داد: در روش میکرواینجکشن به منظور انتخاب بهترین اسپرم، اسپرم ها در زیر میکروسکوپ بر اساس مورفولوژی (ریخت شناسی) و زنده بودن و دارای حرکت بودن مورد مطالعه قرار می گیرد و بهترین اسپرم انتخاب و داخل تخمک تزریق می شود انتخاب بهترین اسپرم یکی از نگرانی های محققان است از این رو در این پروژه روشی برای این منظور ارائه شد.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: در این پروژه برای انتخاب بهترین اسپرم علاوه بر شاخص های روش ICSR، روش نوین دیگری را ارائه کردیم. در این روش از طریق شارژ الکتریکی اقدام به شناسایی ساختار ژنتیکی اسپرم ها کردیم تا ذات اسپرم های خوب و بد را از یکدیگر متمایز کنیم.  

مجری طرح با تاکید بر اینکه اسپرم های سالم نسبت به اسپرم های ناسالم دارای بار الکتریکی بیشتری هستند، اضافه کرد: بر روی سطح لوله آزمایشگاهی شارژ الکتریکی ایجاد کردیم به این وسیله اسپرم های سالم در جداره لوله چسبیدند و از این طریق موفق به جدا سازی اسپرم های ناسالم شدیم.

اصفهانی به نتایج این پروژه تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: با کاربردی شدن این روش علاوه بر بالابردن کیفیت لقاح و جنین، می توان شانس باروری را تا میزان 15 درصد افزایش داد امیدواریم با تکمیل این پروژه و تایید شدن نتایج آن بتوان خدمات درمانی برای زوج های نابارور ارائه داد.

تولید دام با شیروآوری بالا

مدیر پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان تولید دام با شیرآوری بالا را از دیگر دستاوردهای این پایگاه نام برد و اظهار داشت: بهترین دام های دنیا در طول حیات خود حدود 100 تن شیر تولید می کنند که این میزان در کشور ما از 20 تن تا 100 تن است.

وی ادامه داد: برای افزایش شیرآوری دام های کشور پروژه ای تعریف شد که با اجرای آن موفق به تولید دام هایی با شیرآوری بالا شدیم.

نصر اصفهانی توضیح داد: در این پروژه گاوهای شیرآوری که دارای پتانسیل ژنتیکی خوبی هستند شناسایی می شوند و اسپرم آنها به داخل رحم گاوی که ارزش ژنتیکی ندارد، تزریق می شود. به این ترتیب می توان دامی با قدرت شیرآوری بالا تولید کرد.

وی با تاکید بر اینکه جنین چنین دامی در دنیا به قیمت هایی در حدود هزار تا 2 هزار به فروش می رسد، یاداور شد: با دستیابی کشور به دانش فنی تولید جنین با پتانسیل ژنتیکی بالا، می توانیم گوساله هایی با قدرت شیراوری بالا تولید کنیم.  

کد خبر 1151915

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha