۱۹ مهر ۱۳۸۹، ۸:۴۸

شش رساله؛ حکمت سقراط و افلاطون

شش رساله؛ حکمت سقراط و افلاطون

"شش رساله (حکمت سقراط و افلاطون)"شامل رساله‏های اتوفرون، اقریطون، فیدون، الکبیادس، غورجیاس و دفاعیه با ترجمه محمدعلی فروغی با شمارگان 2000 نسخه منتشر شده است.

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: یونان را بی­شک می‏توان یکی از سرچشمه‏های اصلی حکمت و فلسفه در جهان دانست که نه فقط در فلسفه بل در حوزه‏های گوناگون فرهنگ و هنر و ادب میراثی گرانبها از خود به یادگار گذاشته است.

یکی از شاخص ترین چهره‏های فلسفی یونان باستان افلاطون دومین فیلسوف از فیلسوفان بزرگ سه‌گانه یونان (سقراط، افلاطون و ارسطو) ‌است که به یک معنا پایه‌های فلسفی فرهنگ غرب را بنا گذاشت. آثار بسیاری از این فیلسوف به جای مانده است که هر یک در خور تأمل و توجه خاص است. با مطالعه این آثار به راحتی می­توان به ذوق ادبی افلاطون پی برد.

آثار افلاطون را می‏توان بر اساس دوره­های زندگی وی به سه دسته تقسیم کرد. دسته اول رسالاتی هستند که در دوران جوانی او نگاشته شده‏اند. نوشته­های این دوران اکثراً دیالوگهایی بدون نتیجه‏گیری‏اند. آثار دوره میانسالی نتیجه­گیریهایی را در پی دارند و به مسائل اساسی فلسفه افلاطون نظیر ایده و مثل می‏پردازند و در نهایت آثار دوران کهولت افلاطون نیز شامل رساله­هایی چون "قانون" و "نوامیس" می­شود.

کتاب شش رساله را که شامل رساله­هایی از افلاطون (اتوفرون، اقریطون، فیدون، الکبیادس، غورجیاس و دفاعیه) است محمدعلی فروغی بیش از نود سال پیش به فارسی برگردانده که نخستین بار در سال 1297 شمسی به چاپ رسیده است. این کتاب برای دومین بار در سال 1316 منتشر شد و هم اکنون انتشارات هرمس بار دیگر آن را حروفچینی و چاپ کرده است.

کتاب در واقع در دو جلد تنظیم شده است که هم اکنون در یک مجلد در دسترس علاقمندان است. بخش نخست جلد اول این کتاب شامل شرح حال افلاطون و فلسفه اوست و در بخش دوم چهار رساله از افلاطون آمده است که عبارتند از مکالمه اتوفرون یا دینداری، خطابه دفاعیه سقراط، مکالمه اقریطون ومکالمه فیدون. جلد دوم نیز دربرگیرنده دورساله الکبیادس و رساله غورجیاس است.

کد خبر 1153146

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha