۲۱ دی ۱۳۸۹، ۱۷:۳۵

گیتس:

آزمایش جنگنده های چینی ارتباطی به سفر من ندارد

آزمایش جنگنده های چینی ارتباطی به سفر من ندارد

وزیر دفاع آمریکا از قول مقامهای چینی اعلام کرد انجام آزمایش هوایی جنگنده های این کشور ربطی به سفر وی به پکن ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "رابرت گیتس" که در چین به سر می برد از تایید انجام آزمایش مخفیانه جنگنده های چینی از سوی مقامهای این کشور خبر داد.

وی در عین حال مرتبط بودن این آزمایش با سفرش به چین را رد کرد و گفت: من از رئیس جمهور "هو جین تائو" مستقیما پرسیدم و وی اطمینان خاطر داد که این آزمایش هیچ ارتباطی به این سفر نداشته و ازمدتها قبل برنامه ریزی شده بوده است.
 
یک منبع آگاه در پنتاگون پیش از این گفته بود که هو جین تائو و شماری از مقامهای چین در دیدار با گیتس از پرواز آزمایشی 20 جنگنده ارتش این کشور ابراز بی اطلاعی کرده اند.
 
این در حالی است که برخی کارشناسان همزمانی انجام این آزمایش نظامی با سفر وزیر دفاع آمریکا به چین را هدفمند دانسته و آن را پاسخی به فشارهای واشنگتن ارزیابی می کنند.
 
گفتنی است هفته گذشته رسانه های چینی از آزمایش نخستین هواپیمای جاسوسی کشورشان خبر دادند. برخی رسانه ها نیز مدعی شدند که این مسئله نگرانی واشنگتن را به همراه داشته و عاملی برای سفر گیتس به منطقه شده است.
 
هواپیمای مذکور در رقابت با هواپیماهای جاسوسی آمریکا ساخته شده و از آنجا که چین در مقایسه با ایالات متحده آمریکا سرمایه گذاری بیشتری در بخش نظامی خود دارد، آمریکاییها بیم آن را دارند که در سالهای آینده تولیدات نظامی چین گوی سبقت را از جنگ افزارهای آنها برباید.
کد خبر 1230147

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha