۲۷ دی ۱۳۸۹، ۱۰:۵۹

گزارش تشریحی- تصویری/

مسجد حسن ثانی؛ برخوردار از بلندترین مناره جهان بر روی آب

مسجد حسن ثانی؛ برخوردار از بلندترین مناره جهان بر روی آب

خبرگزاری مهر- گروه دین اندیشه: مسجد حسن ثانی واقع در کازابلانکا بزرگترین مسجد مغرب و پنجمین مسجد بزرگ جهان پس از مسجدالحرام، مسجدالنبی است .

معماری این مسجد برعهده یک معمار فرانسوی به نام میشل پینسو بوده و رو به اقیانوس اطلس واقع شده است . از شبستان بزرگ شیشه ای آن که ظرفیت 25 هزار نفری دارد منظره آبهای آبی اقیانوس اطلس نمایان است.

تقریبا نیمی از سطح مسجد روی آبهای اقیانوس قرار گرفته و گفته شده است که این ویژگی از آیه ای از قرآن الهام گرفته شده که خداوند در آیه هفتم سوره هود می فرماید: و اوست کسى که آسمانها و زمین را در شش هنگام آفرید و عرش او بر آب بود.

این مسجد همچنین دربرگیرنده ویژگیهای مدرنی چون مقاوم بودن در برابر زلزله، سیستم گرمایش کف زمین، درهای الکترونیکی و سقف متحرک نیز برخوردار است.

اگر سقف متحرک نمازخانه هنگام ظهر باز شود، اشعه و نور خورشید به میان آن می تابد. شبستان اصلی مسجد مسجد گنجایش 25 هزار نفر را داشته و 80 هزار نفر می توانند در صحن خارجی آن نماز بخوانند.

مسجد شب هنگام با اشعه لیزر تا 30 کیلومتر سمت کعبه و قبله را نشان می دهد.

مناره این مسجد با 210 متر ارتفاع بلندترین مناره جهان محسوب می شود.

این مسجد نفوذ قوی معماری مغرب را منعکس کرده و ساختمان آن شبیه الحمرا و مسجد بزرگ قرطبه در اسپانیا ساخته شده است. مسجد حسن ثانی یکی از دو مسجدی است که غیر مسلمانان نیز می توانند از آن دیدن کنند.

کار ساخت این مسجد از 12 ژوئیه 1986 آغاز شد و قرار بود ساخت آن برای شصتمین زادروز حسن ثانی پادشاه مغرب در سال 1989 به پایان برسد. اما این مسجد 30 آگوست 1993 افتتاح شد. کار ساخت این مسجد با 2500 کارگر و 10 هزار هنرمند به پایان رسید.

موزه، حمام بخار، کتابخانه، مدرسه آموزش قرآن کریم، سالن همایش و مراکز دیگر بخشهای متفاوت این مسجد را تشکیل داده اند.

گرانیت، گچ، مرمر، چوب و مواد دیگری از سراسر مغرب برای ساخت این مسجد به کار رفته است، اما برخی از ستونهای گرانیتی و چلچراغهای شیشه ای از ایتالیا وارد شده است.

شش هزار هنرمند سنتی مغرب پنج سال برای تبدیل این مواد خام به موزائیکهای بسیار زیبا، سنگهای فوق العاده و سطح و کف مرمرین، گچکاریهای هنرمندانه و سقفهای چوبی نقاشی شده زمان صرف کرده اند.

کد خبر 1233944

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha