۱۷ بهمن ۱۳۸۹، ۱۳:۵۶

صالح آبادی اعلام کرد:1/

طراحی اوراق خزانه برای تامین مالی دولت

طراحی اوراق خزانه برای تامین مالی دولت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اوراق خزانه برای تامین مالی بودجه دولت در حال طراحی است، گفت: بر این اساس دولت می تواند اوراق خزانه منتشر کند.

به گزارش خبرنگار مهر علی صالح آبادی امروز در نشستی خبری در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی از آغاز معاملات آن لاین در بورس به تازگی خبرداد و گفت: این معاملات به صورت آزمایشی از مردادماه آغاز شده بود که اخیرا هم مصوبات لازم و بخشنامه های آن ابلاغ شده است.

معاملات آن لاین

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از علاقمندی برخی از بانکها برای انجام خدمات بازار سرمایه به مردم خبرداد و افزود: این کار از طریق معاملات آن لاین امکانپذیر است، این در حالی است که در سالهای اخیر نظام بانکی برای تامین مالی خود اوراق گواهی سپرده و غیره منتشر می کند.

وی تصریح کرد: با معاملات آن لاین اوراق گواهی سپرده از طریق شعب بانکی و در بیش از 600 ایستگاه معاملاتی بازار سرمایه قابلیت خرید و فروش پیدا می کند، همچنین اوراق مشارکت و هر ابزار دیگری به راحتی می تواند از این طریق در بازار سرمایه خرید و فروش شود.  

صالح آبادی از انجام این کار به صورت آزمایشی و پایلوت در بانک مسکن خبرداد و افزود: معامله گواهی حق تقدم مسکن که در فرابورس انجام می شود با استفاده از امکان انجام معاملات آن لاین از طریق بانک مسکن نیز قابلیت معامله پیدا کرده اند و هر فردی در هر شعبه ای از بانک مسکن می تواند این معاملات را انجام دهد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: هر برگه گواهی حق تقدم مسکن قبل از ورود به فرابورس 130 تا 140 هزار تومان معامله می شد که به محض ورود به فرابورس قیمت آن به 90 هزار تومان رسید و هم اکنون نیز به 66 تومان کاهش یافته است، از این طریق هزینه تامین مالی برای خریداران مسکن کاهش یافته است.

معاملات مذاکره ای

وی از برنامه انجام معاملات مذاکره ای در بازار سوم فرابورس خبرداد و افزود: مقررات این معاملات در حال نهایی شدن است تا از این طریق امکان انجام معاملات از طریق مذاکره در فرابورس برای سازمان خصوصی سازی فراهم شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار حجم معاملات بازار سوم فرابورس را 1720 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: معاملات مزایده ای در گذشته تشریفات خاصی داشت در حالیکه پس از ورود به فرابورس شفافیت یافت، بنابراین تصمیم گرفته شد که معاملات سهام دولتی توسط سازمان خصوصی سازی در بازار فرابورس تحت مقررات انجام شود.

بورس همراه

صالح آبادی با اشاره به راه اندازی بورس همراه و سامانه بازی سهام گفت: علاقمندان به آشنایی با فضای بورس و معاملات به صورت مجازی با قیمتهای واقعی می توانند از طریق این سامانه اقدام کنند و در پایان هر دوره نیز جوایزی به افرادی که بیشترین بازدهی را داشته باشند، اعطا خواهد شد.

وی از اصلاح دو دستورالعمل در حوزه بورس کالا شامل انجام معاملات و معاملات پایاپای خبرداد و افزود: دستور العمل اول ابلاغ شده و دستور العمل دوم اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب دستورالعمل انجام معاملات بورس تهران خبرداد و بیان کرد: همچنین بخشی از مقررات مربوط به پولشویی تصویب و ابلاغ شد و مقررات تکمیلی مبارزه با پولشویی نیز هفته گذشته درسازمان بورس تصویب و برای شورایعالی مبارزه با جرم پولشویی ارسال شد که در صورت تصویب از مقررات آن استفاده خواهیم کرد، در عین حال مقررات آزمایشی پولشویی هم خواهیم داشت.

صندوقها

وی از تصویب صندوقهای شاخصی در بورس به عنوان صندوقهای جدید خبرداد و گفت: دیروز اولین مجوز فعالیت صندوق شاخصی کارگزاری بانک کارآفرین صادر شد و سازو کار آن به این صورت است که سبدی از سهام تشکیل می شود که عملکرد سبد یا صندوق با عملکرد بازار ضریب همبستگی بالایی دارد و متناسب با ضریب بازار حرکت می کند. 

صالح آبادی صندوق های با درآمد ثابت، صندوق با اندازه کوچک یا بزرگ در سهام، صندوق با تضمین یا بدون تضمین سود و صندوق با پیش بینی سود را از جمله صندوق های تشکیل شده در بازار سرمایه که سبد متنوعی از سهام را در بر می گیرند، ذکر کرد.

وی از تهیه چرخه بهینه انجام معاملات در بازار سرمایه و ابلاغ آن به تمام کارگزاری ها خبر داد و افزود: دستورالعمل رتبه بندی کارگزاران اصلاح و ابلاغ شده و هم اکنون در حال انجام است که امید است تا پایان سال رتبه بندی جدید نیز ابلاغ شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب و ابلاغ رتبه بندی بورس کالا در چند روز آینده خبر داد و با بیان اینکه از این طریق به کارگزاران برای رسیدن به استانداردها کمک خواهد شد، افزود: ایجاد مرکز تماس در حال نهایی شدن است که بخشی از معاملات از طریق تلفن قابل انجام است.

وی ادامه داد: بر این اساس نیاز است که طبق مقررات صداها در این سیستم ضبط شود تا در اختلافات مشتریان و کارگزاران در هیئت داوری مورد استفاده قرار گیرد، این کار نیز تا پایان سال اجرایی و نهایی خواهد شد.

بورس برق

صالح آبادی از برگزاری دو جلسه برای راه اندازی بورس برق در شورای فرعی بورس خبر داد و افزود: در این راستا از بازار برق بازدیدی به عمل آمده است و طرح تجاری کار آن نیز آماده و در اولین جلسه آتی شورای بورس مطرح خواهد شد که در صورت تصویب در نیمه اول سال آینده بورس برق راه اندازی می شود.

معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: اگر تشکیل بورس برق تا پایان سال جاری در شورای بورس نهایی شود پذیره نویسی سهام آن ابتدای سال آینده در قالب شرکت سهامی عام انجام خواهد شد این در حالی است که حدود 3 سال پیش شورای بورس موافقت اصولی را برای راه اندازی این بورس صادر کرده بود.

 وی همچنین از امکان تشکیل بورس منطقه ای برق خبر داد و گفت: از این طریق نیازهای برق کشورهای منطقه قابل تامین است در این راستا از تجربیات بورس برق سایر کشورها استفاده کرده ایم و مدل بومی و استاندارد آن را طراحی نموده ایم.

معاملات آپشن

صالح آبادی با بیان اینکه معاملات آپشن در دستور کار و ضوابط آن در حال نهایی شدن است، افزود: در نیمه اول سال آینده معاملات اختیار معامله را عملیاتی خواهیم کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد احکام مندرج در برنامه پنجم توسعه در ارتباط با بازار سرمایه کشور گفت: بر اساس این احکام تمامی شرکتهای سهامی عام که تاکنون نزد سازمان بورس به ثبت نرسیده اند پس از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون برنامه پنجم تا 6 ماه مهلت دارند که نزد سازمان بورس به ثبت برسند.

وی اضافه کرد: پس از آن تمام معاملات سهام باید در بورس یا فرابورس انجام شود و خارج از این چارچوب اگر معامله ای صورت گیرد باطل و بی اثر است به عبارت دیگر معاملات خارج از بازار سرمایه باطل است.

صالح آبادی با اشاره به  بازار پولی متشکل گفت:  بازار سرمایه متشکل از بورس و فرابورس نیز متشکل می شود.

وی با اشاره به افزایش سرمایه یا تاسیس شرکت در بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون به مبلغ بیش از 6 هزار میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 18 هزار و 822 میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بخشی از آن در قالب افزایش سرمایه و بخشی در قالب تاسیس شرکت سهامی عام و بخشی هم از طریق انتشار اوراق مشارکت، گواهی سپرده فرابورس، عرضه های اولیه، بازار سوم فرابورس، پذیره نویسی در فرابورس و بخشی هم از طریق معاملات سلف و نسیه در بورس کالا بوده است.

صالح آبادی ادامه داد: تاکنون 3 هزار و 800 میلیارد تومان معاملات سلف و نسیه در بورس کالا انجام شده است. همچنین برای بیش از 1300 میلیاردتومان عرضه اوراق مشارکت موافقت اصولی صادر شده است که تا پایان سال بخشی از آنها منتشر خواهد شد.

اوراق خزانه

وی با بیان اینکه اوراق خزانه در حال طراحی است که از طریق آن خزانه کشور می تواند برای تامین مالی بودجه دولت اوراق منتشر کند، افزود: در بسیاری از کشورها این موضوع مرسوم است و می توان در بودجه سال آینده این موضوع را مد نظر قرار داد که ساز و کار قانونی آن نیز در حال پیگیری است.

صالح آبادی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد رکوردهای جدید بازار سرمایه گفت: ارزش بازار تا دیروز 103 هزار و 500 میلیارد تومان بود که 10 هزار میلیارد تومان آن مربوط به فرابورس می شود، همچنین ارزش معاملات تا روز گذشته به 19 هزار و 311 میلیارد تومان بالغ شد.

کد خبر 1247096

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha