۲۷ بهمن ۱۳۸۹، ۱۴:۲۸

گذشته و حال از منظر مرلوپونتی بررسی می‌شود

گذشته و حال از منظر مرلوپونتی بررسی می‌شود

همایش "گذشته‌ای که هرگز زمان حال نبوده است؟"، با هدف بحث و بررسی پیرامون گذشته و حال از منظر پدیدارشناسی ادراک مرلوپونتی 18 تا 21 خرداد 90 در کالج کینگ کانادا برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، برگزارکنندگان همایش "گذشته‌ای که هرگز زمان حال نبوده است؟" در نظر دارند با گردهم آوردن اساتید و صاحب‌نظران رشته‌های گوناگون و با رویکردی میان‌رشته‌ای به موضوع این همایش در بحث پدیدارشناسی ادراک موریس مرلوپونتی بپردازند و آن را به عنوان مسئله‌ای که می‌تواند درک متعارف ما از حافظه به عنوان درک گذشته و نیز آنچه را که بازنمایی می‌شود به چالش بکشد، مورد بحث و بررسی قرار دهند.

در این همایش که از هشتم تا یازدهم ژوئن 2011 (18 تا 21 خرداد 1390) در کالج کینگ کانادا برگزار می‌شود، اساتیدی چون کتی کاروت، استاد ادبیات تطبیقی و زبان انگلیسی دانشگاه اموری و لئونارد لاونور، استاد فلسفه دانشگاه ایالتی پن سخنرانی خواهند کرد.

مرلوپونتی، فیلسوف فرانسوی، یکی از بزگترین فیلسوفان اگزیستانسیالیست- پدیدارشناس قرن بیستم است که نظریه وی در باب ادراک (Theory of Perception) در فلسفه جایگاه ویژه‌ای دارد. از نظر وی "ادراک"، یک رویداد یا حالت ذهنی و فکری نیست بلکه یک امر فیزیکی مرتبط با محیط پیرامون است.

در شکل‌گیری فلسفه مرلوپونتی عناصر مختلفی از جمله اندیشه‌های هگل، برگسون، سارتر، هیدگر، روانشناسی گشتالت و به ویژه پدیدارشناسی هوسرل مؤثر بوده‌اند. روش فلسفی مرلوپونتی پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی است، بدین معنا که به اعتقاد او پدیدارشناسی روشی است که می‌توان از طریق آن و بدون التزام به مفروضات روانشناختی و علمی به توصیف روشنی از تجربه حقیقی دست یافت.

کد خبر 1254838

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha