۲۵ اسفند ۱۳۸۹، ۸:۳۴

مقاوم سازی گنبد مطهر امام رضا (ع) آغاز شد

مقاوم سازی گنبد مطهر امام رضا (ع) آغاز شد

مشهد - خبرگزاری مهر: قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: پس از گذشت چند صده از عمر گنبد مطهر امام رضا (ع)، مقاوم سازی این بنا آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، احمد علوی سه شنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: معماری قدیم اماکن متبرکه حرم امام هشتم گنجینه بی بدیل هنر اسلامی است که به عنوان یک میراث بزرگ باید حفظ شود.

وی افزود: در صحن و سرای حرم علی بن موسی الرضا (ع) جلوه های تمدن ایرانی - اسلامی به خوبی مشاهده می شود و در این مجموعه معنوی، کاشی هایی با هزار سال قدمت معروف به کاشی های سنجری هنوز در معرض دید قرار دارد.

علوی خاطرنشان کرد: در راستای حفظ ابنیه قدیمی که در طی قرون ساخته شده و هم اکنون نیاز به مرمت دارد، ایوان نقاره خانه صحن انقلاب با استفاده از دانش روز مقاوم سازی شد.

وی حجم این ایوان را هفت هزار تن اعلام کرد و بیان داشت: با حفظ همه ویژگی های معماری اسلامی، کار استحکام بخشی در این بنا به اتمام رسیده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه از عمر مسجد گوهرشاد در جوار حرم مطهر 700 سال می گذرد، گفت: مقاوم سازی این مسجد قدیمی و تاریخی که از دوره تیموری بر جای مانده است نیز در دستور کار قرار گرفته است.

علوی با بیان اینکه در سه دهه گذشته سبک هنری تازه ای به عنوان معماری عصر جمهوری اسلامی به دنیا ارائه شده است، یادآور شد: صحن ها و رواق های حرم ثامن الائمه (ع) به عنوان الگو مورد بازدید و استفاده در مکان های زیارتی، مذهبی داخل و خارج کشور قرار می گیرد.

وی افزود: در سالهای بعد از پیروزی انقلاب، فضای زیارتی حرم از 130 هزار متر مربع به یک میلیون متر مربع افزایش یافته است.

علوی همچنین از آغاز کارهای هنری در گلدسته های صحن جامع و کاشیکاری و طلاکاری بناهای ساخته شده خبر داد.

کد خبر 1275033

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha