۱۵ فروردین ۱۳۹۰، ۱۲:۲۳

در گفتگو با مهر اعلام شد:

توافق جدید ایران و اندونزی برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی

توافق جدید ایران و اندونزی برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی

یک مقام مسئول در شرکت ملی صنایع پتروشیمی از توافق با یک شرکت اندونزی برای ساخت یک مجتمع جدید پتروشیمی در فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس خبر داد.

احمد رضا حیدرنیا در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت ساخت مجتمع پتروشیمی هنگام با مشارکت یک شرکت اندونزیایی، گفت: در حال حاضر مذاکرات قراردادی با این شرکت آسیایی برای ساخت یک واحد اوره و آمونیاک در منطقه عسلویه در حال انجام است.

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه ایران با طرف اندونزی برای ساخت این مجتمع پتروشیمی به توافق نهایی رسیده است، تاکید کرد: در شرایط فعلی مشکلات اجرایی برای ساخت این واحد پتروشیمیایی به طور کامل مرتفع شده است.
 
وی هدف از ساخت این مجتمع پتروشیمی را تولید سالانه یک میلیون و 150 هزار تن اوره و آمونیاک اعلام کرد و افزود: ایران برای اجرای طرحهای مشارکتی پتروشیمی با شرکتهای خارجی آمادگی دارد.
 
به گزارش مهر، هدف از اجرای مجتمع پتروشیمی هنگام (واحد اوره و آمونیاک) با مشارکت 50 درصدی شرکت پوسری "Pusri" اندونزی تولید سالانه یکهزار و 150 تن محصول پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است.
 
در حال حاضر توافق با شرکتهای هالدو تاپسوی دانمارک و سایپم برای تامین دانش فنی، لیسانس تولید محصولات و انجام مطالعات مهندسی اصولی این مجتمع پتروشیمیایی انجام شده است.
 
پیش بینی می شود در صورت ساخت این مجتمع پتروشیمی عملیات اجرایی ان در مدت چهار سال به پایان برسد ضمن آنکه خوراک این واحد اوره و آمونیاک به میزان 670 میلیون متر مکعب در سال از فازهای میدان مشترک پارس جنوبی تامین خواهد شد.
 
قیمت خوراک مانع ساخت واحدهای پتروشیمی نیست
 
حیدرنیا در ادامه در پاسخ به این سئوال مهر که افزایش قیمت خوراک پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها منجر به خروج شرکتهای خارجی از طرحهای مشارکتی پتروشیمی خواهد شد، توضیح داد: در حال حاضر قیمتهای مصوب خوراک تاثیری در حاشیه سود و اقتصاد طرحهای اوره و آمونیاک کشور ندارد.
 
به گزارش مهر، همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح قیمت حاملهای مختلف انرژی، فرمول جدید قیمت گذاری فروش خوراک به صنایع پتروشیمی توسط معاون اول رئیس جمهور به دستگاههای مختلف ابلاغ شد.
 
بر این اساس با موافقت نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت فرمول جدید قیمت فروش خوراک نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، اتان، متان و گاز غنی مورد نیاز صنایع پتروشیمی مطابق با قانون هدفمندی یارانه ها تعیین و اجرایی شده است.
 
از این رو با نظر نمایندگان رئیس جمهور توافق شده است تا برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، قیمت فروش گاز طبیعی به صنایع پتروشیمی در سال اول اجرای این جراحی اقتصادی، معادل 29 درصد سبد گاز صادراتی تعیین شود.
 
با این تصمیم باید قیمت فروش خوراک گازی به مجتمع های پتروشیمی سالانه حدود چهار درصد افزایش یابد به طوری که در مدت 10 سال قیمت فروش گاز به حدود 65 درصد سبد گاز صادراتی ایران افزایش یابد.
 
در تعیین فرمول فروش خوراک گاز طبیعی به صنایع پتروشیمی علاوه بر در نظر گرفتن سبد گاز صادراتی ایران، متوسط قیمت سبد نفت خام وارداتی ژاپن هم به عنوان یکی از معیارهای قیمت گذاری در نظر گرفته شده است.
کد خبر 1281079

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha