۱۶ فروردین ۱۳۹۰، ۱۳:۳۱

فتح اللهی در مسکو:

زمینه توسعه روابط ایران و روسیه فراهم است

زمینه توسعه روابط ایران و روسیه فراهم است

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: زمینه های خوبی برای توسعه روابط ایران و روسیه فراهم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی فتح الهی که برای شرکت در اجلاس معاونین وزرای امور خارجه کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای به مسکو سفر کرده است،  قبل از بر گزاری اجلاس در گفتگو با خبرنگاران در زمینه چشم انداز همکاریهای میان ایران و روسیه تصریح کرد: با توجه به دو نوبت  گفتگوی تلفنی میان روسای جمهوری ایران و روسیه و نیز ملاقات آنها در جریان اجلاس باکو، زمینه ها و بستر مناسبی برای توسعه روابط و گسترش همکاری ها در سطوح مختلف فراهم شده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: در آینده رفت و آمدهای زیادی میان دو کشور در سطوح مختلف خواهیم داشت.

فتح اللهی با اشاره روابط جاری و پتانسیل های فراوان برای گسترش همکاری های مشترک دو جانبه ، منطقه ای و بین المللی فی مابین دو کشور تاکید کرد: علیرغم تاثیر تحولات بین المللی بر روابط ایران و روسیه،  همچنان امکان توسعه همکاری در زمینه های مورد علاقه و به ویژه مشارکت بین المللی ، منطقه ای و دوجانبه در کلیه سطوح سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی از چشم انداز مطلوبی برخوردار است.  

فتح الهی در باره اهداف سفرش به مسکو گفت: این سفر در راستای دعوت از کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای به منظور بررسی مسائل افغانستان انجام گرفته است.

وی افزود: این اجلاس مساله قاچاق مواد مخدر، تروریسم و افراط گرایی و موضوع امنیت و ثبات در آن کشور را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد .

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت : در دیدارهای دوجانبه و چندجانبه با مقام های شرکت کننده در اجلاس قاعدتا محور اصلی گفت و گو و رایزنی های مشترک ، درباره افغانستان خواهد بود .

وی افزود: البته  مسائل مورد علاقه زیادی نیز وجود دارد که می توانیم با طرف روس و دیگر طرف های شرکت کننده در اجلاس مورد بحث قرار دهیم.

فتح اللهی درباره اجلاس معاونین وزرای امور خارجه سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای در مسکو گفت: اصولا سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای جایگاه تصمیم گیرنده در باره مسائل افغانستان نیست، بلکه در چارچوب آن، همفکری کشورهای عضو که عمدتا در همسایگی افغانستان قرار گرفته اند صورت خواهد پذیرفت .

وی افزود: طبیعی است که همسایگان و به ویژه سازمان های منطقه ای نسبت به مسائل مختلف افغانستان و مسیر تحولات و نیز تسریع در امر برقراری صلح و ثبات در این کشور حساس باشند.

وی افزود: امید می رود با نزدیک شدن دیدگاه های این مجموعه و ارائه آن  برای جامعه جهانی، درجهت تصمیم گیری و تصمیم سازی صحیح درباره افغانستان و به ویژه در سطح بین المللی تاثیر داشته باشیم.

محمد علی فتح الهی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس معاونین وزرای امور خارجه کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای به مسکو سفر کرده است .

این اجلاس یک روزه امروز در مسکو با حضور نماینده افغانستان برگزار می شود و مسائلی چون تروریسم، مواد مخدر، افراط گرایی و امنیت  افغانستان مورد بررسی و مذاکره قرار خواهد گرفت.

روسیه ، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان کشورهای عضو و جمهوری اسلامی ایران، هند، پاکستان و مغولستان اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای را تشکیل می دهند.

کد خبر 1282033

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha