۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۹:۴۰

در گفتگو با مهر تأکید شد:

ولایت‌پذیری مهمترین ویژگی حضرت زهرا/ خطبه فدک یادگاری ارزشمند

ولایت‌پذیری مهمترین ویژگی حضرت زهرا/ خطبه فدک یادگاری ارزشمند

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسئولان فرهنگی کشور بر ولایت پذیری حضرت زهرا(س) بعنوان یکی از مشخصه‌های بارز اخلاقی این بانوی بزرگوار اسلام تأکید کرده و اظها داشتند نهادینه شدن فرهنگ فاطمی، دستیابی بر اسلام حقیقی در جامعه را تسهیل می کند.

حجت الاسلام اختری: حضرت فاطمه چرا زهرا نامیده شد/ مهمترین درس زندگی حضرت فاطمه(س)

حجت الاسلام عباسعلی اختری عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و نماینده مقام معظم رهبری در کمیته همکاری حوزه های علمیه تهران با آموزش و پرورش در رابطه با ویژگیهای اخلاقی حضرت فاطمه (س) اظهار داشت: ویژگیهای حضرت زهرا(س) البته بسیار است به این معنا که تمام خوبیهایی که یک انسان بدون توجه به زن بودن و مرد بودن باید داشته باشد، این بانو در خود جمع کرده بود.

وی افزود: نمی توان ویژگی مثبت اخلاقی را تصور کرد که این بانو نداشته باشد از این رو پدر ایشان رسول اکرم(ص) درباره ایشان فرمود دختر من بزرگ بانوی جهانیان از اولین تا آخرین است.

حجت الاسلام عباسعلی اختری تأکید کرد: برای برشمردن ویژگیهای حضرت زهرا(س) باید به این نکته توجه کرد که وی درمقابل خداوند بنده ای به تمام معنای کلمه بود. حضرت فاطمه زهرا هرچه خداوند دستور داده عمل می کرد و هرچه نهی کرده ترک می کرد. از این رو خشم و خشنودی حضرت زهر را مظهر خشم و خشنودی خدا دانسته اند. پیغمبر خدا فرمود خداوند غصب می کند برای غصب فاطمه و خشنود می شود برای خشنودی فاطمه. معنای دقیق این جمله این است که حضرت زهرا خشنودی جز خشنودی خدا و خشمی جز خشم خدا ندارد.

وی با اشاره به دیگر ویژگهای اخلاقی حضرت زهرا(س) گفت: حضرت زهرا در مقابل پدر بزرگوار خود به عنوان یکی از اعضای امت که باید در پیغمبر خود تسلیم باشد در مقابل پدر خود تسلیم بود، از آنجا که پیامبر فرستاده خدا است، حضرت زهرا همواره بدنبال خشنودی پدر و خشنودی خدا بود.
 
عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اظهار داشت: حضرت زهرا در مقابل علی بن ابی طالب در مقابل ولی خود تسلیم بود حضرت زهرا علی را به عنوان ولی و امام خود می شناخت. وی همچنین از علم فوق العاده خدادادی برخوردار بود. در یک ملاقاتی حضرت علی وارد منزل شد، حضرت زهرا فرمود علی بیا نزدیک تا به تو از آنچه گذشته بوده، آنچه در آینده خواهد بود و آنچه در جهان هست خبر دهم. حضرت علی(ع) از پیغمبر (ص) پرسید نور فاطمه از ماست؟ پیامبر فرمود: بله نور فاطمه از ما است.

نماینده مقام معظم رهبری در کمیته همکاری حوزه های علمیه تهران با آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه حضرت زهرا بانوی عابده بود گفت: یکی از عللی که حضرت فاطمه را زهرا به معنای درخشان می نامند  این است که موقعی که وی در محراب عبادت می ایستاد جایگاه محراب وی برای فرشتگان می درخشید. هرکس در هر موقعیتی خواستار رسیدن به مقامات معنوی است باید از بندگی و تسلیم بودن حضرت زهرا(س) در مقابل خداوند بیاموزد.

حجت الاسلام روحانی نژاد: ولایت‌پذیری مهمترین ویژگی حضرت زهرا/ خطبه فدک یادگاری ارزشمند است

حجت الاسلام حسین روحانی نژاد معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی درباره ویژگیهای اخلاقی حضرت زهرا(س) گفت: حضرت فاطمه زهرا بانوی مکرم جهان اسلام در عالم خلقت یک استثنا است که نظیر این بانو، دردانه رسول الله در عالم خلقت وجود ندارد.

وی با اشاره به ویژگیهای بارز اخلاقی حضرت فاطمه که مختص به خود است گفت: نمی توان انتظار داشت که همه افراد یک جامعه چون حضرت زهرا(س) باشند اما علاقمندان به وی باید خود را به حضرت زهرا نزدیک کنند.

روحانی نژاد افزود: یکی از ویژگیهای اخلاقی مهم حضرت زهرا ولایت پذیری ایشان بود. در عین حال که خود معصوم بود و با پیامبر بزرگوار اسلام نسبت داشت، اما در ولایت پذیری از حضرت علی فوق العاده و استثنا بود.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه دفاع از حریم امامت جزء برنامه این بانوی اسلام بود و در عفاف و حجاب الگویی برای تمام  مسلمانان جهان است گفت: رفتارهای وی با زنان و مردم همان رفتاراسلامی است که به عنوان الگویی برای عالم بشریت درنظر گرفته است.

وی یادآور شد: حضرت زهرا(س) در تربیت فرزندان نهایت تلاش و کوشش را کرد و این امر موجب شد دختران و پسران وی مبارزان و مجاهدانی علیه ظالمان و ستمگران تربیت شوند، گویی که این بانو روح جهاد را در کالبد وجودی فرزندان خود دمید.

روحانی نژاد همچنین اظهار داشت: در فعالیتهای اجتماعی جهت روشنگری افکار عمومی با قوت تمام و حضور قوی در اجتماعات حضور پیدا کرد و مواضع قاطعانه خود را اعلام فرمود، از  یادگارهای خوب آن حضرت خطبه فدک ایشان است که دنیایی از معارف و معرفت را برای مسلمانان به یادگار گذاشته است.
 
حجت الاسلام ابراهیمی: محتوای مصحف حضرت فاطمه(س)/ راهکارهای تبیین ویژگیهای اخلاقی حضرت

حجت الاسلام حسین ابراهیمی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و نماینده مجلس شورای اسلامی درباره ویژگیهای اخلاقی حضرت فاطمه(س) اظهار داشت: ویژگیهای فاطمه زهرا بسیار فراوان است، امام (رض) زمانی فرمودند که من درباره فاطمه من چه بگویم، وقتی امام درباره حضرت صدیقه طاهره نمی توانند چیزی بگویند ما از بیان کمالات حضرت زهرا عاجز هستیم.

وی افزود: حد ما درمقابل عظمت زهرا و معنویت، مقام علمی و روحانی  آن حضرت درحدی است که خداوند به فرشتگان نسبت به وجود حضرت زهرا مباهات می کند و می گوید فرشتگان ببینید که چگونه فرزند بنده من در محراب عبادت از خوف من می لرزد.

حجت الاسلام ابراهیمی با تأکید بر اینکه بیان شخصیت حضرت زهرا در شأن ائمه معصومین است اظهار داشت: ما تنها می توانیم نقل کننده توصیفات ائمه درباره حضرت فاطمه باشیم. همین بس که وقتی نبی مکرم اسلام محزون بود می فهمیدند که داروی این افسردگی دیدار زهرا است. پیامبر اسلام(ص) با رویی منبسط و خالی از غم و غصه با صدیقه طاهره رو به رو می شد، تعظیم می کرد، دست بی بی را می بوسید و وی را در جای خود می نشاند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد  با اشاره به بیان رسول خدا که رضای زهرا رضای خدا و خشم زهرا خشم خدا است، یادآور شد: عظمت زهرا فوق تصور ما است و ارزش و منزلت زهرا طوری است که ما نمی توانیم آن درک کنیم. با تمام مشکلاتی که برای بی بی پیش آمد و از آن با عنوان تاریک شدن روز روشن چون شب تاریک تعبیر شده، آن حضرت صبوری بسیاری کرد.

وی گفت: حضرت فاطمه جان خود و فرزندان خود را فدای ولایت کرد، به طوری که در طول تاریخ چنین شخصیتی وجود ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با راهکارهای تبیین کردن ویژگهای اخلاقی حضرت زهرا برای جامعه اظهار داشت: هرکس در حد توان خود باید از فضایل اهل بیت به ویژه حضرت زهرا(س) بگوید. این امر به طور قهری افراد را وادار به تبعیت و تسلیم می کند.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی یادآور شد: تا کنون کتابهای خوبی در این رابطه نوشته شده، خانواده ها این کتابها را به طور جمعی مورد مطالعه قرار دهند و از اوصاف حضرت زهرا بهره مند شوند. در تمام دورانی که پیامبر در مکه بود و حضرت زهرا مادر خود را از دست داد، خانه دار بود. داستان شب ازدواج حضرت زهرا و بخشیدن لباس شب عروسی بسیار شنیدنی است.

وی همچنین گفت: عظمت حضرت زهرا در حدی است که پیامبر روی منبر سه بار گفت پدر به قربان این دختر. براساس روایتی که از امام باقر(ع) نقل شده پس از رحلت پیامبر جبرئیل 70 روز بر حضرت زهرا نازل شد و آینده جهان را برای بی بی نقل می کرد و امیرالمومنین این نشست را می نوشت که بعدها به صحیفه فاطمه معروف شد که در دست هریک از ائمه بود و امروز در دست امام زمان (عج) است.

حجت الاسلام دارابی: مطالعه سیره علمی و عملی حضرت زهرا/ فرهنگ فاطمی در جامعه نهادینه شود

حجت الاسلام علی دارابی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه آموزشهای تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی در رابطه با ویژگهای اخلاقی حضرت فاطمه (س) اظهار داشت: در راستای شناخت و معرفت نسبت به حضرت فاطمه و دستیابی به فرهنگ والای فاطمی می توانیم دریچه های معرفتی خوبی را نسبت به معارف بلند الهی به روی خود باز کنیم.

وی افزود: با مطالعه سیره علمی و عملی حضرت صدیقه طاهره و چشم اندازی به سیره سیاسی حضرت که در راستای ارزشهای اصیل اسلامی به مکتب امامت و ولایت توجه ویژه ای داشته و اینکه آرمانهای جامعه مسلمین باید با هدایت و رهبری امام میسر شود می توان به نکات ارزشمندی دست یافت.

وی با اشاره به اینکه از این جهت که حضرت فاطمه(س) در اثبات حق و مقابله علمی و عملی با انحرافات فکری که برای جامعه اسلامی رخ می دهد به ما آموختند که باید دفاع عالمانه و جانانه ای از حریم امامت و ولایت داشته باشیم گفت: مسئله دفاع از جایگاه امامت و ولایت در اندیشه فاطمی به عنوان یک وظیفه اجتماعی و یک تکلیف الهی در جامعه مورد توجه قرار می گیرد.

حجت الاسلام دارابی استدلال کرد: جوهره اصلی جامعه اسلامی به واسطه جایگاه امامت و رهبری است. بیانات و خطبه  حضرت زهرا درباره حرکت انسانها در مقابل وظایف اجتماعی خود و عدم سکون و قیام و ایستادگی دربرابر انحرافات فکری بخش مهمی در حیات و فرهنگ فاطمی است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه آموزشهای تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: جریان دشمن شناسی حضرت صدیقه طاهره و آموختن این امر به ما که توجه به معیارهای دشمن و اصول و ابزارهایی که به دنبال آن و برای مقابله با جریانهای الهی به کار می برد، مبارزه وی با تفکرات انحرافی، افشای فتنه ها از سوی این حضرت ما را نسبت به این مسئله متوجه می کند که باید نسبت به شناخت جریانهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حساسیت بالایی داشته باشیم.

وی گفت: اگر فرهنگ فاطمی در جامعه نهادینه شود با ایجاد بصیرت و اعتقاد قلبی نسبت به تکالیف الهی و آنچه در حوزه وظایف بندگی ما در حوزه آموزه های دینی متصور است می توان نسبت به تحقق یک جامعه اسلامی گام برداشت.

کد خبر 1307020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha