۱۴ خرداد ۱۳۹۰، ۱۴:۳۰

صالح در گفتگو با مهر:

پیوند ولایت فقیه با رأی مردم در جهان بی‌سابقه است

پیوند ولایت فقیه با رأی مردم در جهان بی‌سابقه است

قم - خبرگزاری مهر: معاون فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی العالمیه پیوند ولایت فقیه با رأی مردم را در جهان بی‌سابقه دانست و آن را از ابتکارات و نوآوری‌های شخص امام راحل برشمرد.

حجت‌الاسلام‌ محمد‌رضا صالح در گفتگو با خبرنگار مهر با تسلیت ایام سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: از اندیشه‌های امام راحل اینگونه فهمیده می‌‌شود که ایشان در خصوص نظریه ولایت فقیه در کنار مشروعیت الهی مقبولیت مردمی را نیز در نظر داشتند‌.

وی به ابعاد مختلف نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: نظریه ولایت فقیه که امام آن را مطرح کردند در تاریخ تشییع بی‌نظیر بوده است‌.

معاون فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی العالمیه افزود: هرچند اصل نظریه ولایت فقیه منحصر به حضرت امام نبوده است و فقهای شیعه قائل به این نظریه بودند اما در قلمرو و ساختار آن اختلافاتی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه شخص امام راحل در ترویج این نظریه نقش موثری داشتند، افزود: شاید اگر شخص دیگری این نظریه را مطرح می‌کرد دستاورد‌ها و موفقیت‌هایی که امروز شاهد آن هستیم دیده نمی‌شد.

صالح اضافه کرد: حضرت امام از دو بعد در ترویج و نهادینه کردن نظریه ولایت فقیه در جامعه نقش داشتند. اول ‌انکه ابعاد شخصیتی و اندیشه‌ای امام به عنوان فقیه اسلام‌شناس و متفکر و اندیشمند که به همه جوانب احکام اسلامی اشراف داشتند باعث شد تا مردم در پذیرفت این نظریه به امام اعتماد کنند.

امام در خصوص نظریه ولایت فقیه اعتماد سازی کردند

وی افزود: امام در بین مردم اعتماد سازی عمومی را ایجاد و سعی کردند جامعه ایران و جوامع اسلامی را با این نظریه که قبل از آن چیزی در این زمینه نمی‌دانستند آشنا کند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام به مردم اعتماد دادند و مردم نیز ایمان آوردند که این نظریه قادر است همه انتظارات جامعه را برآورده کند و در مسیر نجات و پیشرفت بشیریت گام بر دارد.

وی ابراز داشت: امام آسیب‌هایی که در جامعه آن زمان نظیر دیکتاتوری و قوانین خلاف اسلام بود را شناسایی و در راستا شفاف سازی مردم در این ابعاد تلاش کردند.

صالح با بیان اینکه موفقیت دیگر امام در مطرح کردن این نظریه ایجاد نوعی همگرایی بین دین و حکومت بود افزود: امام می‌دانستند که جامعه ایران و اسلام باورهای دینی دارند و نسبت به رواج اسلام علاقمندند که در این راستا امام به مردم اطمینان دادد که کشور بر اساس آموزه‌های دین و معارف اهل بیت (ع) اداره خواهد شد و این امر باعث تثبیت نظریه ولایت فقیه شد.

معاون فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی العالمیه در ادامه مردم گرایی امام را در اجرای نظریه ولایت فقیه گام موثری در تثبیت آن دانست و اظهار داشت: امام در عین حالی که مشروعیت حکومت ولی فقیه را به ائمه بازگرداند اما مجلس خبرگان را قرار دادند تا ولی فقیه با رأی مردم انتخاب شود.

وی تصریح کرد: پیوند ولایت فقیه با رای مردم در جهان فقاهت سابقه نداشته است و از ابتکارات و نوآوری‌های شخص امام راحل بود که همین امر سبب ماندگاری و تثبت این نظریه شد.

حجت الاسلام صالح افزود: امام بار‌ها تاکید کردند که تخلف از حکم ملت برای هیچکس جایز نیست که این امر مانع از ایجاد استبداد و دیکتاتوری در جامعه خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: امروز نیز رهبر معظم انقلاب‌‌ همان راه و روش امام راحل را در پیش گرفتند و تمام حرکات ایشان مردمی است و در مواقعی که لازم می‌دانند به طور مستقیم مردم را در جریان حوادث قرار می‌دهند و صادقانه با آنها صحبت می‌کند.

کد خبر 1327856

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha