۱ تیر ۱۳۹۰، ۱۵:۳۸

در قم/

جامع ترین تفسیر روایی شیعه ترجمه و منتشر شد

جامع ترین تفسیر روایی شیعه ترجمه و منتشر شد

قم - خبرگزاری مهر: جامع ترین تفسیر روایی شیعه با عنوان"تفسیر البرهان" در قم ترجمه و منتشر شد.

مسئول انتشارات "کتاب صبح" در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص انتشار "ترجمه تفسیر البرهان" بیان داشت: این تالیف اثر محدث بزرگ شیعه علامه سید هاشم بحرانی در قرن 12 هجری قمری به زبان عربی است که نسبت به دیگر تفاسیر، جامع ترین تفسیر روایی شیعه محسوب می شود.

مهدی نصیری با بیان این که این تفسیر برای اولین بار به زبان فارسی ترجمه شده است، افزود: کار ترجمه این تالیف توسط سه نفر از اساتید زبان عربی و از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور انجام گرفته است.

وی در خصوص ویژگی های محتوایی این تفسیر اظهار داشت: این اثر برای کسانی که تمایل دارند با احادیث و روایات ائمه معصومین(ع) در باب شان نزول و تفاسیر آیات قرآن آشنا شوند بهترین و جامع ترین منبعی است که در این زمینه وجود دارد.

نصیری اضافه کرد: در این اثر، مولف از تفاسیر خود در خصوص آیات استفاده نکرده است، بلکه ذیل هر آیه تفاسیر اهل بیت(ع) پیرامون همان آیه را آورده است و به طور کلی در حدود 93 تا 94 درصد آیات کل قرآن را شامل می شود.

وی با اشاره به این که این اثر در 9 جلد و در مدت یک و سال نیم ترجمه و منتشر شده است، افزود: این اثر بدون متن عربی است و با این حال میانگین هر جلد بین 800 تا 850 صفحه است و اگر قرار بود تا متن عربی آن نیز آورده شود این تعداد صفحه دو برابر می شد.

مسئول انتشارات کتاب صبح ادامه داد: همچنین چکیده سه جلدی این اثر از سوی این انتشارات در حال تهیه و تدوین است که با توجه به این که تفسیر 9 جلدی آن به صورت تخصصی است، اثر در حال تدوین برای عموم بهتر قابل استفاده خواهد بود.
 

کد خبر 1341128

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha