۵ مهر ۱۳۹۰، ۹:۱۲

گزارش خبری/

گلستان؛ رنگین کمان اقوام و فرهنگها/ آغاز جشنواره اقوام ایران زمین

گلستان؛ رنگین کمان اقوام و فرهنگها/ آغاز جشنواره اقوام ایران زمین

گرگان - خبرگزاری مهر: گلستان به عنوان رنگین کمان ایران زمین، کلکسیونی از اقوام مختلف نظیر فارس، ترک، ترکمن، سیستانی، بلوچ، قزاق است که با وجود تنوع قومیتی، زبانی و مذهبی با صلح و صفا در کنار هم زندگی می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نقطه اشتراک این اقوام دین اسلام و فرهنگ ایرانی بوده و حلقه اتصال بین آنها زبان فارسی و منافع جمعی و مشترک شان در بهره‎وری از این سرزمین حاصلخیز است.

برگزاری جشنواره اقوام ایران زمین فرصتی مناسبی برای معرفی قابلیتها و توانمندیهای اقوام مختلف استان گلستان است.

همزمان با آغاز هفته ملی گردشگری، پنجمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با حضور سفرا و میهمانان خارجی از عصر سه شنبه آغاز به کار می کند.

رئیس ستاد برگزاری پنجمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین گفت: این جشنواره پس از چهار دوره برگزاری موفق، امسال نیز در پنجمین دوره برگزاری، دوستداران فرهنگ و هنر اقوام ایرانی را گردهم می‎آورد.

قربان عباسی تصریح کرد: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، ضمن اینکه به روند توسعه استان کمک شایانی می‎کند، رخداد ارزشمند فرهنگی است که همه ساله بازتاب بسیار مثبت و چشمگیری در کشور دارد و با حضور میهمانان خارجی نیز ارزش این جشنواره بر جهانیان مشهود و هویدا شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: زبان‎های رایج در گلستان نیز فارسی، ترکمنی، مازندرانی و سیستانی هستند.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همواره تلاش کرده توانمندی‎های گردشگری و اکوتوریستی استان را شناسایی و این توانمندی‎ها را به اقشار و لایه‎های مختلف استان، کشور و علاقمندان خارجی معرفی کند که امری خطیر و پرمشغله است و امیدمی رود توانسته باشد به قدر مقدورات به چنین مهمی دست یافته باشد.

عباسی افزود: ‌بر همین مبنا این استان، به جز آن که به لحاظ طبیعی گلستان نامیده می‎شود به خاطر حضور اقوام مختلف نیز گلستان به شمار می‎رود.

وی ادامه داد: برای همین برگزاری چهار دوره جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در این استان بیش از همه مدیون همین زندگی مسالمت‎آمیز و وحدت بخش است که برآمده از آموزه‎های قرآن کریم و دین مبین اسلام بوده و می‎تواند به عنوان نمونه عینی و پایلوت مورد توجه جهان اسلام قرار گیرد.
 
عباسی تصریح کرد: در همین راستا جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین برای نخستین بار در سال 1384 برگزار و از آن پس در تقویم مناسبت‎های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام این استان ثبت و درج شد و اکنون پنجمین دوره آن برگزار خواهد شد.
 
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: حتی از سوی این سازمان تلاش شد در فهرست رویدادهای سازمان گردشگری جهانی نیز به ثبت برسد و اکنون در ظل منویات مقام معظم رهبری و در سالی که به نام جهاد اقتصادی مزین فرموده‎اند، برگزاری پنجمین دوره جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در استان گلستان، نویدبخش افق‎های تازه‎تری از وحدت و همدلی است.
 

 
وی با اشاره به اینکه فرهنگ و تاریخ ملت‎ها نقش به سزایی در شکل‎گیری هویت ملی آن دارد، افزود: نمادهای تاریخی را می‎توان به عنوان بخشی از ثمره فرهنگ دانست که پاسداری از آن می‎تواند در شکل‎گیری هویت ملی و منطقه ای هر سرزمینی نقش اساسی ایفا کند.
 
این مقام مسئول اذعان داشت: با نگاهی گذرا به پیشینه تاریخی کشورها، در می‎یابیم که توجه و ارج نهادن به آثار و ارزش‎های فرهنگی و باستانی هر ملتی موجب تعالی و ارتقای فرهنگی آن ملت می‎شود چرا که تاریخ نشان داده است ملت‎هایی که دارای سابقه فرهنگی و تاریخی کهـن هستند در معرض تهاجم فرهنگی مصون مانده و کمتر دستخوش تطور و دگرگونی شده‎اند.
 
عباسی گفت: هرچند در قرن بیست و یکم، قرن تحول عظیم در عرصه ارتباطات، مشاهده می‎شود برخی از بنیان‎های تاریخی- فرهنگی ملت‎ها دستخوش تغییر و تحول شده‎اند، اما عنایت به این بنیان‎ها امری اجتناب ناپذیر و از ضروریات ملت‎ها است.
 
وی عنوان کرد: ایران سرزمینی است در برگیرنده اقوام گوناگون با باورها، اعتقادات و آداب و رسوم خاص، اقوامی که در عین تنوع و تفاوت‎های بسیار در چارچوب مرزهای فرهنگی این سرزمین آن چنان به هم آمیخته‎اند که واحد منسجمی به نام هویت ملی ایرانی را تشکیل داده‎اند.
 
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: این استان نیز، از این امر مستثنی نیست، وجود انبوه جاذبه‎های اکوتوریسم (که استان را به گنجینه اکوتوریسم ایران مشهور کرده است) یادمان‎هایی چون، برج‎های تاریخی گنبدقابوس و رادکان، خرابه‌های شهر تاریخی جرجان و تمیشه و صدها اثر ارزشمند دیگر در استان گواهی از این مدعاست.
 
عباسی افزود:‌ به همین منظور، نگهداری و صیانت از این آثار گرانبها که پیشینه تاریخی بیش از 5 هزار ساله استان را نمایان می‎کند به ویژه میراث قومی گلستان و ایران عزیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
 

 
وی گفت: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین یک موقعیت ترویجی است، که در آن همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار می‎گیرد تا ضمن معرفی فرهنگ‎های قومی و منطقه‎ای، به ویژگی‎های خاص مناطق نیز توجه شود.
 
وی ماهیت اصلی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین را فراهم ساختن شرایط برای بسط و گسترش فرهنگ‎های مختلف ایرانی برای تحقق اهداف ترویجی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری دانست.
 
عباسی افزود: برگزاری پنجمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با نگرش همراه و مثبت دولت دهم می‎تواند تلقی نگاهی بومی و اقلیم‎گرا به استجابت اهداف فوق‌الذکر باشد که هم اینک با گستردگی هرچه بیشتر در استان گلستان در حال اجراست.
 
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: بی شک در این راه نمی‎توان تاثیرات اجتماعی و فرهنگی که بر نهاد جامعه می‎نشیند نادیده گرفته شود و این خود نشان از آگاهی مردم و توجه مسئولان به این امر دارد.
 
عباسی ادامه داد: از طرفی خیل عظیم بازدیدکنندگان و بازدیدشوندگان سرمایه انسانی عظیمی را فراهم آورده‎اند تا این مسئله مهم به اثبات برسد که سرمایه‎های انسانی می‎تواند نقطه اتکای عظیمت و حرکت گلستان به توسعه‎های بعدی و عمیق باشد.
 
وی تصریح کرد: آن چه در این دوره از جشنواره و براساس باورداشت‎های عمیق و اصیل فرهنگی و اسلامی در حال وقوع است نقطه روشن و غیرقابل انکاری در کارنامه دولت دهم و مسئولان استانی است که با هدف ایجاد زیست شادمانه و اتحاد بیشتر و تاثیر بازخوردهای فرهنگی برای مردم تلاش شده تا با هدایت به سمت اهمیت بر کرامت انسانی در حفظ میراث کهن و باورداشت‌های بومی مناطق مختلف کشور تاکید داشته باشد.
 
جشنواره پنجم فرهنگ اقوام ایران زمین با حضور 145 نفراز هنرمندان سراسر کشور و هنرمندان خارجی از کشورهای آسیای میانه و همجوار، همچون ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، آذربایجان، افغانستان، ارمنستان، پاکستان، گرجستان و... ، سفرای کشورهای همسایه فارسی زبان برگزار می‎شود.
 
برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی، جاذبه‎های گردشگری استان‎های کشور، سوغات استان‎ها و اجرای مراسم آیینی و موسیقی اقوام از برنامه‎های این جشنواره است.
 
در این دوره از جشنواره نیز نمایندگان شبکه‎های تلویزیونی فعال در کشور نظیر المنار و العالم به زبان عربی، پرس‎تی‎وی به زبان انگلیسی، شبکه بین‌المللی خبر و... حضور خواهند داشت.  
 
پنجمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین ساعت چهار بعدازظهر پنج مهر ماه با حضورسفرا و میهمانان خارجی و مسئولان کشوری و استانی در محل دائمی نمایشگاه‎های بین‎المللی استان گلستان افتتاح خواهد شد.
 
پنجمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین پنجم تا هشتم مهر ماه در محل دائمی نمایشگاه‎های بین‎المللی استان گلستان، مورد بازدید علاقمندان قرار خواهد گرفت.
کد خبر 1417514

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha