۹ مهر ۱۳۹۰، ۱۱:۱۰

این بار از سوی «کتاب پارسه»/

«رنج ایوب» پس از 17 سال تجدید چاپ می‌شود

«رنج ایوب» پس از 17 سال تجدید چاپ می‌شود

انتشارات کتاب پارسه به زودی کتاب «رنج ایوب» نوشته ژان استینمن را با ترجمه خسرو رضایی و پس از گذشت 17 سال از چاپ نخست، دوباره منتشر می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب پیش‌تر در سال 1373 توسط نشر «فکر روز» به چاپ رسیده بود و اخیراً انتشارات «کتاب پارسه» مجوز چاپ آن را از اداره کتاب گرفته و قرار است در زمره آثار حکمت و فلسفه خود، آن را منتشر کند.

داستان کتاب «رنج ایوب» داستان خدامحوری انسان و انسان محوری خداست و از جذابترین و خواندنی‌ترین فصول کتاب مقدس است که همواره مورد تفسیر و تحلیل اندیشمندان و متفکران مذهبی بوده است.

کتاب‌های‌ زیادی‌ در گستره‌های‌ مختلف‌ ادبیات‌، ادیان‌، روانکاوی‌ و روانشناسی‌ و حتی‌ فلسفه‌ به‌ تجزیه‌ و تحلیل این ‌مباحث‌‌ پرداخته‌اند که در‌ میان ‌آنها دو کتاب «پاسخ‌ به‌ ایوب» اثر کارل‌ گوستاو یونگ‌ و «رنج ‌ایوب» اثر ژان‌ استینمن‌ از همه معروفتر است.

یونگ‌ ایمان‌ مسیحیی را در ناخودآگاه‌، نوعی‌ پاسخ‌ برای‌ رنج‌ها و گلایه‌های ایوب‌ می‌داند اما استینمن‌ تجزیه‌ و تحلیلی‌ دقیق‌تر و عمیق‌تر ارائه‌ می‌دهد.

در عهد عتیق‌ و کتاب‌ ایوب‌ در بخشی از مباحثه‌، جایی‌ که‌ اشخاص‌ به‌ شکوه‌های ‌ایوب‌ پاسخ‌ می‌دهند، از لویاتان‌ (نهنگ‌) و بهیموت‌ (اسب‌ آبی‌) سخن‌ می‌برند تا عظمت‌ آنان‌ را در آفریده‌های‌ خداوند به‌ رخ‌ ایوب‌ بکشند. استینمن‌ با استدلالی عمیق‌ بیان‌ می‌کند که‌ شاهکار خلقت‌، لویاتان‌ (نهنگ‌) و بهیموت‌ (اسب‌ آبیی) نیستند بلکه‌ انسان‌ است‌ زیرا انسان‌ با وجود تمامی‌ زبونی‌اش‌ جرأت‌ آن‌ را داشته‌ تا قادر متعال‌ و عادل‌ کیهان‌ را به‌ خود بخواند.

با وجود تمام‌ تلاشی‌ که‌ باورهای‌ دینیی و حتی‌ گزاره‌های‌ فلسفی‌ و آثار یونگ‌ و استینمن‌ و حتی‌ عهد عتیق‌ صورت‌ می‌دهند، این‌ پرسش‌ بنیادی‌ را که‌ از یک پارادوکس ناشی‌ می‌شود، بی‌پاسخ‌ می‌گذارند که‌ چرا در هستی‌ تجربه‌ رنج‌ وجود دارد، در‌ حالی‌ که‌ خداوند خالق‌ آن‌ را عادل‌ می‌پنداریم‌؟ کتاب «رنج ایوب» کنکاشی حقیقت‌جویانه و معرفت‌طلبانه در یافتن اینگونه پرسش‌ها است.

خبر دیگر از خسرو رضایی مترجم پیشکسوت کشورمان اینکه، به زودی کتاب‌های «بتهوون» نوشته امیل لودویگ و «نبرد با اهریمن» (تراژدی فردریش نیچه) اثر اشتفان تسوایگ با ترجمه او و توسط همین ناشر (کتاب پارسه) به چاپ خواهد رسید.

از این مترجم پیشکسوت، پیش از این کتاب‌های «تمدن سال 2001» (ژان فوراسیته) و «جنگ و تمدن» (آرنولد توینبی) منتشر و راهی بازار شده است.

کد خبر 1420894

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha