۱۳ مهر ۱۳۹۰، ۹:۳۸

«گزارش محرمانه» راب اسمیت مجوز گرفت

«گزارش محرمانه» راب اسمیت مجوز گرفت

رمان «گزارش محرمانه» نوشته نویسنده انگلیسی «راب اسمیت» با ترجمه «نادر قبله‌ای» مجوز نشر دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، قبله‌ای که پیش از این هم رمان «کودک 44» را از این نویسنده انگلیسی، ترجمه کرده بود، چندی پیش هم این رمان بلند را ترجمه و برای چاپ تحویل انتشارات مروارید داده بود که اخیراً مجوز نشرش را دریافت کرده و به زودی در 441 صفحه وارد بازار کتاب ایران می‌شود.

شخصیت اصلی داستان کتاب «گزارش محرمانه» همان فردی است که در «کودک 44» اولین رمان این نویسنده انگلیسی دنبال شده است؛ این کتاب (کودک ۴۴) نخستین اثر از سه‌گانه اوست که پرتره‌ای از دوران سیاسی و اجتماعی روسیه در عصر استالین است.

اسمیت در این رمان از ماجرایی واقعی استفاده کرده تا داستان تلخش را درباره قتل‌های زنجیره‌ای در مورد  بیش از 44 کودک به تصویر بکشد؛ داستان این قتل‌ها قبل و بعد از مرگ استالین در شوروی اتفاق می‌افتد؛ افسری به نام «لئو» که در اداره‌ پلیس مخفی کار می‌کند، بعد از آنکه خودش قربانی دسیسه‌ها و پرونده‌سازیهای حکومت و ناچار به تبعید می‌شود، زندگی خودش و همسرش را صرف یافتن قاتل می‌کند.

این رمان تاکنون به 31 زبان ترجمه شده و در همان سال نخست انتشار، جایزه بهترین رمان تریلری «انجمن جنایی‌نویسان» را دریافت کرد و علاوه بر قرار گرفتن در فهرست نهایی جایزه «بوکر» نامزد دریافت جایزه «اول رمان کاستا» نیز شده است.

راب اسمیت با تأکید بر این رمان، در بخش دوم مجموعه سه‌گانه خود یعنی «گزارش محرمانه» که از نظر تاریخی، دنباله‌ای بر کتاب «کودک ۴۴» است و در سال ۲۰۰۹ چاپ شد، همچنان به توصیف شخصیت رمان نخست خود یعنی «لئو دمیدوف» و همسرش «رایسا» می‌پردازد.

داستان این کتاب با دزدیده شدن دخترخوانده لئو وارد پرونده دیگری می‌شود که او را به اردوگاه‌های کار اجباری می‌کشاند.

کد خبر 1421980

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha