۳ بهمن ۱۳۹۰، ۱۴:۴۶

کاظمیان در گفتگو با مهر:

مناظره با ادیان نشان دهنده احترام امام رضا(ع) به اندیشه‌های مختلف بود

مناظره با ادیان نشان دهنده احترام امام رضا(ع) به اندیشه‌های مختلف بود

قم - خبرگزاری مهر: محقق و پژوهشگر حوزه علیمه قم مناظره‌های امام رضا(ع) با ادیان مختلف را نشان دهنده احترام آن حضرت به افکار و عقاید مختلف عنوان کرد.

حجت الاسلام ابوذر کاظمیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با تسلیت سالروز شهادت ثامن الحجج(ع)، با بیان اینکه یکی از ارزش‌ها و اصولی که اسلام بسیار به آن اهمیت می‌دهد آزادی عقیده و اندیشه است افزود: همین الگوی عملی در سیره و روش امام رضا (ع) به وضوح نمایان است، بطوری که حضرت مناظرات بسیاری را با عقاید، اندیشه‌ها و افکار مختلف داشتند که بخشی از این مناظره‌ها را شیخ صدوق در کتاب عیون اخبارالرضا(ع)، مرحوم مجلسی در بحارالانوار و مرحوم طبرسی در احتجاج نقل کرده‌اند.

مهم‌ترین مناظره‌های امام رضا(ع) با سایر ادیان

وی به مهم‌ترین مناظره‌های امام رضا(ع) با سایر ادیان اشاره کرد و افزود: مناظره با جاثلیق پیشوای بزرگ مسیحیان، مناظره با رأس الجالوت پیشوای بزرگ یهودیان، مناظره با هربز اکبر پیشوای زردشتیان، مناظره با عمران صائبی مدافع مذهب صائبین، مناظره با سلیمان مروزی مشهور‌ترین عالم علم کلام درخطه خراسان، مناظره با علی بن محمدبن جهم ناصبی، مناظره با ارباب مذاهب مختلف بصره و مناظره با علما و خود مأمون از جمله مهم‌ترین این مناظره‌ها بوده است.

محقق حوزه علیمه قم با اشاره به اینکه امام رضا(ع) وقت زیادی را صرف بحث و مناظره با نمایندگان ادیان مختلف می‌کردند ادامه داد: همه مناظره‌های حضرت دارای محتوای عمیق و عالی است که نشان دهنده احترام امام به عقاید و اندیشه‌های این افراد است.

نشانه‌های بسیاری از اکرام مقام انسانی در سیره امام رضا (ع) دیده می‌شود

وی با اشاره به دیدگاه امام رضا(ع) در خصوص کرامت انسانی اظهار داشت: اگر به سیره و روش زندگی امام رضا(ع) توجه کنیم نشانه‌های بسیاری از احترام و اکرام مقام انسانی مشاهده خواهیم کرد و حضرت با تمام آن فضائل و مقاماتی که داشتند در ‌‌نهایت تواضع و فروتنی با مردم معاشرت می‌کردند.

حجت الاسلام کاظمیان افزود: ایشان قسمتی ازعمر شریفشان را درمقام ولایت عهدی به سر بردند و این سیره عملی، الگوی بسیار مطلوبی برای شیعیان به ویژه کارگزاران حکومت است که هیچ فرقی بین خود و دیگران قائل نمی‌شدند و به مسئله کرامت اسلامی توجه ویژه‌ای داشتند.

وی در پایان گفت: حفظ کرامت انسانی یک اصل اساسی است که مورد پذیرش همه جوامع بشری بوده است و دین مقدس اسلام نیز سال‌ها قبل از اینکه غرب این موضوع را مطرح و داعیه دار آن باشد به این امر مهم توجه داشته است.
 

کد خبر 1515958

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha