۱۶ بهمن ۱۳۹۰، ۱۱:۵۱

اخبار کوتاه میراث البرز/

کشف سه قبرتاریخی در منطقه حصار کرج/ سفال هائی با قدمت 3 هزار سال در ساوجبلاغ

کشف سه قبرتاریخی در منطقه حصار کرج/ سفال هائی با قدمت 3 هزار سال در ساوجبلاغ

کرج - خبر گزاری مهر: کشف سه قبر تاریخی در منطقه حصار کرج، وجود سفال هائی با قدمت بیش از سه هزار سال در ساوجبلاغ و افتتاح نمایشگاه صنایع دستی به مناسبت دهه فجر در ساوجبلاغ مهمترین اخبار اداره میراث و امور خیریه البرز در دو روز گذشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رضا پوینده ضمن بیان خبر کشف سه قبر تاریخی در منطقه حصار کرج  گفت: طی عملیات عمرانی شهرداری، تعدادی قبر تاریخی کشف شد که بلافاصله ماموران گشت یگان حفاظت میراث فرهنگی در محل حاضر شدند.

وی تصریح کرد: پس ازبررسی کارشناسان یک قطعه سفال متعلق به دوره صفویه به دست آمد که با تعاملات صورت گرفته با شهرداری عملیات عمرانی متوقف و منطقه مورد مطالعه قرار گرفت.

پوینده با بیان اینکه تحقیقات ادامه دارد افزود: به نظرمی‌رسد تحقیقات برروی این محوطه تاریخی بیش از یک فصل به طول خواهد انجامید، اما اظهار نظر دقیق‌تر مستلزم مطالعات بیشتر باستان‌شناسان است.

 سفال هائی با قدمت بیش از 3 هزار سال در ساوجبلاغ وجود دارند

مدیر کل اداره میراث البرز گفت: شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز از پیشگامان عرصه هنر است و سفال‌های کشف شده در این شهرستان قدمتی  سه هزار و 500 ساله دارد.

وی گفت: قدیمی‌ترین نمونه‌های سفال کشف شده در منطقه موشلان، اسماعیل آباد و خوروین ساوجبلاغ اکنون در موزه ملی ایران باستان و موزه‌های خارج از کشور همچون لوور فرانسه نگهداری می‌شود.

وی افزود: کارگاه‌های فعال صنایع دستی شهرستان ساوجبلاغ به رشته‌های ساخت سازهای سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مصنوعات چرمی، سفال و سرامیک، شیشه نسوز و احجام چوبی مربوط می‌شود.
 

نمایشگاه صنایع دستی ساوجبلاغ همزمان با دهه فجر افتتاح می شود

اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساوجبلاغ با همکاری معاونت صنایع دستی اداره کل استان البرز و به مناسبت دهه فجر از تاریخ 17 تا 20 بهمن ماه نمایشگاه صنایع دستی در شهرستان ساوجبلاغ، شهر هشتگرد برگزار خواهد کرد.

این نمایشگاه دارای 20 غرفه از استان البرز در رشته های منبت، معرق ،سفال سرامیک، نقاشی و تراش شیشه، گلیم بافی، رودوریهای سنتی ،زیورآلات سنتی و نگارگری است.

این نمایشگاه که با هدف ترویج صنایع دستی و آشنائی بیشتر عموم با هنرهای دستی و صنایع دستی استان البرز برگزار می شود از ساعت 9 صبح تا 19 میزبان بازدید کنندگان خواهد بود.


 

 

کد خبر 1525298

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha