۲۷ بهمن ۱۳۹۰، ۱۰:۴۱

گرشاسبی:

مالچ مشکل زیست محیطی دارد

مالچ مشکل زیست محیطی دارد

اهواز - خبرگزاری مهر: معاون سازمان مراتع، جنگلداری و آبخیزداری کشور بر ضرورت کاهش سطوح مالچ پالشی به دلیل مشکلات زیست محیطی در کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز گرشاسبی عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران خوزستانی اظهار کرد: مالچ را به عنوان یک راهکار برای مقابله با بیابان زایی نمی دانیم و درصدد کاهش سطح مالچ پاشی هستیم.

وی با بیان اینکه بیابان زدایی در پنج سال گذشته به روش بیولوژیک انجام گرفته است، افزود: عرصه ها برای مالچ پاشی نیز مناسب نبوده چرا که نوع آب و هوا و بارندگی و قیمت مالچ در اجرای عملیات مالچ پاشی بسیار تاثیرگذار است.

گرشاسبی با اشاره به توسعه نهالکاری و فضای سبز، عنوان کرد: به عنوان مثال در استان خوزستان از سطح 14 هزار هکتار که برای انجام عملیات بیابان زدایی در سال جاری تعیین شده، تنها چهار هزار هکتار مالچ پاشی و مابقی آن نهالکاری می شود.

وی با اشاره به گران بودن قیمت مالچ و بالا رفتن هزینه ها در راستای مالچ پاشی اراضی بیابانی، تصریح کرد: بر این اساس راهکارهای دیگری برای بیابان زدایی باید در نظر گرفته شود.

گرشاسبی با بیان اینکه در استان خوزستان مقرر شده 75 هزار هکتار بیابان زدایی صورت گیرد، ادامه داد: بیابان زدایی 75 هزار هکتار نیز کار بسیار بزرگ و هزینه بری است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد طرحهای توسعه ای فضای سبز و تقویت بخش خصوصی به این منظور، گفت: سعی بر این است که در نهال کاری از درختهای پرثمر و مقاوم در برابر شرایط سخت استفاده کنیم.

گرشاسبی با اشاره به پوشش گیاهی و متنوع کشور اظهار کرد: یکی از سیاستهای سازمان استفاده از گونه های بومی و متناسب با ساختار منطقه است.

معاون سازمان مراتع، جنگلداری و آبخیزداری کشور با بیان اینکه از مجموع 32 میلیون هکتار بیابانهای کشور تاکنون هفت میلیون هکتار، بیابان زدایی شده، افزود: از این مقدار دو میلیون و 500 هزار هکتار در قالب مهار کانونهای فرسایش بادی و بقیه با اجرای درختکاری، مالچ پاشی و پخش سیلاب، بیابان زدایی شده است.

وی گفت: بیشترین کانونهای بیابانی در مناطق جنوب، جنوب غرب و مرکز کشور در حوزه استحفاظی استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد و خوزستان است.

گرشاسبی گفت: مطالعه 10 میلیون هکتار از زمینهای بیابانی کشور برای بیابان زدایی انجام شده است و در صورت تخصیص اعتبار در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور کل کانونهای بحران زا مهار خواهد شد.
کد خبر 1535444

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha