به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب شامل بخشهای مختلفی چون گزیده آثار خوشنویسی قدیم، خوشنویسی معاصر، گزیده آثار مجسمه و حجم، گزیده آثار نقاشی معاصر، گزیده آثار نقاشی قهوهخانهای، گزیده لوازم کتابت، جلدهای لاکی و شمایلها است.
مهدی توکلیان رئیس موزه هنر امام علی درباره این کتاب میگوید: این موزه از ابتدای شکلگیریاش با هدف بازشناسی، پژوهش و معرفی هنرهای دینی و معنوی و به عنوان مرکزی تخصصی و مرجعی قابل استناد، آثار هنری مختلفی را گردآوری کرده و از طریق برنامههای مختلف معرفی میکند.
وی میافزاید: مجموعههای مختلف موزه هنر امام علی (ع) که بخشی از آن در این کتاب پیشروی مخاطب است در طول سالیان سال با تلاش و پیگیریهای مسئولان و مدیران از راههای مختلف جمعآوری شدهاند و امید است بستر و منشا پژوهشها و تأثیرات مختلف در جریان هنر و فرهنگ اسلامی ایرانی بوده و همچون امانتی گرانبها، چراغ راه هنرپژوهان آینده باشد.
همچنین محمدحسین سعلبیفرد مدیر پژوهش موزه امام علی درباره این کتاب میگوید: مجموعهای که در این کتاب ارائه شده است مربوط به سالهای 1379 تا 1386 است و صرفاً برای آشنا کردن علاقمندان با نمونههایی از هنرهای معاصر با گرایش دینی و به ویژه با موضوع امام علی(ع) گردآوری شده است و سبکها و گرایشهای مختلف هنری را شامل میشود که با تکیه بر ارزشهای تصویری، روحی، و معناگرای هنرمندان ایرانی و بینشی خاص به جهان هستی زمینه آفرینش آثار ارزشمند هنری را در فضای معاصر ایران فراهم کرده است.
در گردآوری و تدوین کتاب و انتخاب و چیدهمان تصاویر سعی بر این بوده است تا جایگاه تاریخی آثار هنری گنجینه رعایت شود و در نهایت سیر تصاویر به سوی آثار هنری معاصر امتداد یابد.
بخش اول این کتاب به معرفی آثار خوشنویسی قدیم ایران پرداخته که شامل: خطوط نسخ، ثلث، نستعلیق و... از استادان و هنرمندان ماندگاری همچون میرعماد(منسوب) خواجه اختیار، محمد جعفر، وصال شیرازی و ... است.
در ادامه بخش خوشنویسی گزیدهای از آثار بزرگان خوشنویس معاصر ایران ارائه شده که پیش از این نیز در کتابی با عنوان امام علی در آیینه خوشنویسی به صورت مستقل منتشر شده است.
در این بخش آثاری از هنرمندان خوشنویس همچون غلامحسین امیرخانی، مجتبی ملکزاده، علی شیرازی و.. آورده شده است. در ادامه نمونه هایی از لوازم خوشنویسی مثل قلمدانهای لاکی(قاجار)،جلدهای لاکی ارائه شده است.
بخش آثار نقاشی شامل بخش دینی: نقاشیهای قهوهخانهای از هنرمندانی همچون حسین قوللر آقاسی، محمد مدبر، عباس بلوکیفر،علی اکبر لرنی، محمد فراهانی، احمد خلیلی فر و ... است و در سه موضوع :حماسی، رزمی و بزمی قابل بررسی بوده و از مجموعهداران خریداری شده است.
شمایلهای ائمه اطهار، حضرت علی(ع) و اهل بیت که در قالب نقاشیهای پشت شیشه و روی مقوا جای دارند بخش دیگری از مجموعه هنرهای دینی است.
همچنین بخش عمدهای از آثار نقاشی دینی گنجینه در کارگاههای مختلف آفرینش هنری که به مناسبتهای ملی و مذهبی برگزار شدهاند توسط هنرمندان نقاش معاصر ایرانی خلق شدهاند که از سویی زمینهای برای تعامل و تبادل تجربیات حرفهای هنرمندان ایجاد کرده و از یک سو بر دامنه آثار هنرهای دینی موزه افزوده است.
همچنین آثاری از هنرمندان خارجی که در سمپوزیوم بین المللی نقاشی امام علی(ع) در سال 1385 در کنار هنرمندان ایرانی با موضوع عدالت گستری و نوع دوستی خلق شدهاند، در این بخش ارائه شده است.
پس از نقاشیهای دینی گزیدهای از آثار نقاشان معاصر ارائه شده است؛ آثاری که در نمایشگاههای مختلف و با هدف حمایت از بنیانهای هنری شهر تهران و گسترش چرخه اقتصاد هنری از هنرمندان خریداری شده است و آثاری از زندهیاد جواد حمیدی، حسین خسروجردی، محمدعلی ترقیجاه و ... را به صورت مجموعه مستقل شامل میشود و در طول یک دهه مجموعهای از آثار فاخر با شیوهها و رویکردهای مختلف از پیشگامان نقاشی معاصر را فراهم کرده است.
پس از این بخش آثار تصویرسازی ارائه شدهاند که مربوط به دومین جایزه جهانی ادیان توحیدی است و با هدف فراهمسازی شرایط بروز و عینیتبخشی به ایدهای هنری و آثاری از هنرمندان داخلی و خارجی با موضوعات: سرنوشت خیر و شر، بیان آموزههای انبیا، نیکوکاری، صلح و آشتی و... را شامل میشود.
آثار بخش طراحی مربوط به برگزیدگان دومین جشنواره طراحی معاصر ایران است که با موضوع شهر، فرصتی برای تولید آثار طراحی ایجاد کرده است.
بخش دیگری از کتاب به آثار حجمی اختصاص دارد که در برنامه هایی همچون معراج و مولوی، اولین سمپوزیوم بینالمللی تهران از هنرمندان ایرانی و خارجی انتخاب شده و اصل بعضی از آثار در ابعاد بزرگ در میادین کلان شهر تهران نصب شدهاند.
بخش قابل توجهی از آثار حجمی پرویز تناولی، از پیشگامان مجسمه سازی معاصر نیز در این کتاب ارائه شده است.
نظر شما