۱۰ تیر ۱۳۹۱، ۱۴:۰۴

اخبار جشنواره "مبارک"/

بزرگداشت 5 چهره تأثیرگذار تئاتر عروسکی ایران برگزار می‌شود

بزرگداشت 5 چهره تأثیرگذار تئاتر عروسکی ایران برگزار می‌شود

هنگامه مفید، ‌ایرج محمدی، حسن لوئیان،‌ رضا جعفری و زنده‌یاد جواد ذوالفقاری به پاس سال‌ها فعالیت مستمر در تئاتر عروسکی تجلیل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پنج چهره تأثیرگذار در تئاتر عروسکی به پاس سال‌ها فعالیت خلاقانه و استمرار این فعالیت‌ها در نمایش عروسکی، نمایشنامه‌نویسی، آموزش تئاتر عروسکی، حفظ و اشاعه هنر خیمه‌شب‌بازی به عنوان یک هنر کهن ایرانی و تولید متون آموزش عروسکی در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران (مبارک) تجلیل می‌شوند.

هنگامه مفید از پیشکسوتان تئاتر کودک و عروسکی، ‌ایرج محمدی از اساتید رشته نمایش عروسکی و عروسک‌ساز، حسن لوئیان از پیش‌کسوتان خیمه‌شب‌بازی اصفهان، رضا جعفری از پیش‌کسوتان هنر عروسکی نائین و زنده‌یاد جواد ذوالفقاری که از جمله بانیان جشنواره نمایش عروسکی به شمار می‌رود و سال‌ها فعالیت در زمینه تولید متون آموزشی و اجرایی همچنین آموزش و کارگردانی تئاتر عروسکی را در پرونده کاری خود داشته، پنج چهره‌ای هستند که جشنواره چهاردهم، سالها فعالیت‌شان را پاس می‌دارد.
 
افتتاح نمایشگاه عروسک‌های اپرا در تالار فردوسی
 
مراسم افتتاحیه "اپرای عروسکی حافظ" روز یکشنبه 11 تیرماه ساعت 20 در تالار فردوسی برگزار می‌شود. مراسم بازدید از عروسک‌های گروه تئاتر آران، با حضور مسئولان فرهنگی و هنری کشور، بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مرکز هنرهای نمایشی برگزار و شرکت‌کنندگان در ادامه به تماشای اپرای عروسکی حافظ خواهند نشست.
 
در این نمایشگاه 500 عروسک ساخته شده توسط گروه آران در اپراهای مولوی و عاشورا در معرض دید عموم قرار خواهدگرفت. اپرای عروسکی حافظ به کارگردانی بهروز غریب‌پور، روز یکشنبه 11 تیرماه پس از افتتاح نمایشگاه عروسک‌های اپرای مولوی و عاشورا، ‌اجرای خود در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک آغاز می‌کند.
 
اجرا 17 نمایش صحنه‌ای و خیابانی در اولین روز جشنواره "مبارک" 
 
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران (مبارک) با اجرای 10 نمایش صحنه‌ای و 7 نمایش خیابانی از روز شنبه 10 تیر آغاز به کار می‌کند.
 
اولین روز جشنواره در بخش صحنه‌ای با اجرای نمایش‌های "شاهزاده نمک" به کارگردانی نسیم یاقوتی در کارگاه نمایش و "امیرارسلان نامدار" به کارگردانی حسین چراغی در تالار گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در ساعت 16 روی صحنه می‌روند کار خود را آغاز می‌کند. اجرای دوم این نمایش‌ها در ساعت 18 خواهد بود.
 
تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر در این روز میزبان نمایش "زندگی من" به کارگردانی هادی حجازی‌فر است که در ساعت‌های 18 و 20 روی صحنه می‌رود. در فاصله این دو اجرا نیز مراسم ویژه‌ای برای بزرگداشت یاد و خاطره جواد ذوالفقاری برگزار می‌شود.
 
تالار چهارسو نیز در نوبت‌های 18:30 و 20:30 پذیرای نمایش "روز دوست داشتنی" به کارگردانی گالاکاندلاکی از کشور گرجستان می‌شود. در تالار سایه نیز نمایش "لالایی‌ها و دروغ‌ها" به کارگردانی ندا ایزدی در نوبیت‌های 17 و 19 اجرا می‌شود.
 
تالار قشقایی نیز میزبان نمایش "به گذارت، بازم گشا" کار فاطمه سلجوقی است که در نوبت‌های 17:30 و 19:30 روی صحنه می‌رود. اما در تماشاخانه سنگلج، نمایش "عروس گله" کار علیرضا شکورپور از بندرانزلی حضور دارد که در نوبت‌های 18 و 20 روی صحنه می‌رود.
 
نمایش "ماجرای روباه و گرگ" کار علی برنون که به زبان آذری و از شهر تبریز در این جشنواره حضور دارد نیز در نوبت های 17:30 و 19:30 بر صحنه تالار هنر اجرا می‌شود. خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر در این روز میزبان نمایش "مشق لعبتک" به کارگردانی داوود فتحعلی بیگی است که در نوبت‌های 17 و 19 اجرا خواهد شد.
 
سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران نیز در روزهای جشنواره به اجرای نمایش "شاه عالم تاب، کنیزک بی‌تاب، سونات مهتاب"  کار رسول نجفیان اختصاص دارد که در ساعت 21:30 اجرا می‌شود. اما در بخش خیابانی جشنواره که از ساعت 11 صبح کار خود را با اجرای "قلا و بادوان" به کارگردانی سعید ذبیحی از کرمانشاه در محوطه کاخ گلستان آغاز می‌کند، 7 نمایش به اجرا در می‌آید.
 
در این روز محوطه مجموعه تئاتر شهر میزبان 4 اجرای نمایش‌های "آیین چهل پنبه" کار سعید باغبان در ساعت 18، "مبارک" کاری از صابر عسگریی در ساعت 18:30، "داستان آمرسینگ رانور دلاور" کار خیرات رام از کشور هند در ساعت 19 و "کل کل حشرات" کار مریم سعادت در ساعت 19 خواهد بود.
 
محوطه خانه هنرمندان نیز در ساعت 16:30 شاهد اجرای "مبارک" کار صابر عسگری و در ساعت 17 میزبان نمایش "قلا و بادوان" کار سعید ذبیحی خواهد بود.
 
بازدید از 92 عروسک‌ نمایشی در موزه ابوالحسن صبا
 
92 عروسک ملی و بومی ایران از ساخته‌های همسر استاد ابوالحسن صبا - صاحب نام عرصه موسیقی کشور-  همزمان با برپایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک در معرض دید علاقه‌مندان هنر عروسکی قرار می‌گیرد. موزه صبا که مجموعه‌ای گرانبها از یادگارهای استاد ابوالحسن صبا را به نمایش گذاشته است در ایام برپایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک میزبان هنرمندان و شرکت‌کنندگان در جشنواره خواهد بود.
 
بخش نفیسی از عروسک‌های نمایشی ایران که توسط بانو "منتخب اسفندیار کوه نور" همسر استاد صبا و دختر عموی نیما یوشیج که از جمله نخستین عروسک سازان کشور است، ساخته شده‌اند، در این موزه به نمایش گذاشته شده که با همکاری معاونت هنری و اداره کل موسیقی کشور به مناسبت جشنواره چهاردهم برای بازدید آماده شده است.
 
آیین بازدید گروهی از موزه صبا روز یکشنبه 11 تیرماه ساعت 10 صبح با همراهی مدیران، دست ‌اندرکاران، خبرنگاران و  هنرمندان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک برگزار می‌شود. این اقدام بخشی از برنامه‌های گسترده‌ای است که برای احیاء و معرفی موزه‌های هنری و به خصوص شکل‌گیری موزه عروسک‌های نمایشی انجام می شود و در برپایی این حرکت، محمد میرزمانی مدیر دفتر موسیقی، محسن شریفی معاونت دفتر موسیقی و حمیدرضا شبابی مدیر موزه صبا با مرکز هنرهای نمایشی همکاری داشته‌اند. 
 
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک از 10 تا 15 تیرماه در تهران و سه استان کشور با دبیری اردشیر صالح پور برگزار می‌شود.
کد خبر 1638498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha