۳۱ شهریور ۱۳۹۱، ۱۴:۲۴

به بهانه روز جهانی صلح/

نگاه حداقلی و حداکثری به صلح/ صلحی که همه در فکر جنگ هستند!

نگاه حداقلی و حداکثری به صلح/ صلحی که همه در فکر جنگ هستند!

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: 21 سپتامبر از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی صلح انتخاب شده است.

31 سال پیش در چنین روزی (21 سپتامبر 1981) مصادف با بازگشایی جلسۀ مجمع عمومی سازمان ملل، روز 21 سپتامبر به عنوان روز جهانی صلح برگزیده شد.

در تحقیقات و مطالعات صلح، مفهوم صلح به سه معنای مختلف تعریف و به کار بسته شده است. در معنای نخست، صلح به صورت منفی و حداقلی تعریف می‌شود و عبارت است از نبود جنگ گسترده و خشونت عریان و آشکار در سطح بین‌المللی.

در این تعریف جنگ و خشونت یک امر طبیعی فرض می‌شود و صلح یک وضعیت استثنایی به شمار می‌رود. منتها در صورتی می‌توان از صلح سخن گفت که جنگ و خشونت آشکارا متوقف شده باشد. در نتیجه، برای دستیابی به صلح باید منازعات آشکار را کنترل کرد که منجر به جنگ نگردد و بدین وسیله از وقوع جنگ تمام عیار و واضح جلوگیری کرد.
 
به نظر حداقل‌گرایان امحای جنگ برای تأمین صلح کفایت کرده و بر عدالت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اولویت دارد. صلحی که همه در فکر جنگ هستند، درحال آماده باش به سر می برند و دلهره دارند و به تعبیر افلاطون مردم با صدای خوش پرندگان بیدار نمی شوند صلح منفی است.
 
تعریف دوم از مفهوم صلح، بر عکس، حداکثری و مثبت است. در این دیدگاه، صلح فراتر از فقدان جنگ گسترده و خشونت فیزیکی آشکار است و برای تحقق آن شرایطی به جز امحای جنگ باید فراهم شود. بر این اساس صلح عبارت است از همگرایی جامعه بشری یا عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی.
 
برای برقراری صلح، علاوه بر کنترل منازعات و مناقشات آشکار باید از تبدیل منازعات و خشونت ساختاری نیز جلوگیری و پیشگیری کرد. خشونت ساختاری نوعی رابطه اجتماعی است که در آن یک طرف قادر است سلطه و سیطره خود را به طور کامل اعمال کند. در حالی که طرف دیگر این رابطه از هر گونه خودیابی و خودسازی ناتوان و محروم نگه داشته می‌شود.
 
محرومیت، قحطی، سرکوب، گرسنگی، نابرابری، نژاد پرستی و تبعیض نژادی و وابستگی و توسعه نیافتگی نمونه‌هایی از خشونت ساختاری هستند که در ساختارها و نهادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ملی و بین‌المللی نهادینه شده‌اند.
 
حداکثرگرایان یا قائلان به صلح مثبت، بر خلاف حداقل‌گرایان، معتقدند که صلح به معنای عدالت اجتماعی-اقتصادی، بر امحای جنگ ارجحیت دارد زیرا در صورت تحقق صلح مثبت، دیگر توسل به زور و جنگ و خشونت ضرورتی نخواهد داشت.

برخود فعالانه با صلح نیازمند درنظر گیری چندین عامل است. ذات مشترک انسانها، توجه به حرکت و جهت آفرینش، دیگرگرایی فرهنگی، روحیه شکیبایی و گذشت، توجه به تفاوتها و کثرتها، همکاری متقابل مسئولیت پذیری و وحدت در عین کثرت، منطق فرهنگ گفتگو، روحیه پذیرش حرف نو، عدالت اجتماعی و رفع نیازمندها، دولت وحدت گرا، جهان نگری و عام نگری (مسئولیت پذیرجهانی) شناخت جدید وضعیت کنونی عالم و ضرورت گفتگوی ادیان  از جمله عوامل مؤثر در نگاه فعالانه به مقوله صلح مثبت است.
 
مفهوم سوم صلح، حد واسطی بین دو معنای حداکثری و حداقلی است؛ یعنی عدالت اجتماعی و اقتصادی و نبود جنگ گسترده و خشونت فیزیکی. دیدگاه میانی نیز به وجود نظامهای اجبار و تهدید اذعان دارد، ولی تلاش می‌کند تا از آن رهایی یابد و یا به حداقل برساند. اگر چه میانه‌روها صلح را فراتر از نبود جنگ گسترده و خشونت فیزیکی تعریف می‌کنند، به نظر آنها دستیابی به صلح حداکثری نیز در شرایط بین‌المللی موجود امکان‌پذیر نیست.
 
بنابراین برای برقراری صلح باید از یک نظام بین‌المللی که بکارگیری زور و خشونت حقایق تلخ و انکار ناپذیر آن است، به جامعه‌ای گذر کرد که در آن بهره‌گیری از این دو ابزار برای پیگیری و تأمین اهداف و منافع کشورها غیرممکن باشد.
کد خبر 1701370

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha