۱۸ آذر ۱۳۹۱، ۱۲:۳۲

مهر گزارش می‌دهد؛

توپ کم‌کاری وزیر در زمین خبرنگاران/ 78 دانش آموز قربانی آتش‌سوزی

توپ کم‌کاری وزیر در زمین خبرنگاران/ 78 دانش آموز قربانی آتش‌سوزی

وزیر آموزش و پرورش این بار توپ کم کاری وزارتخانه خود را به زمین خبرنگاران انداخت و با متهم کردن آنها گفت اگر به موقع خبر می‌دادید مواظب مدرسه شین آباد باشید، آتش سوزی رخ نمی داد. این درحالی است که خبرگزاری مهر سه هفته پیش در مورد احتمال وقوع چنین وقایعی هشدار داده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، 15 آذر ماه امسال باز هم روز خوش یمنی برای دانش آموزان نبود و این بار نیز آتش بخاری غیراستاندارد دامن دانش آموزان مدرسه ابتدایی انقلاب اسلامی روستای شین آباد از توابع پیرانشهر در آذربایجان غربی را گرفت و 35 دانش آموز و معلم و سرایدار در آتش سوختند.

توپ کم کاری های حاجی بابایی در زمین خبرنگاران

وزیر آموزش و پرورش که در زمان وقوع حادثه به منظور شرکت در اجلاس آیسسکو به عربستان سفر کرده بود، بلافاصله پس از بازگشت به کشور (17 آذر) به دیدار دانش آموزان مدرسه شین آباد رفت و به تمام مسئولان اعلام کرد که هیچ چیزی در بحث دارو و بیمارستان برای دانش آموزان کم گذاشته نشود.

حمیدرضا حاجی بابایی اما در جمع خبرنگاران در واکنش به خواسته نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر استعفایش با لحنی طنزآمیز می گوید: «خبرنگاران چی، خبرنگاران را برکنار کنیم یا نه؟ اگر به موقع خبر می دادید مواظب مدرسه شین آباد پیرانشهر باشید این اتفاق روی نمی داد.»

صحبتهای وزیر آموزش و پرورش خطاب به خبرنگاران در شرایطی است که خبرگزاری مهر سه هفته قبل از آتش سوزی مدرسه ابتدایی شین آباد، در تاریخ 24 آبان ماه هشدارهای لازم را نسبت به وسایل گرمایشی کلاس های مدرسه و تاکید بر استفاده از بخاری های استاندارد داده بود.

در این گزارش، مرتضی رئیسی رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور گفته بود: تمامی مدارس کشور براساس دستورالعمل سازمان نوسازی باید از سیستم های حرارتی استاندارد برای گرم شدن کلاس ها استفاده کنند.

او با تاکید بر حوادث آتش سوزی رخ داده در سالهای گذشته برای دانش آموزان اعلام کرده بود: از این به بعد تمامی مدیران مدارس کشور باید از سامانه های حرارتی استاندارد همچون سیستم گرمایشی شوفاژ و یا بخاریهای نفتی کاربراتور دار استفاده کنند و در صورتی که وسایل گرمایشی استاندارد ندارند، باید درخواست خود را برای تهیه این وسایل به اداره نوسازی استان و شهرستان خود بدهند.

استعفا، بهترین راه حل برای وزیر آموزش و پرورش است

استعفا تنها خواسته نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد و همچنین واژگونی اتوبوس راهیان نور دانش آموزان بروجنی است.

در روز وقوع آتش سوزی در مدرسه ابتدایی شین آباد، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله نماینده سردشت و پیرانشهر خواهان استیضاح وزیر آموزش و پرورش شدند و اعلام کردند: بهترین راه حل برای وزیر آموزش و پرورش استعفاست.

رسول خضری نماینده مردم سردشت در مجلس در این زمینه گفت: «منطقه شین آباد لوله کشی گاز شده و من نمی دانم که چرا همچنان از بخاری نفتی در مدرسه به عنوان سیستم گرمایشی استفاده می شده است. وزیر آموزش و پرورش هیچ توجیهی برای حادثه آتش سوزی صبح امروز مدرسه شین آباد و همچنین حوادث دیگر چند ماهه اخیر همچون واژگونی اتوبوس دانش آموزان و فوت آنها ندارد و بهترین راه برای حاجی بابایی استعفا است.»

او با بیان اینکه رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور نیز باید نسبت به حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد پاسخگو باشد، افزود: «رئیس سازمان نوسازی مدارس باید نسبت به تقویت بافت فرسوده مدارس نیز اقدامات گسترده ای انجام می داده است که هیچ کدام از این کارها انجام نگرفته است.»

این نماینده مجلس با طرح سئوال دیگری از مسئولان آموزش و پرورش توضیح داده است: جمعیت کلاس مدرسه انقلاب اسلامی شین آباد بیش از 37 نفر بوده است و باید از مدیران آموزش و پرورش پرسید که چرا در یک کلاس این تعداد دانش آموز دختر مشغول به تحصیل هستند.

قصه تکراری استفاده از بخاری غیر استاندارد در مدارس

اگرچه در ساعات اولیه وقوع این آتش سوزی، مدیر سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد که بخاری استفاده شده در کلاس درس شین آباد از نوع بخاری های استاندارد بوده است. اما در بررسی های بعدی صورت گرفته و همچنین در صحبت هایی که اهالی روستا، دانش آموزان و همچنین نمایندگان پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی داشته اند، گویا باز هم قصه تکراری استفاده از بخاری غیر استاندارد در مدرسه انقلاب اسلامی تکرار شده است.

یکی از دانش آموزان این مدرسه در گفتگویی با خبرنگار مهر می گوید:«یک لحظه متوجه نشت نفت از مخزن بخاری و زیاد بودن شعله های داخل بخاری شدیم و بخاری از شدت حرارت، رو به سرخی بود. معلم بلافاصله به سراغ کپسول آتش نشانی رفت اما کپسول هم مایع نداشت. با ورود بابای مدرسه بخاری یک لحظه آتش گرفت و به همه جا سرایت کرد. سعی کردیم که از کلاس خارج شویم اما با توجه به تراکم جمعیت و نرده های پنجره کلاس،خروج از کلاس برایمان مشکل شد و از سوی دیگر نیز در کلاس، دستگیره نداشت.»

استفاده از گاز در کلاس درس ممنوع است

مرتضی رئیسی درباره استفاده از بخاریهای گازی در مدارس گفت: استفاه مستقیم از گاز در کلاسهای درس ممنوع است. براساس استانداردهای بین المللی به هیچ وجه نباید گاز در کلاس درس به صورت مستقیم استفاده شود و حتما باید از طریق سیستم حرارت مرکزی کلاسهای درس گرم شود.

78 دانش آموز قربانی بخاریهای نفتی

با گذشت حدود6 سال از حادثه دردناک مدرسه درودزن و به رغم آنکه آمار قربانیان حادثه آتش سوزی در مدرسه ها به 78 نفر رسیده است، باز هم مسوولان آموزش و پرورش سعی دارند تقصیرها را به گردن دیگران بیاندازند.

اوایل دی ماه 85، بیش از 33 نفر از دانش آموزان دختر یکی از مدرسه های بخش درودزن شهرستان مرودشت استان فارس طعمه حریقِ بخاری نفتی شد و پوست تن دانش آموزان ذوب شد. اکثر آنان با سوختگیهای درجه 3 و 4 عمیق به بیمارستان منتقل شدند و حتی احتمال مرگ و میر دو نفرشان بسیار زیاد بود. وضعیت حادی بود، برخی از آنان به خاطر سوختگی شدید وضع تنفسی مناسبی نداشتند که به سرعت، عمل جراحی نای برای آنها انجام شد و برای مدتی زیر دستگاه تنفس مصنوعی بودند اما در هر صورت با تلاش و پیگیری کارکنان بیمارستان نجات یافتند.

در پاییز سال 89 نیز وقوع آتش‌سوزی در مدرسه شبانه‌روزی چاه‌رحمان واقع در یکی از بخش های چابهار منجر به کشته‌شدن یک دانش‌آموز شد.

همچنین سال گذشته در حالی که فقط دوماه از فصل سرما می گذشت بر اثر بروز آتش سوزی در خوابگاه دانش آموزی دبیرستانی در چابهار دو دانش آموز کشته و سه نفر مجروح و به بیمارستانی در زاهدان منتقل شدند.

محمد جهانشاهی یکی از مقامهای مسئول در آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفته بود این واقعه بر اثر اتصال سیمهای برق در خوابگاه دبیرستان وابسته به دانشگاه بین المللی علوم دریانوردی چابهار رخ داده است. همچنین سه دانش آموز دیگر به نام های «برهان الدین بلیده»، «فرشید درزاده» و «جمال رئیسی» نیز دچار سوختگی شدید شدند. در آخرین حادثه نیز 35 دانش آموز مدرسه انقلاب اسلامی روستای شین آباد دچار سوختگی ناشی از آتش بخاریهای نفتی شدند.

نزدیک به 80 روز از آغاز سال تحصیلی جدید می گذرد، اما در همین مدت اندک، دو حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس اردوی راهیان نور دانش آموزان بروجنی و اکنون نیز حادثه آتش سوزی در مدرسه انقلاب اسلامی روستانی شین آباد خانواده های بسیاری را داغدار و غمگین کرده است و وزیر آموزش و پرورش هر بار که مورد سوال خبرنگاران درباره کوتاهی این وزارتخانه قرار می گیرد، به جای پاسخگویی صریح و شفاف، یا می گوید: "بروید و از مسئولش بپرسید" و یا آنکه خبرنگاران را متهم به کم کاری در حوزه اطلاع رسانی می کند.

کد خبر 1760503

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha