۲۰ آذر ۱۳۹۱، ۹:۵۶

در نشستی در گالری گلستان/

شمس‌الدین غازی: کارهایم متاثر از نقاشان سقاخانه‌ای است

شمس‌الدین غازی: کارهایم متاثر از نقاشان سقاخانه‌ای است

هنرمند جوان شیرازی که نمایشگاهش در گالری گلستان برپاست بر این نکته که آثارش متاثر از نقاشان سقاخانه‌ای است تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه نقاشی و مجسمه شمس الدین غازی جمعه هفدهم آذرماه علاقمندان را به گالری گلستان کشاند. به همین مناسبت، عصر روز گذشته یکشنبه 19 آذرماه این هنرمند با تنی چند از اصحاب رسانه نشستی در گالری گلستان داشت.
 
در ابتدای این نشست،‌ لیلی گلستان؛ مدیر این گالری درباره نمایشگاه نقاشی و مجسمه‌های شمس‌الدین غازی گفت: پیش از برگزاری نمایشگاه نقاشی و مجسمه شمس‌الدین غازی انتظار استقبال خوبی ازاین نمایشگاه داشتم اما واقعا استقبال و فروش این نمایشگاه به گونه‌ای بود که حتی بازدیدکنندگان از این نمایشگاه نیز حیرت‌زده شده بودند.

وی افزود: درنخستین شب برپایی این نمایشگاه از مجموع ۵۰ اثری که ازاین هنرمند در گالری به نمایش گذاشته شده بود و ۲۲ اثر به فروش رفت و بیشتر خریدران آثار شمس‌الدین غازی را مجموعه‌داران تشکیل می‌دهند که به خرید یک اثر از این هنرمند اکتفا نمی‌کنند؛ مثلا تنها یک مجموعه‌دار در شب نخست این نمایشگاه ۱۰ اثر را خریداری کرد.

به گفته لیلی گلستان آثار ارائه شده دراین نمایشگاه از یک میلیون تومان تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده اند که در شب نخست ۱۹ نقاشی و سه مجسمه به فروش رسید.

لیلی گلستان درباره مجموعه خروس‌‌ها و شیرهای شمس‌الدین غازی گفت: با این که غازی سال‌هاست که روی موضوع شیرها و خروس‌ها کار می‌کند اما او درهر نمایشگاه با نگاه جدیدی به این موضوع می‌پردازد و آثار او دراین نمایشگاه به پختگی خاصی رسیده‌اند.

وی ادامه داد: ترکیب‌بندی، رنگ، عناصر تابلو، و سوژه‌هایی که غازی برای آثارش انتخاب می‌کند کلا قوی، ایرانی و کاملا شرقی هستند و به همین خاطر برای علاقه‌مندان بسیار ملموسند و زود و راحت با تماشاچی ارتباط برقرار می‌کنند. این سومین نمایشگاه انفرادی وی در گالری گلستان است.

وی قیمت آثار غازی را بسیار منطقی دانست و بیان کرد: برای قیمت‌گذاری آثار وی زیاد به بازار فکر نکردم. بیشتر به این فرک بودم که مردم عادی نیز بتوانند آثار وی را بخرند و به خانه‌های خود ببرند.

یکی از آثار شمس‌الدین غازی

وی نداشتن پیشینه زیاد، نداشتن کارنامه هنری آنچنانی و جوان بودن غازی را دلایلی برای پایین بودن قیمت آثارش توصیف کرد و گفت:‌ این دلایل باعث شده است که آثار وی را با قیمت‌های آنچنانی به فروش نرسانم. برگزاری چهار نمایشگاه برای تثبیت یک هنرمند بسیار کم است.

مدیر گالری گلستان ادامه داد: المان‌هایی که غازی استفاده می‌کند انسان را به یاد آثار تبریزی،‌ ژازه تباتبایی و بهرام دبیری می‌‌اندازد. در دنیای کدر و تیره گالری‌های امروز تهران که تمام نمایشگاه‌ها را بی‌رنگی و سیاهی گرفته است ناگهان یک هنرمند شیرازی به دنیایی از رنگ به گالری من آمده است و شاید یکی از دلایل موفقیت وی نیز همین باشد.

در ادامه غازی بیان کرد: با این که شیر و خورشید و خروس و قوچ سوژه اصلی نقاشی‌ها و مجسمه‌های من هستند اما این سوژه‌ها هیچ وقت برای من تکراری نمی‌شوند و در هرنمایشگاه با استفاده ازتکنیک‌های متفاوت به این سوژه ها می پردازم و دراین نمایشگاه نیز بیشتر خروس ها محور توجه من بودند.

وی خود را وامدار هنرمندان بزرگ سبک نقاشی قهوه‌خانه‌ای دانست و گفت:‌ علاقه شخصی من کالی‌گرافی است. ترکیب خط با شیر و خورشید از قبل از دوران هخامنشی و المان خروس در دوران ساسانی‌ها بسیار دیده می‌شود. بعد از ورود به اسلام نیز این دو سه نقش در آثار و کتیبه‌ها به وفور یافت می‌شود و همیشه خط نیز نیز با آنها در ارتباط بوده است. من از آنچه که بزرگان نقاشی سقاخانه‌ای کشیده و خلق کردند ایده‌های بسیاری گرفتم.

این هنرمند در مورد قیمت آثارش توضیح داد: توضیح خانم گلستان کافی است. ایده وی این است که کار بیشتر به فروش برسد ولو با قیمت کمتر. من در ایران در هیچ کجا به جز گالری گلستان نمایشگاه برپا نخواهم کرد.

وی مجسمه‌های خود را بیان بین آثار مش اسماعیل و ژازه دانست و در این مورد توضیح داد: ژازه هر تکه آهنی را که پیدا می‌کرد براساسش به یک فرم می‌رسید ولی مش اسماعیل برای فرم مورد نظرش آهن می‌جست. من بینابین این دو حرکت می‌کنم.

 دراین مجموعه شمس‌الدین غازی برخلاف مجموعه‌های پیشین از تکنیک‌های مختلف چاپ برروی نقاشی و استفاده از مهر بهره برده است؛ تکنیک‌هایی که امروزه کمتر مورد توجه نقاشان قرار می‌‌گیرد.

وی دراین مجموعه از تکنیک چاپ تینر که یادآور چاپ سنگی است و چاپ شیشه بهره گرفته است. غازی درباره تفاوت دیگر آثارش در این نمایشگاه گفت: ابعاد نقاشی‌های که در این مجموعه به نمایشگاه گذاشته متفاوت است و دراین مجموعه سعی کرده‌ام که هم برروی مقوا و هم بوم کار کنم. همچنین در مجسمه‌ها هم سعی کرده‌ام که حرکت و ریتم بیشتری بدهم.

غازی همچنین دراین مجموعه سه نقاشی جدیدش ازمجموعه خروس‌ها را با تکنیک کولاژ بر روی پارچه کار کرده است که این آثار او به دلیل پر حرکت بودن خروس‌ها با اقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده است.

نمایشگاه نقاشی و مجسمه شمس الدین غازی از ۱۷ تا ۲۲ آذرماه در گالری گلستان برپاست. گالری گلستان واقع در دروس خیابان کماسایی پلاک ۳۴ واقع شده است.

شمس‌الدین غازی متولد ۱۳۶۲ شیراز و لیسانس گرافیک از دانشگاه سوره و فوق‌لیسانس نقاشی دانشگاه سوره است. او طراح، نقاش ، مجسمه ساز، تصویرساز،گرافیست، آهنگساز، خواننده  و نوازنده است.

کد خبر 1762272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha