۱۷ دی ۱۳۹۱، ۱۸:۰۰

القاصی خبر داد:

تشکیل 409 فقره پرونده در راستای برخورد با حاملان سلاح سرد در شیراز

تشکیل 409 فقره پرونده در راستای برخورد با حاملان سلاح سرد در شیراز

شیراز - خبرگزاری مهر: دادستان عمومی و انقلاب شیراز از تشکیل 409 فقره پرونده در راستای طرح برخورد با حاملان سلاح سرد در دادسرای شیراز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی القاصی مهر با عنوان اینکه ادامه طرح برخورد با حاملان سلاحهای سرد بخشی از طرح ویژه مبارزه با مخلان نظم و آرامش اجتماعی است، افزود: این طرح ویژه که از پنجم مهر ماه آغاز شده همچنان با جدیت ادامه دارد.

وی افزود: در سه ماهه اول اجرای این طرح، 409 فقره پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تشکیل شده که در همین خصوص 453 نفر دستگیر شده اند.

القاصی بیان کرد: تعداد 177 نفر از این افراد با صدور کیفرخواست به محاکم جزایی معرفی شده اند و تعدادی نیز پس از تحقیقات مقدماتی با قرارهای مناسب قاضی تعیین تکلیف شده اند.

دادستان شیراز گفت: متهمانی که در طرح برخورد با حاملان سلاح سرد دستگیر می شوند به مدت 24 ساعت بازداشت خواهند شد.

وی با تشریح مجازات های پیش بینی شده در خصوص سلاح سرد گفت: از نظر قانونگذار سلاحهای سرد به دو دسته سلاحهای سرد جنگی و غیرجنگی تقسیم می شوند.

وی تصریح کرد: انواع سرنیزه، کاردهای سنگری و مشابه آن، افشانه های دفاع شخصی و شوک دهنده ها و گازهای بی حس کننده، بیهوش کننده واشک آور، شوکرهای برقی، مواد رادیو اکتیو یا میکروبی از جمله سلاحهای سرد جنگی محسوب می شوند.

القاصی بیان داشت: حمل و نگهداری، خرید، فروش، تهیه، توزیع و ساخت سلاحهای سرد جنگی جرم بوده و مستوجب مجازات قانونی حبس و جزای نقدی می باشد که میزان حبس وجزای نقدی با توجه به نوع وفعالیت مرتکب متفاوت خواهد بود.

دادستان شیراز در خصوص سلاح های سرد غیر جنگی گفت: حمل و استفاده از سلاحهای سرد غیر جنگی از قبیل چاقو، دشنه، پنجه بکس، تیزبر و ... با هدف ارعاب، اخلال درنظم یا سلب آسایش مردم، مطابق ماده 13 قانون اقدامات تامینی وتربیتی جرم محسوب شده و این قبیل سلاحها ولو اینکه هیچگونه استفاده ای از آنها نشده باشد با دستور دادستان جمع آوری و ضبط خواهند شد.

وی افزود: دست بردن به سلاح سرد از قبیل چاقو و مشابه آن به قصد ایجاد رعب و هراس در مردم و فراهم نمودن موجبات سلب آزادی عمومی، مصداق محاربه محسوب شده که مجازات محارب نیز مطابق ماده 190 قانون مجازات اسلامی اعدام یا تبعید یا قطع دست و پا ویا حبس ابد است.

القاصی با اشاره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی تاکید کرد: هرکس بوسیله چاقو یا هرنوع اسلحه دیگر تظاهر به قدرت نمائی کند و یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص، اخاذی، تهدید یا درگیری قراردهد؛ درصورتی که حتی از مصادیق محارب نیز نباشد به مجازات حبس تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

وی اظهار داشت: طرح ویژه برخورد و مبارزه با سلاح های سرد همچنان ادامه دارد و پایان این طرح زمانی خواهد بود که حمل سلاح های سرد به عنوان یک ضد ارزش شناخته شود.

دادستان عمومی وانقلاب شیراز قطع سیمهای برق، کابلهای مخابراتی و خطوط تلفن و شبکه های آب و فاضلاب و ... را علاوه برسرقت، تخریب و خرابکاری دانست و افزود: مرتکبان این جرائم طبق ماده 687 قانون مجازات اسلامی به حبس تعزیری تا 10 سال محکوم می شوند.

القاصی بیان کرد: چنانچه قصد مرتکب از قطع سیم های برق و شبکه های آب و فاضلاب و کابل های مخابراتی و ... اخلال درنظم وامنیت عمومی باشد، محارب و مفسد فی الارض شناخته شده و مجازات محارب برای او در نظر گرفته خواهد شد.

وی افزود: چنانچه قصد مرتکب از سرقت سیمهای برق و کابلهای مخابراتی و غیره توسط دادگاه اخلال درنظم و امنیت جامعه تشخیص داده نشود با عنوان خرابکاری به مجازات حبس تا 10 سال محکوم می شود.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز تاکید کرد: دادسرای عمومی وانقلاب شیراز با تمهیدات اتخاذ شده مرتکبین این دسته از جرائم را تحت عنوان اخلال در خطوط برق و تلفن بطور ویژه تحت تعقیب قرارمی دهد و به محض دستگیری با قراربازداشت موقت به علت ضرورت وجهات قانونی بازداشت خواهد کرد.

القاصی افزود: روند رسیدگی به پرونده های سرقت سیمهای برق در مراحل رسیدگی توسط دادسرای عمومی و انقلاب شیراز تعقیب و پیگیری خواهد شد.

وی گفت: محکومان این جرم مهم از هرگونه تسهیلات اعطائی در ایام بازداشت و تحمل حبس محروم خواهند شد.

کد خبر 1784985

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha