۷ خرداد ۱۳۸۴، ۱۸:۲۵

نتايج آخرين نظرسنجي ها نشان مي دهد ؛

فرانسه خود را براي رد كردن قانون اساسي آماده مي كند

در حاليكه همه پرسي در خصوص قانون اساسي اروپا در كشور فرانسه قرار است روز يكشنبه برگزار شود، ولي آرا عمومي مردم اين كشور از مخالفت آنان با قانون اساسي اروپا حكايت دارد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، كشور فرانسه روز يكشنبه شاهد برگزاري يك همه پرسي تاريخي در خصوص قانون اساسي واحد اروپايي خواهد بود، همه پرسي كه اگر طبق آنچه كه پيش بيني مي شود راي منفي مردم فرانسه را در اين خصوص به دنبال داشته باشد ، آثار منفي آن را مي توان هم در فرانسه و هم در اتحاديه اروپا شاهد بود.

بر اساس نتايج آخرين نظر سنجي هايي كه در خصوص قانون اساسي اروپا در كشور فرانسه و در آستانه برگزاري همه پرسي روز يكشنبه در اين كشور به عمل آمده اند ، مشخص شده است كه اكثر مردم فرانسه با قانون اساسي واحد اروپايي مخالف هستند.

به عنوان مثال بر اساس نتايج به دست آمده از آخرين نظر سنجي كه در همين خصوص از جانب موسسه "IFOP" به عمل آمده است مشخص شده است كه بالغ بر 56 درصد مردم فرانسه و راي دهندگان اين كشور با قانون اساسي اروپا كه ايجاد تسهيلات در قوانين اجرايي در اروپاي گسترش يافته را در راس اهداف خود قرار داده است، مخالفت خواهند كرد.

اما از طرفي هم بايد به اين نكته اشاره كرد كه ا زهر 5 نفر راي دهنده فرانسوي ، يك تن از تصميم قاطعي برخوردار نيست و در خصوص پذيرش يا عدم پذيرش قانون اساسي اروپا مردد است و اين به نوعي هم مي تواند به اين معنا باشد كه  در اين لحظات پاياني و ساعت هاي آخري كه به شروع همه پرسي باقي مانده است اتخاذ تدابير و اعمال اقداماتي از جانب ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه ، شايد بتواند كارساز واقع شود و روند اوضاع را تغيير دهد.

ولي از طرفي هم اين سوال پيش مي آيد،  در  صورتيكه فرانسه كه يكي از 6عضو پايه گذار و اصلي اتحاديه اروپا است، قانون اساسي اروپا را نپذيرد و آن را رد كند ، آيا مي توان اين اقدام فرانسوي ها را به مثابه يك تودهني  محكم به ژاك شيراك 72ساله كه به تازگي دهمين سالگرد به قدرت رسيدن خود را جشن گرفته است دانست،  و آيا از اين اقدام مردم فرانسه نبايد اينچنين استنباط كرد كه ميراث سياسي شيراك به خطر خواهد افتاد.

از طرف ديگر از جمله تاثيرات منفي كه آرا منفي مردم فرانسه مي تواند د ربر داشته باشد اين است كه طرح قانون اساسي واحد اروپايي را با شكست روبرو خواهد كرد و از طرفي هم اروپا را با يك برهه و مقطع زماني شك و ترديد مواجه خواهد كرد چرا كه قانون اساسي اروپا زماني از اعتبار لازم و قابليت اجرايي برخوردار مي شود كه هر 25عضو اتحاديه به آن راي مثبت داده باشند و آن را پذيرفته باشند.

به هرحال موضوع همه پرسي قانون اساسي اروپا در فرانسه و اهميت آراء مردم اين كشور در خصوص پذيرش و يا عدم پذيرش آن تا حدي است كه مطبوعات و رسانه هاي فرانسه را هم تحت تاثير و تحت الشعاع قرار داده است  به نحوي كه روزنامه چپگراي ليبراسيون  در مطالب روز شنبه خود و در صفحه نخست  خود تصوير 2 تاس را كه بر روي هر يك از آنها كلمات "Oui " و "Non" كه در زبان فرانسه به معناي بلي و خير است به تصوير كشيده است.

حزب حاكمه راست "اتحاد براي يك جنبش مردمي " ( UMP ) كه به شيراك وابسته است  به همراه يكي ديگر از شركاي خود در دولت كه حزب اتحاد براي دمكراسي فرانسه نام دارد ( UDF    )  و همينطور هم حزب مخالف سوسياليست ها (  PS) و سبزها ، همه و همه در كنار هم براي برگزاري همه پرسي مذكور تبليغ مي كنند.

احزاب مذكور همگي در جبهه آري و در برابر احزاب جبهه راستگراي ملي وابسته به ژان ماري لوپن و همچنين احزاب كمونيست و و تروتسكيست  كه در صف طرفداران نه قرار دارند ، ايستاده اند و با آنان مقابله مي كنند.

رفراندوم و راي گيري درخصوص قانون اساسي اتحاديه اروپا براي شهرونداني كه  در مناطق خارج از مرزهاي فرانسه زندگي مي كنند از روز شنبه آغاز شده است و اين تدبير در واقع به دنبال انتخابات منطقه اي سال گذشته و به دنبال تصميم گيري مقامات مبني بر اينكه راي گيري در مناطق فرانسوي نشين بايد به خاطر جلوگيري از تاثير آرا بر آرا شهروندان فرانسه ، در شب قبل از انتخابات و همه پرسي د ر فرانسه انجام شود ، اتخاذ شده است .

همه پرسي و رفراندوم به صورت رسمي تا آخرين ساعات روز جمعه به طول خواهد انجاميد و اين درحالي است كه در آستانه برگزاري رفراندوم تاريخي فرانسه ، گرهارد شرودر صدر اعظم آلمان و خوزه لوييس رودريگز زاپاته رو نخست وزير اسپانيا نيز  خواستار راي مثبت فرانسوي ها به قانون اساسي اروپا شدند.

شرودر در جريان يك برنامه تبليغاتي در شهر تولوز فرانسه واقع در جنوب غربي اين كشور از تمامي شهروندان فرانسوي خواست تا با جان و دل خود به قانون اساسي اروپا راي مثبت دهند .

وي همچنين درجريان اظهاراتي كه روز شنبه در روزنامه فرانسوي زبان فيگارو به منتشر شد در همين خصوص خاطر نشان كرد: " در نظر گرفتن يك اروپاي قوي و با افتخار، بدون در نظر گرفتن فرانسه امكان پذير نيست."

از طرف ديگر زاپاته رو نخست وزير اسپانيا نيز طي يك برنامه تبليغاتي ديگر در شهر "ليل" در جريان يك اجلاس به ميزباني "فرانسوآ اولاند" رهبر حزب PS در حضور 3هزار تن از حضار اين جلسه گفت : " اروپا بدون فرانسه نمي تواند پيش برود."

از طرف ديگر ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه نيز در يك برنامه زنده تلويزيوني روز سه شنبه گذشته خطاب به ملت فرانسه هشدار داد : "راي منفي به قانون اساسي  اروپا باعث خواهد شد تا فرانسه تاثير خود را بر اروپا از دست بدهد."

رئيس جمهور فرانسه همچنين با اشاره به اهميت برگزاري همه پرسي قانون اساسي اروپا خطاب به ملت فرانسه گفت : " روز يكشنبه همه شما قسمتي از سرنوشت فرانسه را دردستان خود خواهيد داشت."

کد خبر 188869

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha