۴ اسفند ۱۳۹۱، ۱۵:۰۴

اشتباه رسانه داخلی در تشخیص طنز از جدی

شیطنت سایت خارجی درباره نوید شیبانی و نگارش فیلمنامه "آرگو"

شیطنت سایت خارجی درباره نوید شیبانی و نگارش فیلمنامه "آرگو"

شیطنت یک سایت خارجی درباره شخصی به‌نام نوید شیبانی و ادعای نگارش فیلمنامه "آرگو"‌ و ارائه آن به تونی مندز، رسانه‌های کشورمان را به اشتباه انداخت و این خبر طنز به‌جای یک خبر جدی تلقی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، چند روز پیش یکی از روزنامه‌های رسمی کشور خبری را به نقل از یکی از سایت‌های خارجی مبنی بر ادعای شخصی به نام نوید شیبانی منتشر کرده بود که وی 33 سال پیش فیلمنامه "آرگو" را به تونی مندز مامور سیا داده است.

این مطلب روزنامه که در سایت‌های داخلی نیز بازتاب داشت در اصل اشتباهی بود که مترجم آن رسانه در تشخیص فکاهی بودن آن سایت و مطالبش داشته است. سایت "hollywoodandswine" که رویکرد کاملا واضح در تمسخر موضوعات دارد حتی در عکس داخل خبر هم تصویر شخصی هندی منتشر شده که برخلاف ادعای خبر 55 ساله هم نیست.

البته این سایت با انتشار چنین خبرهایی در کنار رویکرد طنز و تمسخرآمیزش، در خبرهای سیاسی خود توهین‌هایی را به کشورمان و مقامات آن داشته است.

در اصل خبر سایت می‌خوانیم:

فیلمنامه‌نویس ایرانی می‌گوید فیلمنامه "آرگو" را به مندز داده است

نوید شیبانی یک فیلمنامه‌نویس ایرانی سرانجام دریافت که تهیه‌کننده ایرلندی که 33 سال پیش فیلمنامه‌اش را به او داده بود، یک تهیه‌کننده واقعی فیلم نبود و او در واقعی تونی مندز مامور سیا و همان فردی بود که در فیلم "آرگو" تصویر شده است.

به گفته شیبانی که مدتی به عنوان قهوه‌ساز کار می کرد، جزییات یک فیلمنامه کمدی با عنوان "از ایران فرار کردم" را به کسی که فکر می کرد باید یک تهیه کننده ایرلندی به نام کوین هارکینز باشد داد و او کسی بود که برای ساخت یک فیلم علمی- تخیلی به نام "آرگو" به ایران رفته بود. اما شیبانی دیگری چیزی از او نشنید.

شیبانی گفت: همان موقع که به من گفت فیلمنامه را می‌خواند باید می‌فهمیدم، اما وقتی که دیگر جواب نامه‌ها و تماس‌هایم را نداد، فکر کردم که شاید واقعا یک تهیه‌کننده است.

در ماه ژانویه 1980، شیبانی در حال تمام کردن بخش‌های پایانی فیلمنامه‌اش "از ایران فرار کردم" بود که شنید استودیو سیکس برای پیدا کردن موقعیتی برای فیلمبرداری فیلم جدیدشان "آرگو" به ایران می آیند. مانند هر فیلمنامه نویس دیگری او مندز را، که در حقیقت برای یک ماموریت سری نجات با نام مستعار کوین هارکینز به ایران آمده بود پیدا کرد و متقاعدش کرد که فیلمنامه‌اش را بخواند.

در 33 سال بعد شیبانی مشتاقانه منتظر پاسخ مندز ماند اما هیچ اتفاقی نیفتاد. اما پارسال، شیبانی متوجه شد "آرگو" در حال اکران شدن است و خوش‌بینانه فکر کرد که تهیه‌کننده بالاخره پروژه مورد علاقه‌اش را به کار گرفته است.

مندز گفت: من "از ایران فرار کردم" را در پروازی که با آن از ایران فرار کردیم خواندم، افتضاح بود. آن فیلمنامه دردناک ترین بخش تمام آن ماموریت نجات بود.

شیبانی مجبور بوده تا الان داستانش را یک راز نگه دارد، چون در ایران یک فیلمنامه‌نویس بودن حتی گناهی بالاتر از زن بی‌وفا بودن و یا یهود بودن است! سال گذشته، چندین ایرانی بعد از اینکه معلوم شد در مسابقه فیلمنامه‌نویسی نیکول شرکت کرده‌اند سنگسار شدند!

این سایت به رویکرد طنزش شناخته شده است و به ویژه در صنعت سینما و خبرهای مربوط به آن قالب طنز را انتخاب می‌کند که آخرین خبرهای اسپیلبرگ، تام کروز، و البته آرگو را می‌توان در قالب طنز آمیز و غیرواقعی در این سایت خواند.

اصل خبر را می‌توانید در این سایت مشاهده کنید.

 

کد خبر 2003709

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha